printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
استقبال از لوازم‌التحریر منقوش به تصاویر شهدا
 استقبال از لوازم‌التحریر منقوش به تصاویر شهدا
کد خبر: 29031
چند سالی است تولیدکنندگان لوازم‌التحریر که پیش‌ازاین از تصاویر غربی و غیروطنی بر روی لوازم‌التحریر استفاده می کردند از تصاویر قهرمانان کشور ازجمله شهدا و سردار سلیمانی و دیگر قهرمانان ملی و مذهبی و اماکن تاریخی فرهنگی و مذهبی استفاده می‌کنند که مورد استقبال مردم نیز قرارگرفته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سال‌ها بود که بازار لوازم‌التحریر کشور در تسخیر لوازم التحریر خارجی بود این مسئله علاوه بر بعد اقتصادی از نظر فرهنگی نیز یک آسیب جدی بود زیرا تصاویر استفاده‌شده در این لوازم‌التحریر هیچ ربطی به فرهنگ جامعه ما نداشت و گاها ضد فرهنگ و ارزش های ملی و مذهبی ما نیز بود.

اما می توان گفت که چند سالی است تولید کنندگان لوازم التحریر که پیش از این از تصاویر غربی و غیر وطنی بر روی لوازم التحریر استفاده می کردند از تصاویر قهرمانان کشور ازجمله شهدا و سردار سلیمانی و دیگر قهرمانان ملی و مذهبی و اماکن تاریخی فرهنگی و مذهبی استفاده می‌کنند.

شاید برخی‌ها تصور کنند که تصاویر لوازم التحریر اهمیت چندانی ندارد و والدین نباید به این مسئله حساس باشند، اما باید گفت نقش و نگار های لوازم التحریر به گفته کارشناسان امور تربیتی اثر تربیتی قوی روی دانش آموزان دارند.

اسدالله طوسی کارشناس امور تربیتی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: دانش آموزان  در طول روز با دفتر، کیف، کتاب و مداد و دیگر وسایلی که برای تحصیل  به آن نیاز دارد سروکار دارند، تأثیر پذیری از عوامل مختلف یکی از ویژگی های انسان که در روانشناسی به آن توجه شده است، از جمله لوازم التحریر که دانش آموزان با آن سرو کار دارند یکی از این عوامل تأثیرپذیری است.
طوسی تأکید کرد: یکی از سرمایه گذاری های دشمن که شاید  برخی ها آن را جدی تلقی نکنند لوازم التحریر است زیرا دانش آموز به لوازم التحریر تعلق خاطر دارد و دائماً با این لوازم برخورد دارد و مطمئناً طرح ها و نقوش نوشت افزارها اثر تربیتی روی دانش آموزان دارد.

وی گفت: دو نوع تربیت در علوم تربیتی وجود دارد تربیت مستقیم و تربیت غیر مستقیم تربیت غیرمستقیم تربیتی است که بدون برگزاری کلاس و بیان کلام مسائل را به کودک القا می کند تأثیرپذیری انسان از تربیت غیرمستقیم با توجه به سنجش های صورت گرفته بیشتر از تربیت مستقیم است از جمله تأثیر تربیتی که تصاویر و اشکال روی لوازم التحریر روی دانش آموزان دارد تربیت غیرمستقیم است و اموری را به صورت غیرمستقیم به دانش آموز القا می‌کند و در آینده روی علایق و انتخاب های او تأثیرگذار خواهد شد.

مدت زمانی بود که  با توجه به فرهنگ  سازی و الگو سازی های که در فضای رسانه و فضای مجازی انجام شده  بود استقبال از لوازم التحریر ایرانی و اسلامی افزایش پیدا کرده بود اما در دو سال اخیر بازگشایی مدارس تحت‌الشعاع کرونا قرار گرفت و این فرهنگ سازی در رسانه ها کمتر به چشم می خورد اما با این وجود وقتی وارد بازار لوازم التحریر می شویم مشاهده می کنیم که دانش آموزان از تصاویر شهدا مخصوصاً شهید سلیمانی که روی لوازم التحریر چاپ شده استقبال می کنند اما نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که تبلیغات و معرفی قهرمانان ملی و مذهبی که باید تصاویر آن ها روی لوازم التحریر نقش ببند مورد توجه قرار نگرفته .

زیرا اگر تولید کننده هم بخواهد تصاویر این قهرمانان را نیز روی لوازم التحریر چاپ کند عدم شناخت دانش آموزان از آن قهرمان باعث می شود استقبال کم شود.

غلامحسین رشوند کارشناس ارشد روانشناسی در این زمینه گفت: قرارگیری  شکل های نوشتاری و یا تصویری روی آثار و محتوای انتقال دهنده فرهنگ آن کشور است،  وقتی روی جلد دفتر دانش آموزان یک کشور تصاویری از برنامه کودک و یا عروسک های معروف یک کشور دیگر انتشار پیدا می کند نشان دهنده این است که آن کشور موفق شده فرهنگ خودش را به دیگر کشورها منتقل کند.

وی گفت: در استفاده از لوازم التحریر ایرانی و اسلامی نقش معلمان بسیار مهم است قشر نوجوان و کودک حساس هستند و سریعاً نسبت به برخوردها در مدرسه واکنش نشان می‌دهند وقتی یک کار ارزشی انجام می دهند اما گاها همان سیستم آموزش این مسئله را مورد تمسخر قرار می‌دهد بنابراین رفته‌رفته  استقبال از این نوشت افزارها کم می شود.

این روانشناس تأکید کرد: در لوازم التحریر ایرانی و اسلامی که تولید می شود در خصوص  تصاویر شهدایی که روی نوشت افزار است توضیحات مفید داده نمی شود و در رسانه به آن پرداخته نشده است تا دانش آموز نسبت به آن فهم پیدا کند از طرفی تصاویر یک نواخت جذابیت ندارد و نوع تصویر پردازی ها روی دفاتر ایرانی و اسلامی نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.




انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29031