printlogo


گفتگوی قم فردا با شهروندان در خصوص وضعیت قیمت کالا؛
گرانی کالا همچنان می تازد!/ نظارت، مدیریت یا نبود برنامه ریزی؛ کدام عامل گرانی؟
گرانی کالا همچنان می تازد!/ نظارت، مدیریت یا نبود برنامه ریزی؛ کدام عامل گرانی؟
کد خبر: 29320
گرانی کالای اساسی مردم و کمبود برخی از اقلام هدیه دولت قبل به دولت فعلی بود که بر اثر نظارت یا عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح به وجود آمد و امروز یکی از چالش های مهم دولت رئیسی حل مشکلات معیشتی مردم است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  موج گرانی بی سابقه در سال 1399 به سال 1400 هم کشید شد و روز به روز هر چیزی که به نوعی در زندگی مردم حال به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم دخیل بود دچار افزایش قیمت شد و این بی تدبیری و بی مدیریتی باعث کمبود و نایاب شدن کالای اساسی مردم از دولت قبل شد.
با تغییر دولت مطالبه اصلی مردم اقتصاد و معیشت شد و همه انتظار داشته و دارند که این وضعیت هرچه سریعتر سروسامان بگیرد و افسار گرانی ها هر چه سریعتر مهار شود.
این روزها تا حدودی افسار گرانی لحظه به لحظه مهار شده است اما هنوز هم هستند کالایی که با هر بار خرید مردم گران تر شده است مانند برنج، رب؛ والبته هنوز هم در بازار برخی کالای اساسی مانند بازار مرغ نابسامان است و تهیه مرغ برای مردم بسیار سخت شده است.
این درحالی است که آقای رئیسی بارها و بارها در سخنرانی های اخیر خود به مسئله اقتصاد و معیشت مردم اشاره کرده است و اذعان نموده که خود و وزرایش در حال تلاش برای مهار و سروسامان دادن به این وضعیت بازار هستند.
از همین رو با تنی چند از شهروندان قمی در خصوص گرانی های اخیر گفتگویی را انجام دادیم .



کاهش حجم خرید اما افزایش قیمت تمام شده
محمد مختاری یکی از شهروندان قمی که کارمند دولت است در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تقریبا هر بیست روز یک بار به فروشگاه های سطح شهر می آیم و کالای مورد نیازم را خریداری می کنم.
وی ادامه داد: حدود یکسالی است هر سری که به فروشگاه می آیم حجم خریدها کمتر می شود اما میزان پرداختی هر بار بیشتر می شود. واقعا چرا فکری به حال معیشت مردم نمی شود.

گرانی گوشت قرمز و ماهی در کنار نبود گوشت مرغ
همچنین داوود محمدی دیگر شهروند قمی که از فرهنگیان بازنشسته استان است در گفتگو با خبرنگار ما افزود: چرا در خصوص گرانی ها اقدامی انجام نمی شود.
وی ادامه داد: هر بار که برای خرید کالایی به مغازه و یا فروشگاه ها مراجعه می کنیم با افزایش قیمت روبرو می شویم. هیچ کسی هم پاسخگو نیست. برخی این گرانی ها را به اسم دولت تمام می کنند برخی هم نبود نظارت را اعلام می کنند.
محمدی ابراز داشت: گوشت مرغ را به سختی تهیه می کنیم از آن طرف هم گوشت قرمز و ماهی هم روز به روز گران می شود و با گرانی هایی که در کالای دیگر رخ می دهد پولی نمی ماند که بخواهیم این نوع گوشت ها را خریداری کنیم.
وی اضافه کرد: امیدواریم این دولت هرچه سریعتر بتوانند با مدیریت و نظارت مناسب و کار جهادی افسار گرانی ها را مهار و بازار را آرام کند.



گوشت مرغ چگونه توزیع می شود که هیچ وقت نیست
از طرفی خانم اسدی که همسراو یک کارگر در یکی از کارخانجات استان است در گفتگو با خبرنگار ما عنوان داشت: با گرانی هایی که روز به روز بیشتر می شود و از طرفی کالاهایی که نایاب می شود زندگی بسیار سخت شده است.
وی ادامه داد: هر چند ماه یکبار به زور می توانیم گوشت تهیه کنیم. گوشت مرغ هم باید در صف بایستیم اگر آقایان فروشنده انصاف داشته باشند و تمام مرغ را برای توزیع بیاورند شاید به ما هم برسد در غیر اینصورت شاید هر چند هفته یکبار بتوانیم یک مرغ تهیه کنیم.
اسدی خاطرنشان شد: یک روز کره گران می شود، یک روز گوشت قرمز ، یک روز گوشت مرغ، یک روز تخم مرغ، یک روز شیر، یک روز رب ، یک روز روغن و... بعد از آن طرف سر سال چند درصد روی حقوق کارگر اضافه می کنند. واقعا گویی مدیریتی در کشور نیست. مسئولین به فکر مردم باشند.
وی ابراز داشت: در این گرانی ها  باید از خورد و خوراک خودمان بزنیم تا بتوانیم نیاز های فرزندمان را تهیه کنیم.

چرا مسئولین فکری به حال گرانی ها نمی کنند؟
همچنین رضا شاملو یکی دیگر از شهروندان استان قم که کارگر هم می باشد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حقوق کارگر را در ابتدای سال 15درصد اضافه می کنند و در طی سال کالاها را 30تا 70درصد گران می کنند. بخدا ما راضی نیستیم حقوقمان را اضافه کنند بعد اینگونه اجناس گران شود.
وی ادامه داد: من خواهش دارم حقوق یک ماه کارگر را به یکی از این مسئولین بدهند تا ببینند چند روز می تواند با این حقوق چرخ زندگی خود را بچرخاند.
شاملو ابراز داشت:معلوم نیست گرانی ها بخاطر دولت قبل است و یا سوء مدیریت و نبود نظارت است. در هر صورت سختی این گرانی ها بر دوش ما مردم قشر مستضعف می باشد.



سخنان مسئولین در جامعه حس نمی شود
همچنین آقای نوری که یک کیسه برنج در دست داشت در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امروز با تمام این گرانی ها فقط باید نان خالی بخوریم تا نمیریم شاید در آینده وضعیت اقتصاد درست شود .
وی ادامه داد: از ماه قبل تا کنون برنج ، رب ، ماست و برخی اقلام دیگر گران شده است و هنوز هم کالایی مانند مرغ را به سختی می توان تهیه کرد.
نوری اضافه کرد: واقعا مسئولین چکار می کنند. هر روز در سیما می گویند که چند تن برنج وارد شد، چند تن مرغ توزیع شد و سخنان دیگر ولی واقعا این مسائل در بازار و زندگی خود حس نمی شود و هر روز هم هر چیزی نایاب تر می شود.

این ها گوشه ای از اظهارات و دردودل های مردم است که همه از این گرانی ها گله مند هستند و این که چرا قیمت کالاها ثابت نیست و هر بار گرانتر می شود.
بیشتر شهروندان ثبات بازار و رسیدگی و نظارت را از دولت و مسئولین امر مطالبه دارند چرا که برخی سود جویان با سوء استفاده از این عرصه درحال پر کردن جیب خود هستند.
مردم انتظار دارند سخنانی که رئیس دولت و وزرای دولت در جلسات مختلف در خصوص مهار گرانی ها و واردات کالای اساسی به کشور اعلام می کنند را در بطن جامعه و زندگی خود حس کنند.

انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29320