printlogo


به مناسبت روز جهانی کادر درمان؛
کادر درمان؛ فرشتگان نجات کشور از دست کرونا/ قهرمانانی که جان شیرین را فدا می‌کنند
 کادر درمان؛ فرشتگان نجات کشور از دست کرونا/ قهرمانانی که جان شیرین را فدا می‌کنند
کد خبر: 29329
کادر درمان و پزشکی، لبخند می‌زنند و با دستان خالی از مردم کشور در مقابل ویروس منحوس کرونا دفاع می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،۲۰ ‌ماه است که بسیج شده‌اند برای نابودی ویروس نامرئی کرونا، ماه‌هایی که که دور از خانواده برای سلامتی و راحت نفش کشیدن ما تلاش کردند؛ فرشتگان بی بالی که آن‌ها را کادر درمان می‌نامیم، به مناسبت ۲۷ اکتبر روز جهانی کادر درمان از  ایثارگری‌ها و شجاعت‌هایشان بیشتر می‌گویم. 

وقتی کرونا این ویروس میکروسکوپی موذی آمد، فداکاری این قشر برای همه‌گان آشکار شد و مردم دیدند که هستند کسانی که با جان و دل هوای نفس کشیدن آن‌ها را دارد.

روز‌های اول حضور کرونا، عجیب و غریب بود؛ از کمبود ماسک و لوازم بهداشتی تا ترس از حضور در بیمارستان‌ها؛ اما کادر درمان در همان روز‌ها با تمام قوا و بدون هیچ چشم داشتی پای کار بودند و چشم امید مردم به آن‌ها بود. 

روز‌هایی که واکسن در کشور نبود، قرنطینه سراسری نبود،  رعایت دستورالعمل‌ها از سوی مردم نبود، ولی خستگی و فرسودگی کادر درمان در بیمارستان‌ها بود و موج‌های طاقت فرسا با خیل عظیم بیماران در بیمارستان‌ها همچنان بود.

 

کادر درمان از پزشک فوق تخصص تا بهیار بیمارستان این فشار‌ها و کمبود‌ها را فقط و فقط به عشق مردم و اینکه روی کرونا را به خاک بزنند پشت سر گذاشتند. 

روز جهانی کادر درمان

در موج پنجم که مشهد سیاه‌ترین روز‌های خود را می‌گذراند و همه خسته‌تر از همیشه شده بودند؛ کادر درمان همچون سربازان خط مقدم و ایثارگرانه مقابل کرونای وحشی شده‌تر از همیشه می‌جنگیدند و فداکاری می‌کردند.

در همان روزها تصاویر فداکاری‌های این فرشتگان بی بال در فضای مجازی پخش می‌شد و مردم به تحسین برایشان دست می‌زدند، اما بعضی از همین مردم وقتی پای خانه نشینی و رعایت دستورالعمل‌ها بود خود را کنار می‌کشیدند.

حال و روز روزهای کرونایی مشهد در موج پنجم

از حال و روز آن روزها پرستار یکی از بیمارستان‌های مشهد بیشتر می‌گوید.

این پرستار می‌گوید: روزهای سختی داشتیم، با آن لباس های گرم نفس کشیدن برایمان بسیار سخت بود و ساعت‌ها با آن لباس در حال رسیدگی به بیماران بودیم، وقتی یکی از بیماران حالش بد می‌شد و ناگهان پارچه سفیدی روی صورتش کشیده می‌شد حالمان بدتر و روحیه خسته مان را بیشتر میباختیم ولی خداروشکر که آن روزهای سخت گذشت.

او می‌افزاید: اگر کمی مردم رعایت می‌کردند و مسئولین همت، مشهد موج پنجم را راحت و آسان تر پشت سر میگذاشت ولی نشد.

 

٣٩ شهید مدافع سلامت در خراسان رضوی 

کادر درمانی و پزشکی به دلیل فداکاری در مقابل حملات کرونا و دفاع از مردم به حق مدافعان سلامت نام گرفته‌اند.

