printlogo


رئیس سازمان صمت قم در گفتگو با قم فردا خبر داد:
سلب صلاحیت ۷۰بهره‌بردار معدن در قم/ راه‌اندازی کارخانه تولید کاغذ از سنگ‌آهک قم
سلب صلاحیت ۷۰بهره‌بردار معدن در قم/ راه‌اندازی کارخانه تولید کاغذ از سنگ‌آهک قم
کد خبر: 29252
رئیس سازمان صمت قم با اشاره به صدور ۱۸۶ پروانه بهره‌برداری معدن در قم و فعالیت بیش از ۱۱۰ معدن گفت: ۷۰ معدن راکد نیز در قم وجود دارد که به دلیل عدم رعایت مقررات از بهره‌برداران آن‌ها سلب صلاحیت شده است.
محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا اظهار داشت: در استان قم ۱۸۶ پروانه بهره‌برداری  معدن صادر شده است که ۷۰ معدن در حالت راکد قرار دارند این معادن عمدتاً به علت سلب صلاحیت بهره برداران به صورت راکت درآمده است و یا به علت عدم انجام تعهدات این معادن تعطیل شدند.

 وی افزود: وضعیت معادن با کارخانه ها متفاوت است اگر معادن حقوق قانونی پرداخت نکند و یا مسئول فنی آن نظارت درستی نداشته باشد و معارضین محلی داشته باشد و تکالیف قانونی خودش را انجام ندهد معدن تعطیل می شود معمولاً  زمانی که معادن تعطیل می‌شود از بهره‌برداران سلب صلاحیت می شود.

 سیجانی خاطرنشان کرد : معادنی که راکد و یا تعطیل شده‌اند و از بهره‌برداران آنها سلب صلاحیت شده است وارد چرخه مزایده شده تا به افراد صلاحیت دار واگذار شود این ۷۰ معدن راکد امسال وارد چرخه مزایده شدند و ۵۳ معدن برنده مزایده داشت و هدف گذاری ما این است که امسال حداقل ۲۰ معدن راکت را احیا کنیم.

رئیس سازمان صمت قم بیان داشت: معادن قم هم فلزی است هم غیر فلزی است اما معمولاً معادن استان قم معادن غیر فلزی ازجمله گچ، آهک، خاک های صنعتی، سنگ لاشه و شورآبه است  اخیراً با ژئوفیزیک هوایی که انجام شده به معادن فلزی در استان قم دسترسی پیدا کردیم مانند معادن مس آهن طلا حتی معادن جدید سرب و روی شناسایی و کشف شده است.

سیجانی گفت: اکنون استان قم در بحث اکتشاف این معادن قرار دارد بیشتر معادن فلزی سرب روی و آهن است که سازمان زمین شناسی به عنوان یک ارگان دولتی اکتشافات را انجام می‌دهد و پروانه های آن نیز صادر شده که حداقل بین ۶ ماه الی یک سال عملیات اکتشاف این معادن زمان می‌برد و بعد از اکتشاف به بخش خصوصی برای بهره‌برداری واگذار می‌شود.

رئیس سازمان صمت قم اضافه کرد: معدن منگنز قم یک معدن بسیار بزرگ فلزی در کشور است اما بیشتر خام فروشی انجام می شد و برای فولاد ذوب‌آهن ارسال می شد اما جدیداً معدن منگنز را به سمت فرآوری به عنوان آلیاژ بردیم آلیاژهای منگنز  که ارزش افزوده بیشتری پیدا می کند و قابلیت مصرف در صنایع دیگر مانند باتری سازی و انواع صنایع فولادی را دارد و از تک مصرف خارج می شود و در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. و ارزش افزوده آن نیز بیشتر می شود و قابلیت صادرات نیز پیدا می کند

وی تصریح کرد: فراوری معدن منگنز را به عنوان یک پروژه اصلی کلنگ زنی کردیم و اکنون در مرحله تهیه ماشین آلات و ساخت و اجرای طرح است و امیدواریم تا یک سال آینده این مرکز فراوری منگنز در قم راه‌اندازی شود.

سیجانی تأکید کرد: معمولاً کارگران معدن در استان قم از بومیان و کارگران روستا های محلی استفاده می شود زیرا به نفع بهره‌بردار معدن است که از این افراد استفاده کند و اشتغال محلی نیز ایجاد می شود.


رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت قم در پاسخ به این سؤال که آیا مراکز فرآوری مواد استخراج شده از معادن در قم وجود دارد یا فقط خام‌فروشی انجام می‌شود؟ گفت: تعداد مراکز فرآوری مواد استخراج شده از معادن در قم وجود دارد از جمله آهک که در کارخانه سیمان قم مورد استفاده قرار می گیرد یک بخشی هم آهک هیدراته داریم که قابلیت مصرف در صنایع دیگر را پیدا می‌کند حتی در بحث گرید پزشکی فرآوری ها انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از محصول آهک به دنبال ایجاد چند کارگاه تولید کاغذ از سنگ آهک را داریم که دو کارخانه در دست احداث داریم که کمک بسیار زیادی به محیط زیست و عدم قطع درختان می کند و دیگر کاغذ ما وابسته به چوب نخواهد بود و بخش عمده‌ای از سنگ آهک استخراج شده در قم تبدیل به کاغذ خواهد شد که به آن کاغذ سنگی گفته می شود این اتفاق در دو یا سه استان کشور نیز در حال انجام است.

 سیجانی اضافه کرد پروژه کارخانه فرآوری سنگ آهک و تبدیل آن به کاغذ در مرحله نصب دستگاه است و یکی از آن‌ها نیز در مرحله اجرا است که به عنوان یک کار بسیار با ارزش در حال انجام است و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد


رئیس سازمان صمت قم افزود:  فرآوری دیگری که از مواد معدنی قم انجام می شود در بخش  خاک صنعتی است که در بحث آجرهای نما از آن استفاده می شود و کارخانه فرآوری آذرخش قم یکی از آن‌ها است شن و ماسه برداشت‌شده از معادن قم نیز در کارگاه‌های دانه‌بندی و شن و ماسه فرآوری می‌شود.


انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29252