printlogo


سخنگوی اورژانس قم در گفتگو با قم فردا:
وضعیت بحرانی آمبولانس های اورژانس قم/افزایش تصادفات جاده ای استان در ماه های اخیر
وضعیت بحرانی آمبولانس های اورژانس قم/افزایش تصادفات جاده ای استان در ماه های اخیر
کد خبر: 3979
فراهانی با اشاره به اینکه حجم سنگین خدمت رسانی اورژانس در استان قم باعث شده است وضعیت آمبولانس های قم بحرانی باشد، گفت: تعداد ماموریت های اورژانس قم خبر از افزایش تصادفات جاده ای در ماه اخیر را می دهد که طبق آمار پزشک قانونی در 9ماهه نخست 214 فوتی ناشی از تصادفات ثبت شده است.
 مهدی فراهانی سخنگوی اورژانس قم در گفتگو خبرنگارقم فردا، اظهار داشت: واقعیت این است که متأسفانه تعداد مأموریت های اورژانس قم نشان می دهد که تصادفات در ماه های اخیر در استان قم افزایش پیداکرده است، در جاده های قم تلفات ناشی از تصادفات منجر به فوت و جرح افزایش پیداکرده است.

214نفر فوتی در 9ماهه نخست امسال حوادث جاده ای
وی بیان داشت: پزشکی قانونی قم  اخیراً آماری اعلام کرده است که نشان دهنده افزایش فوتی های ناشی از تصادفات در قم است آمار پزشکی قانونی فوتی های سر صحنه و فوتی های بعد از انتقال را در بر می گیرد که آمار دقیق تری است در این آمار که برای 9 ماه اول سال است 214 نفر فوتی ثبت شده است درحالی‌که در زمان مشابه سال قبل 186 نفر فوتی بود است.

نگاه به اورژانس قم ملی باشد
سخنگوی اورژانس قم با تأکید بر این مسئله که با توجه به شاهراه مواصلاتی بودن قم باید به اورژانس قم به صورت ملی نگاه شود افزود:  این مسئله که اورژانس قم خدمات ملی می دهد اما امکانات استانی دریافت می‌کند درد بزرگی است که بارها اعلام شده است که ممکن است این مسئله مورد اقبال  و خوش آیند برخی از مسئولان کشوری قرار نگیرد.

فراهانی خاطرنشان کرد: اورژانس  در استان قم با ظرفیت استانی خدمات ملی ارائه می دهد،اختصاص امکانات و آمبولانس و بودجه و نیروی انسانی به هر استان  بر اساس سرانه‌های که وجود با در نظر گرفتن جمعیت و مسافت انجام می شود، وزارت خانه و اورژانس کشور همان‌طور که به سمنان و یا استان مرکزی بودجه و امکانات اختصاص می‌دهد به قم هم بر اساس همان سرانه امکانات داده می‌شود در حالی که وضعیت قم را نباید استانی نگاه کرد که یک اجحاف نه تنها در حق مردم قم بلکه در حق همه مردمی است که به عنوان زائر و مسافر و یا حتی مسافر عبوری در جاده های تردد دارند.

وی گفت: علاوه بر امکانات، یک اجحاف بزرگ و فشار روحی و روانی روی نیروی انسانی اورژانس در قم وجود دارد زیرا مصدومان جاده ای اصلاً  نمی‌دانند و توجهی ندارند که ظرفیت اورژانس قم چه مقدار است، مردم  به حق با اورژانس تماس می گیرد و انتظار کمک دارد اما امکانات اورژانس قم به اندازه جمعیت موجود شهر قم است مشخص است وقتی وظایف تعریف شده بیشتر از امکانات باشد اورژانس با تأخیر به صحنه حادثه اعزام می شود.

وضعیت اورژانسی آمبولانس های اورژانس قم

سخنگوی اورژانس قم تأکید کرد: همه می دانند که استان قم محور مواصلاتی 17 استان کشور است ، آمارهایی که در پایانه‌های قم و تردد شمارها نشان می دهند چه حجم سنگین تردد در جاده های قم وجود دارد تردد شمارها نشان می دهد که مقصد بخشی از مسافران قم نیست و فقط برای عبور از جاده های منتهی به قم تردد می کنند اما در جاده های قم تصادف می کنند که وظیفه سرویس دهی به این تصادفات با اورژانس قم است.