مسعود زحمتکش مدیر روابط عمومی نظام پزشکی مشهد و مسئول پیگیری پرونده شهدای سلامت سازمان نظام پزشکی مشهد درباره زحمات و سختی‌های کادر درمان در مشهد در موج پنجم می‌گوید: همکاران ما در ماه‌های گذشته و در روز‌های تعطیل و غیرتعطیل کار کردند، مرخصی نرفتند، تفریح نداشتند، فرزندان‌شان را در آغوش نگرفتند که مبادا ناقل بیماری باشند.

او می‌افزاید: بسیاری از همکاران ما در موج پنجم درگیر بیماری کرونا شدند؛ در همان موج پنجم حجم تقاضای خدمات درمانی نیز افزایش پیدا کرد با اینکه در این مدت همه گیری کرونا کادر درمان ثابت کردند که از هیچ فداکاری و گذشتی دریغ ندارند، اما واقعیت این است که هر چه قدر بر ظرفیت ارائه خدمات درمانی اضافه شود تا زمانی که مشارکت و همراهی موثر مردم و مسئولین نباشد؛ اوضاع بهبود پیدا نمی‌کند.

مسئول پیگیری پرونده شهدای سلامت سازمان نظام پزشکی مشهد درخصوص شهدای سلامت در خراسان رضوی ادامه می‌دهد: سازمان نظام پزشکی مشهد مسئولیت شناسایی شهدای مدافع سلامت در بخش خصوصی و دولتی را برعهده دارد که با پیگیری‌های لازم مدارک ضروری به کمیته استانی مصادیق احراز شهدای سلامت ارجاع داده شده و پرونده این شهدا در این کمیته طرح و بررسی می‌شود.

شهدای مدافع سلامت

زحمتکش بیان می‌کند: پس از بررسی‌ها و کارشناسی‌های لازم برای تایید نهایی، تمام پرونده‌ها و مدارک شهدا به کمیته ملی که متشکل از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی است برای  پیگیری و بررسی‌های نهایی ارسال می‌شود که بعد از تایید این کمیته، پرونده شهدا به بنیاد شهید استان‌ها ارسال می‌شود.

او تصریح می‌کند: در خراسان رضوی تعداد ۳۹ شهید مدافع سلامت وجود دارد که از این تعداد پرونده ۱۸ نفر از این شهدا به قطعیت نهایی رسیده است و از سوی بنیاد شهید کشور تایید شده است، ۲۱ پرونده دیگر شهدای مدافع سلامت باز است و درحال تکمیل و تایید پرونده می‌باشند.

مسئول پیگیری پرونده شهدای سلامت سازمان نظام پزشکی مشهد تاکید می‌کند: دکتر احمد خسروی، دکتر محمد سالاری، رضا برادران روحانی، علیرضا شجاعی، صدیقه سیدی، حسین هادوی، علی حاجی پور، احمد یلی، شیرین فریمانی، دکتر رنجبر، حسن ارباب، دکتر محمد اسماعیلی، دکتر مهرداد حیدری، دکتر مسعودناوی دوست و دکتر محمد شکری نام تعدادی از  شهدای مدافع سلامت استان است که «شهید سلامت» بودن آن‌ها در کمیته تعیین مصادیق شهدای مدافع سلامت تأیید شده است.

زحمتکش اظهار می‌کند: تا زمانی که کرونا به شکل ناجوانمردانه جان کادر درمان عزیزمان را می‌گیرد، باید از شهدای سلامت و موارد مرتبط بگوییم و پیگیر پرونده شهادت‌شان باشیم؛ به امید اینکه هر چه زودتر این ویروس منحوس بار خود را ببندد و به تاریخ بپیوندد.

پرستاران

شهدا از جان شیرین خویش گذشته‌اند

در روزهای کرونایی خبر شهادت کادر درمان با عنوان مدافعان سلامت یکی از اخبار ناراحت کننده است؛ یکی از شهدای مدافع سلامت در مشهد، شهید" دکتر احمد خسروی‌خراشاد" است که همانند دیگر سپیدپوشان عرصه خدمت در راه نجات جان همنوعانش، جان شیرین خود را تقدیم کرد.

دکتر خسروی‌خراشاد متخصص داخلی و گوارش، که در حین خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی خود درگیر ویروس کرونا شد و در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۹۹ در جبهه مبارزه با کرونا به شهادت رسید و به جمع شهدای مدافع سلامت پیوست. 

