printlogo


در پس نگاه مسئولان صورت می گیرد؛
نماهای رومی با شان قم سازگاری ندارد
نماهای رومی با شان قم سازگاری ندارد
کد خبر: 4986
امروز در استان قم با توجه به تاکیدات فراوان اما هنوز هم نماهای غربی یا همان نمای رومی در ساختمان های استان خودنمایی می کند و روز به روز در حال افزایش است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  استان قم یکی از استان هایی است که در دهه گذشته از نظر ساخت و ساز با تغییرات بسیاری روبرو شده است و هر کسی که در چند ساله گذشته به قم سفر نکرده باشد در اولین ورود خود به این شهر متوجه تغییرات فراوانی از جمله تغییرات در خیابان ها ، پل ها و ساختمان ها و فضای سبز شهر خواهد شد اما یکی از تغییرات مهم در نماهای ساختمان های استان است که به نوعی آن چهره تاریخی استان را تغییر داده است.

این درحالی است که رهبر معظم انقلاب در آخرین سفر خود به قم بر مسئله حفظ بناهای تاریخی و بافت های قدیمی تاکید داشتند که این مسئله اهمیت این موضوع را دوچندان می کند اما این در حالیست که این روز ها نماهایی به نام نماهای رومی در شهر نمایان می شود.
البته باید این مسئله را یادآور شد که مسئولین استان بارها و بارها از وجود این نوع نماها چه از لحاظ ایمنی و چه از لحاظ سیما و منظر شهری ناراضی بوده اند و حتی طی نامه هایی ساخت و ساز این نوع نماها در شهر را ممنوع کرده اند اما معلوم نیست که چرا و چگونه بازهم این نمای وارداتی دور از چشم مسئولین ساخته می شود.

اگر امروز چرخی کوتاه در شهر بزنیم خواهیم دید که برخی ساختمان های در ابتدا بعد از تکمیل شدن اسکلت کلی ساختمان سریع نمای خود را کار می کنند و بعد وارد کار در داخل ساختمان می شوند و کمتر کسی هم به این افراد در خصوص ممنوع بودن این نماها متذکر می شود.



نماهای رومی با شان قم سازگاری ندارد
از همین رو عبدالله جلالی رئیس شورای شهر قم با اشاره به اینکه بعد نظارتی مهندسین اهمیت زیادی دارد و کوچکترین تخلف آن‌ها در این زمینه روی کیفیت ساخت و ساز در شهر تاثیر می‌گذارد، گفت: بحث نماهای رومی از دغدغه‌های مدیریت شهری قم است و این نماها با شان این شهر سازگاری ندارد، با این وجود شاهد توسعه نماهای رومی در شهر قم هستیم و این مساله موجب نگرانی بزرگان این شهر شده است.

به کارگیری نمای رومی تیشه زدن به ریشه فرهنگ بومی است
همچنین امین مقومی رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم با اشاره به این موضوع گفت: لحاظ کردن فرهنگ و سبک زندگی ایرانی - اسلامی در طراحی ساختمان ها از مهم ترین عواملی است که باعث می شود نما و منظر شهری در شان جامعه اسلامی باشد.
وی با تاکید بر این که معماری و سبک زندگی اسلامی باید با فرهنگ مردم عجین شود، اضافه کرد: مهندسان و دست اندرکاران مباحث ساخت و ساز در این زمینه نیاز به خوراک فرهنگی دارند، در غیر این صورت ضعف فرهنگی به تمام متولیان این امر سرایت می کند.
مقومی اضافه کرد: در چند سال گذشته که نمای رومی در سطح شهر بسیار شایع شده بود، با وضع مقررات و اطلاع رسانی تا حدودی جلوی ساخت این نماها گرفته شد، ولی همچنان کار فرهنگی و اطلاع رسانی در این راستا به صورت ویژه نیاز است.
وی ادامه داد: با توجه به این که قم از غنای فرهنگی بالایی برخوردار است، نمای رومی به نوعی تیشه زدن به ریشه فرهنگ استان است و عده ای در این زمینه سودجویی های بسیاری کرده اند.
وی تاکید کرد: باید کار تخصصی در این زمینه انجام شود؛ چراکه در مواردی اجرای نمای رومی در برخی ساختمان های سطح شهر به دلیل تناسبت نداشتن استحکام بنا با نمای سنگی موجب ایجاد بحران ایمنی می شود.



