printlogo


تمدید وضعیت اضطرار ملی آمریکا علیه ایران برای یک سال دیگر
 تمدید وضعیت اضطرار ملی آمریکا علیه ایران برای یک سال دیگر
کد خبر: 29565
کاخ سفید از تمدید وضعیت اضطرار ملی آمریکا علیه ایران برای یک سال دیگر خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بیانیه‌ای که در وبگاه اینترنتی کاخ سفید منتشر شده بیانگر آن است که دولت آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» وضعیت اضطرار ملی این کشور علیه ایران را یک سال دیگر تمدید کرده است.

در ابتدای متن این بیانیه با تکرار ادعاهای مکرر و پیشین آمریکا گفته شده است: «در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ (۲۳ آبان ۱۳۵۸) رئیس جمهور وقت آمریکا، علیه ایران وضعیت اضطرار ملی اعلام کرد و از آن زمان از این طریق با تهدید فوق‌العاده‌ای که این کشور علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا ایجاد کرده بود، مقابله می‌شود.»

در ادامه این بیانیه بایدن مدعی شد: «روابط ما و ایران تاکنون عادی نشده است و روند اجرای توافق‌ها با ایران به تاریخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ (۲۸ دی ماه ۱۳۵۹) همچنان ادامه دارد. از همین رو وضعیت اضطرار ملی و اقدامات متعاقب آن را پس از ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۳ آبان ۱۴۰۰) نیز ادامه خواهیم داد؛ بنابراین بر اساس قانون وضعیت اضطرار ملی من برای یک سال دیگر این وضعیت را تمدید خواهم کرد.»

این تصمیم از سوی دولت بایدن در حالی اتخاذ شد که پس از انجام ششمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری، هفته گذشته، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، تاریخ برگزاری هفتمین دور این مذاکرات را ۸ آذرماه و در وین اعلام کرد.

البته پس از اعلام تاریخ دور هفتم مذاکرات از سوی کشورمان، وزارت خارجه آمریکا از آن استقبال و اعلام کرد که این کشور در مذاکرات هسته‌ای پایان نوامبر شرکت می‌کند.

توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) از سوی ۵ نماینده دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان با تهران امضا شد، اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) از این توافق خارج شد. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بار‌ها ادعا کرده که آمادگی برای احیای آن را دارد.



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29565