مریم طلا خسروی خراشاد دختر دکتر احمد خسروی خراشاد در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره پدرش می‌گوید: دکتر احمد خسروی خراشاد پزشک انسان دوست و طبیب اخلاق مدار در ٧ خرداد ١٣٣٠ در طبس دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۵۵ در رشته دکترای طب عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۶۴ مدرک دکترای تخصص داخلی خود را از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافت کرد.

او می‌افزاید: پدرم مرد روزهای سخت بود، او در شهرهای کاشمر، خواف، فریمان، طبس، سیستان و بلوچستان و مشهد خدمت کرده است؛ در طول دوران جنگ تحمیلی چند سال در زاهدان بد خدمت رزمندگان و مجروحان جنگی بود و آن‌ها را رایگان مداوا می‌کرد و پس از حضور در سیستان و بلوچستان به مشهد آمد و در جوار امام رضا (علیه السلام) خودش را شبانه روز وقف مداوای بیماران کرد.

شهید خسروی خراشان 

دختر شهید مدافع سلامت ادامه می‌دهد: پدرم از همان ابتدای کارش خودش را متعهد به خدمت به کشورش می‌دید؛ همیشه در کار خیر پیش قدم بود و بسیار ی از بیمارانی که بضاعت مالی نداشتند را به صورت رایگان ویزیت می‌کرد؛ ایشان در تهیه دارو هم به آن‌ها کمک می‌کرد.

خسروی خراشاد بیان می‌کند: دکتر خسروی همیشه مشغول فعالیت‌های پژوهشی بود و مقاله‌های بسیار زیادی را در مجله‌های مختلف به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر می‌کرد؛ همچنین در سال ۷۵ عنوان استاد نمونه سال و در سال ۱۳۹۴ به عنوان پزشک نمونه کشوری برگزیده شد.

او تصریح می‌کند: به همت شهید دکتر خسروی بخش مانومتری در بیمارستان رضوی مشهد راه اندازی شد که با افتتاح این بخش بیمارانی که مشکلات معده و گوارش داشتند از رفتن به بیمارستان های شهرهای دیگر مانند تهران بی نیاز شدند.

دختر شهید مدافع سلامت تاکید می‌کند: با آغاز همه گیرى بیماری مرگ بار کرونا پدرم در همان روزهای نخستین به عنوان پزشک داوطلب در سازمان نظام پزشکی، اعلام آمادگی حضور در بیمارستان و خدمت به بیماران را اعلام کرد و از همان روزهای نخست همه‌گیری به خدمت بیماران کرونایی درآمد ودلیرانه از جان و جسم خودش گذشت.

شهید مدافع سلامت

خسروی خراشاد اظهار می‌کند:  ایشان تا پای جان خود به سوگند نامه پزشکی‌اش وفادار بود و عاشقانه بر بالین بیماران حضور می‌یافت و تسکینی بر درد بیماران بود.

او می‌افزاید: پدرم نه تنها دلسوز بیماران بلکه یاور پزشکان دیگر هم بود؛ در زمان کمبود اقلام بهداشتی در اوایل همه‌گیری کرونا در سازمان نظام پزشکی مشغول تهیه و توزیع ماسک، الکل و دستکش برای همکاران خود بود.

دختر شهید مدافع سلامت ادامه می‌دهد: متاسفانه در اوایل تیرماه سال ۹۹  این پزشک متعهد و ایثارگر که عمر با برکتش را صرف خدمت به مردم کشورش کرده بود به بیماری کرونا مبتلا و‌ در خانه قرنطینه شد.

خسروی خراشاد بیان می‌کند: پدرم با توجه به تعهدی که نسبت به بیمارانشان داشتند حتی در دوران قرنطینه خانگی هم پاسخگوی تمامی بیماران بودند. پس از گذشت ده روز از قرنطینه خانگی با وجود قطع شدن تب و بهتر شدن حال عمومی به دلیل  تنگی نفس در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد بستری شد و در روز ۱۴ مرداد به شهادت رسید.

کادر درمان

در حدود این دو سال همه گیری کرونا، کادر درمان بیشتر از جان و دل‌شان را برای این مردم فدا کردند و خم به ابرو نیاوردند و مطمئنا به غیر از اندکی حمایت از سوی مسئولان چیز دیگری نمی‌خواهند. 



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29329