printlogo


مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در گفتگو با قم فردا :
خسارت 20هزار میلیارد تومانی کرونا به گردشگری قم/ دیر گچین ثبت جهانی می‌شود
خسارت 20هزار میلیارد تومانی کرونا به گردشگری قم/ دیر گچین ثبت جهانی می‌شود
کد خبر: 29136
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به خسارت 20هزار میلیارد تومانی کرونا به گردشگری قم گفت: ۴۳۰۰ فرصت شغلی به دلیل محدودیت‌های کرونایی در قم از بین رفت .
 علیرضا ارجمندی  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: فقط چند استان کشور است که قدرت جذب گردشگر بدون تبلیغات را دارند اما بقیه استان ها باید تلاش کنند که گردشگر جذب کنند ما در قم میلیون ها زائر داریم که گردشگری فرهنگی هستند و منتظر خدمات هستند که باید به دست سرمایه گذاران این خدمات انجام شود.

ارجمندی افزود: با توجه به برنامه ریزی های انجام شد و افزایش واکسیناسیون و حذف محدودیت ها  در دوران پسا کرونا شاهد هجوم گردشگران داخلی و خارجی به قم خواهیم بود، کرونا گردشگری را زمین گیر کرد قم هم چون یک شهر گردشگری است فعالان این صنعت فشار سختی را تحمل کردند و بسیاری از اماکن مربوط به حوزه گردشگری تعطیل شدند.

وی تصریح کرد:  کرونا۲۰ هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری قم خسارت وارد کرد و ۴۳۰۰ فرصت شغلی به دلیل محدودیت های کرونایی از بین رفت البته دستورالعملی اخیراً در حال ابلاغ است برای ورود گردشگران در دوران کرونا تا مرزها باز شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان قم ادامه داد: در دو سال اخیر که دوران کرونا بود حمایت های تسهیلاتی برای تسهیل سرمایه گذاری انجام شده و ۱۴۳فقره تسهیلات پرداخت شده و ۱۶۶۸ اشتغال ایجاد شده است و از ۱۸ میلیارد  درخواست تسهیلات از سوی متقاضیان ۱۳ میلیارد پرداخت شده است و مابقی نیز پرداخت خواهد شد.


وی تصریح کرد: گردشگری سلامت آنطور که باید در قم رونق نگرفته است در حالی که ظرفیت گردشگری سلامت در قم وجود دارد چند بیمارستان دولتی و خصوصی در حال ساخت و تجهیز است گردشگری سلامت بهترین فرصت برای حضور گردشگران مخصوصا گردشگران عرب زبان است.

ارجمندی بیان داشت: در قم ۱۸ آژانس گردشگری سلامت در حال فعالیت هستند در حال حاضر ۹۸ دفتر خدمات مسافرتی  ۳۶ هتل ۲۶ هتل آپارتمان ۷۴ مهمان‌پذیر ۱۰۸ خانه مسافر ۵۹ مرکز خدماتی بین راهی ۱۵ سفره خانه ۲۶ مجتمع گردشگری ۳ مرکز تفریحی و سرگرمی و ۲منطقه نمونه گردشگری فعال هستند.

ارجمندی ادامه داد : در ۶ ماه نخست سال ۲۴ فقره موافقت  اصولی و ایجاد تأسیسات گردشگری صادر شده و ۹۰۰ میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری این تأسیسات است که ۵۶۰ اشتغال ایجاد می کند، یکی از تعهدات دولت تامین هزینه های زیرساخت گردشگری است که استان قم ۵۰ میلیارد تومان هزینه زیرساختی نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۲۵ فقره تسهیلات  به مبلغ ۷۸ میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی کردیم که ۸ میلیارد و هفتصد میلیون تومان وصول شده و بقیه در حال انجام است قم در حوزه دریافت تسهیلات گردشگری  رتبه نخست را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: ۵۳ پروژه گردشگری به ارزش ۳ هزار میلیارد ۱۲۹ میلیون تومان در حال ساخت داریم.

ثبت جهانی قم به عنوان شهر انگشتر


ارجمندی تاکید کرد: در حوزه صنایع دستی در شش ماه نخست سال جاری ۱۸۹ مجوز شامل کارگاه های خانگی و تولیدی صادر شده است قم به عنوان شهر ملی انگشتر ثبت شده و به دنبال ثبت جهانی آن نیز هستیم قم معادن بسیار خوب سنگ های معدنی قیمتی و نیمه قیمتی دارد.

وی گفت: در بازار شمسه بیش از ۳۰۰ مغازه مستقر است و قرار است طبقه منفی ۲ آن به صورت کامل صنایع دستی و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی مستقر شوند همچنین برای مرمت بازار کهنه قم ۳۷۶ تومان تسهیلات جذب کرده ایم.

ارجمندی افزود: کارهای ثبت جهانی دیر گچین نیز در حال انجام است همچنین ۱۲۱ اثر منقول و غیر منقول معنوی و طبیعی برای ثبت ملی آماده شده است و سایت قلی درویش نیز به زودی در بخش های که کاوش انجام شده به روی بازدید کنندگان بازخواهد شد.


انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29136