نمای رومی در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر است
از طرفی علی اکبر رحیمی مدیر بخش مدیریت بحران شهرداری قم با اشاره به ایمنی این نماها  گفت: برای جلوگیری از مخاطرات زلزله، استفاده از نمای رومی در ساخت منازل ممنوع و نظارت بر ساخت و سازها نیز از سوی شهرداری تشدید شده است.
وی همچنین گفت: آسیب پذیری مناطق برابر زلزله بستگی به چند مولفه از جمله نوع و مکانیزم گسل ها و زلزله های احتمالی، نوع خاک و نوع عمر سازه دارد ولی در عین حال باید از عوامل تشدید کننده حوادث همچون استفاده از نماهای رومی در ساختمان، پرهیز کرد.

این درحالی است که امروز ساخت نماهای غربی و یا  رومی در استان بسیار زیاده شده است با توجه به اینکه ساخت این نوع نماها از سوی شهرداری در شهر ممنوع شده است.

اجرای نماهای رومی در قم ممنوع می باشد
همچنین شهردار قم با اشاره به الزام نظارت بر روند اجرای نماها در مراحل پایانی کار خاطرنشان کرد: براساس قانون و ضوابط شهری برای ساختمان‌هایی که موارد ذکر شده را رعایت نکنند پایان کار صادر نمی‌شود و مردم باید در روند ساخت‌وسازها نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

هنوز یک نمای مناسب را به جای نمای رومی معرفی نکرده‌ایم
همچنین در این خصوص محمود مسگری عضو شورای شهر قم گفت: یکی از شاخصه های مهم در شهرسازی و معماری توجه به سبک های اسلامی و ایرانی است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم افزود: سبک و سیاق نماهای رومی سنخیتی با معماری اسلامی و ایرانی ندارد و باید اصلاح شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته گرایش مردم به نماهای رومی در قم افزایش یافته است، در حالی که نماهای سنگی رومی در قم استحکامی در برابر حوادث و بحران ها به ویژه زلزله ندارد.
مسگری بیان کرد: به تازگی جلوی ساخت برخی از نماهای رومی را با پیگیری های لازم گرفته ایم اما هنوز یک نمای مناسب و مدل و متدی اسلامی و ایرانی را به جای نمای رومی معرفی نکرده ایم.



ساخت نماهای رومی ترویج فرهنگ غلط غرب و ضربه زدن به فرهنگ ایرانی اسلامی است
این در حالی است که آیت الله سید محمد سعیدی ، در دیدار اعضای ستاد کنگره معماری و شهرسازی با تاکید بر این که حفظ هویت و بافت دینی و فرهنگی قم نیازمند همت و دغدغه مندی مردم و مسئولان است، اظهار داشت: غرب می‌داند تا زمانی که مردم نسبت به میراث خود اهمیت قائلند، هیچگاه فرهنگ سطحی و غیر دینی غرب را نمی‌پذیرند، از این رو مردم ما باید بدانند ساخت و سازهای نامرتبط با دین و سنت ما، تنها صرف ساختن یک بنا نیست، بلکه ترویج فرهنگی غلط و ضربه زدن به فرهنگ خودشان است.

به هر حال با وجود تمام این تاکیدات و سخنان مبنی بر عدم ساخت نماهای غربی که در استان به نمای رومی معروف است اما بازهم شاهد ساخت نماهای این چنینی در گوشه و کنار شهر هستیم و شاید روزی شهر به تسخیر این نماهای رومی در بیایید که دیگر برای بازگرداندن نما و بافت های قدیمی ایران اسلامی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم هست دیر باشد ولی در هر حال امیدواریم که  این مسئله با جدیت بیشتری دنبال شود.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/4986