printlogo


وقتی باران معابر و خیابان های قم را قفل می کند
وقتی باران معابر و خیابان های قم را قفل می کند
کد خبر: 3808
تکرار پدیده آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌های قم بعد از هر بارش و نزول رحمت الهی مشکلات جدی برای شهروندان و زائران به وجود آورده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ناگهان خیابان قفل می‌شود، سطح آب روان معابر هرلحظه بالاتر می‌آید، این تصاویر برای زمانی است که فقط 30 دقیقه از آغاز بارش باران در شهر می‌گذرد، اگر این حجم از بارش تند آسا به مدت چند ساعت ادامه داشته باشد چه بلایی سر معابر و خیابان‌های قم می‌آید خدا می‌داند.

این‌که گفته می‌شود شبکه انهار شهری قم به‌شدت ناقص و ناکارآمد است سخن گزافه‌ای نیست چراکه بلافاصله بعد از نزول رحمت الهی سطح آب انهار به خیابان سرریز شده و انبوهی از مشکلات اجتماعی و رفت‌وآمد را برای عابران پیاده و خودروهای سواری ایجاد می‌کند.

به گفته مسئولان مدیریت شهری قم، انتهای بسیاری از شبکه‌های انهار مسدود بوده و وقتی آب به نقطه آخر می‌رسد راهی جز سرریز شدن ندارد و  اگر بارش باران دامنه‌دار یا تند آسا باشد، اثر خود را در داخل شهر و در سطح معابر می‌گذارد.

گره ناگشودنی این روزهای بارانی معابر قم وقتی بدتر می‌شود که همزمان با ایام و مناسبت‌های ملی مذهبی باشد و حجم قبال توجهی از زائران و مسافران بخواهند در حاشیه خیابان‌های منتهی به حرم اسکان پیدا کنند یا خودروهای خود را در آن پارک کرده باشند. تعطیلی چند روز اخیر در کشور سبب شده تا خیل عظیمی از زائران و مسافران قم را نیز به‌عنوان یکی از نقاط هدف مسافرتی خود انتخاب کنند.

اطلاع‌رسانی و پیش‌بینی مدیران شهری در مسئله آبگرفتگی ضعیف است

صادق رضایی زائری است که دریکی از خیابان‌های نزدیک حرم مطهر به همراه خانواده خود اسکان پیداکرده است. وی با تعجب از وضعیت معابر شهر قم اظهار می‌دارد: تا یک ساعت قبل وضعیت شهر عادی بود اما به‌محض اینکه 45 دقیقه باران شدید در شهر گرفت تمام معابر با آبگرفتگی روبه‌رو شدند.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه اطلاع‌رسانی مسئولان قم درخطر آبگرفتگی و ناایمنی مکان‌هایی که برای مسافران و زائران در نظر می‌گیرند ضعیف است و اطلاع‌رسانی خاصی از این منظر به زائران داده نمی‌شود.

یکی از اتفاقات امیدوارکننده قم در سال گذشته تشکیل معاونت امور زائرین در سطح استانداری قم بود که به نظر می‌رسید با راه‌اندازی این بخش و تفویض اختیارات ویژه‌ای که به آن شده در رابطه با زائران و مسافران ورودی به شهر قم تسهیل شده و برخی از مشکلات و دغدغه‌های به‌حق آن‌ها برطرف شود. اما به نظر می‌رسد باگذشت 6 سال از راه‌اندازی این بخش در استانداری قم شاهد اتفاق خاصی در تسهیل و خدمات‌رسانی به زائران نبوده‌ایم.

وجیهه امیری می‌گوید: از شهر زیارتی و زائرپذیری مثل قم انتظار می‌رود که نسبت به بروز چنین اتفاقاتی از قبل تدبیری شده باشد، پیش‌بینی بارش باران در روزگار کنونی امر دشوار یا غیرممکنی نیست و مسئولان شهری می‌توانستند زائران را از اسکان و پارک کردن خودروهای خود در معابری که امکان آبگرفتگی دارد منع کنند.

وی عنوان می‌کند: آبگرفتگی معابر اطراف حرم مطهر جلوه مناسبی نداشته و مشکلاتی جدی برای زائران به وجود می‌آورد، خانواده ما قصد دارد تا صبح در این مکان استراحت و اسکان داشته باشد اما به‌شدت با یک مشکل جدی روبه‌رو شده است.

مسئولان فکری به حال آبگرفتگی خیابان‌های شهر کنند

قدیمی بودن شبکه انهار قم و مهندسی غیراصولی احداث خیابان‌های جدیدالاحداث از مهم‌ترین عوامل آبگرفتگی های کلافه کننده معابر شهر است، پدیده آبگرفتگی و سرازیر شدن آب به عرض خیابان هرسال تکرار می‌شود اما تدبیری برای بهبود این مشکل اساسی در بین مدیران و مسئولان مشاهده نمی‌شود.

علی سعیدی از شهروندان قمی معتقد است: تمام شهروندان از اینکه شاهد نزول رحمت الهی هستند خوشحال و شاکر هستند، اما این مسئله ربطی به ناکارآمدی و بحران آبگرفتگی در سطح شهر ندارند، با تکرار هرساله این وضعیت در شهر اما هیچ‌وقت راهکاری عملی برای بهبود این نارسایی شهری از مدیران شاهد نبوده‌ایم.

وحید خدایی از زائران حرم مطهر نیز تأکید می‌کند: بسیاری زائران خودروهای خود را  در داخل رودخانه پارک کرده‌اند، اگر همین سطح از پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی‌ها ادامه داشته باشد، هیچ بعید نیست که حادثه تلخ سیل مرگبار قم چند سال قبل، بار دیگر تکرار شود.

وی اضافه می‌کند: مسئولان می‌توانند با رصد نقشه‌های هواشناسی و استعلام از اداره هواشناسی استان و یا کشور از احتمال آبگرفتگی در شهر اطلاع پیداکرده و پیش‌بینی‌های لازم را به عمل بیاورند و این‌چنین مردم و زائران را به‌زحمت نیندازند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/3808