فراهانی با اشاره به نزدیک شدن ایام سال نو بیان داشت: وضعیت در روزهای پایانی سال و آغاز سال نو برای اورژانس قم وضعیت وحشتناکی است که ارائه خدمات با این امکانات و بودجه کم در اوج خود قرار دارد، خدمت در اورژانس وظیفه و باعث افتخار است و هیچ منتی هم وجود ندارد اما از لحاظ و روانی فشار زیادی روی پرسنل زیاد است و حتی فشار جسمی زیادی را تحمل می کنند زیرا بسیار بیشتر از همکارانشان در دیگر شهرها به مأموریت می روند.

امکانات لجستیکی اورژانس قم محدودیت دارد
وی گفت: علاوه بر فشارهای روانی و جسمی بر روی پرسنل اورژانس قم، امکانات لجستیکی هم در محدودیت دارد اورژانس بدون آمبولانس قطار بدون ریل است تمام موجودیت اورژانس 115 به وجود آمبولانس است اگر آمبولانس وجود نداشته باشد کاری نمی توان کرد.

سخنگوی اورژانس قم تصریح کرد: حجم سنگین خدمت رسانی اورژانس در استان قم مانند ترددهای شهروندان، تجمعات در مراسم ها مختلف و تردد در محورهای مواصلاتی قم،  برگزای همایش ها و برنامه های قم باعث شده است که دوندگی آمبولانس‌های اورژانس قم بیش از ظرفیت باشد و پیمایش کیلومتر آمبولانس‌ها از حالت عادی خارج شده و خدمت و ظرفیت فراتر از تعریف که برای خودرو آمبولانس وجود دارد ارائه می‌دهند.

روزانه بیش از 300 مأموریت در اورژانس قم انجام می شود

فراهانی اظهار داشت: وضعیت  آمبولانس‌های اورژانس 115 قم اورژانس شده است و باید فکر اساسی صورت بگیرد آمبولانس‌های قم مستهلک‌شده‌اند پیماش آمبولانس‌های قم بالا 200هزار کیلومتر دارند از یک آمبولانسی که 200 هزار کیلومتر دوندگی داشته است نمی‌تواند انتظار یک خدمات فوریتی را داشت و مانند هر وسیله نقلیه دیگری ممکن است در شرایط خاص دچار نقص فنی شود ممکن است در هنگام انجام مأموریت دچار نقص فنی شود زیرا عمر آمبولانس‌های قم به سر آمده است و این موضوع جدی است که در اورژانس قم وجود دارد.

سخنگوی اورژانس قم گفت: مسئله مستهلک بودن آمبولانس‌های قم جدی است و مصادیقی زیادی دارد آمبولانسی برای مأموریت اعزام شده بود که دچار نقص فنی شد در اینجا مردم با پرسنل برخورد تندی می کنند در حالی که این مأمور اورژانس مقصر نیست، شهروندان زمانی که نزدیکانشان دچار حادثه شده در شرایط روحی و روانی خاصی هستند و برای تخلیه آن حس نزدیک‌ترین شخص پرسنل اورژانس است که گاهی آمبولانس‌های قم هم در این مواقع آسیب هم می‌بینند.

وی افزود: باوجود همه سختی‌ها و مستهلک بودن آمبولانس‌های اورژانس115 قم پرسنل اورژانس قم نهایت خدمات دهی را انجام می‌دهد و روزانه بیش از 300 مأموریت در اورژانس قم انجام می‌شود.

سخنگوی اورژانس قم تأکید کرد: امیدواریم مسئولان کوری یک نگاه و توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشند، متأسفانه وقتی اعلامم کنم قم ویژه است برخی‌ها تصور می‌کنند قم یک سهم ویژه می خواهد در حالی که منظور این است با توجه به حجم بالای تردد در جاده های قم به استان قم طوری نگاه شود که اورژانس قم شرمنده زائران و مسافران نشود.






انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/3979