printlogo


آخرین اخبار از مناطق سیل زده/افزایش شمار قربانیان سیل گلستان
آخرین اخبار از مناطق سیل زده/افزایش شمار قربانیان سیل گلستان
کد خبر: 6746
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: ۱۱ استان درگیر سیل و آبگرفتگی هستند و به ۱۴ هزار و ۱۰۲ نفر امدادرسانی شده است.

مرتضی سلیمی در تشریح عملیات سیل و آبگرفتگی از ٢٤ لغایت ٢٧ فروردین اظهار کرد: ١١ استان (ایلام، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، گلستان، هرمزگان و یزد) متأثر از سیل و آبگرفتگی هستند.

وی افزود: در ۱۰۵ شهر و روستا عملیات امداد رسانی انجام شده است و به ۱۴ هزار و ۱۰۲ نفر امدادرسانی شده امدادرسانی شده است.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به دیگر عملیات‌های امدادی از سوی امدادگران هلال احمر گفت: برای ۲۸۸۹ نفر اسکان اضطراری ایجاد شده و ۱۴۳ نفر به مناطق امن منتقل شده اند.

سلیمی خاطرنشان کرد: از ۴۰۲ واحد منزل مسکونی تخلیه آب انجام شده و خودروهایی که در مسیر سیلاب گیر کرده بودند رها شدند.

وی یادآور شد: تمامی عملیات امداد و نجات در این یازده استان متأثر از سیل و آبگرفتگی از سوی ۱۴۸۲ امدادگر و در قالب ۳۸۲ تیم انجام شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در پایان تأکید کرد: امدادرسانی در خراسان جنوبی و رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان ادامه دارد.

شمار قربانیان سیل گلستان به ۱۱ تن رسید

فرماندار بندرترکمن گفت: شمار قربانیان سیل گلستان به ۱۱ تن رسید.

الیاس هیوه چی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جنازه فردی شامگاه سه شنبه در سیلاب‌های موجود در روستای «پیخی حاجی» کشف شده و بر اساس اطلاعات واصله هویت فرد متوفی جلال‌ای ری و از اهالی محله کتوک سیمین شهر گمیشان است.

وی افزود: جسد بی جان وی در محدوده کانال پشت روستای پیخ حاجی توسط اهالی پیدا شده است.

هیوه چی گفت: جسد به بیمارستان امام خمینی (ره) بندرترکمن منتقل و پس از تعیین علت دقیق مرگ توسط پزشکی قانونی و اتمام مراحل قضائی و اداری جنازه تحویل خانواده متوفی می‌شود.

بنا به اظهارات منابع محلی وی با موتورسیکلت برای سرزدن به زمین کشاورزی خود رفته بوده است که بنا به دلایل نامعلومی به کانال آبی سقوط کرد.

گفتنی است که پیش از این در جریان سیل گلستان، دو نفر در شرق گلستان به دلیل تخریب خانه، ۶ نفر به دلیل سرنگونی قایق در گمیشان و یک نفر به دلیل سقوط در کانال آب حاشیه گرگانرود در گمیشان و یک نفر نوجوان هم در حین شنا در رودخانه در کلاله (هنوز جسدش یافت نشده) جان خود را از دست داده بودند.

با جان باختن یکی از اهالی منطقه غرب گلستان به سبب سقوط در کانال آب هدایت کننده سیلاب به سوی دریا در روستای پیخی حاجی بندرترکمن تعداد کشته شدگان سیل در گلستان به رقم ۱۱ رسید.

هشدار نسبت به خطر بروز "سالک" در مناطق سیل‌زده

با وقوع سیل در چند استان کشور، یکی از بیماری‌هایی که نسبت به شیوع آن در مناطق سیل‌زده هشدار داده می‌شود، بیماری انگلی سالک یا «لیشمانیوز پوستی» است که ارتباط تنگاتنگی با تغییرات محیطی مانند تغییرات آب و هوا، وقوع سیل و ساخت و ساز‌های بی‌رویه دارد.

دکتر مهدی محب‌علی، انگل شناس در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این که تغییر در محیط به شدت بر افزایش یا کاهش شیوع این بیماری و سایر بیماری‌های انگلی اثر دارد، افزود: بیماری سالک در ایران جزو بیماری‌های قدیمی و بومی محسوب می‌شود که از دو طریق انسان به انسان و حیوان به انسان توسط گزش نوعی پشه صورت می‌گیرد.

محب‌علی در خصوص انتقال این بیماری از لاشه حیوانات در مناطق سیل زده نیز گفت: تنها زمانی این بیماری می‌تواند منتقل شود که بدن حیوان سرد نشده باشد، لذا درباره انتقال این بیماری از لاشه حیوانات جای نگرانی نیست.

محب‌علی ادامه داد: با توجه به قدمت این بیماری در ایران، تلاش‌های بسیاری از سوی وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع آن صورت گرفته است که در قدم اول، تشخیص بیماری در پایین آمدن آمار مبتلایان به آن کمک شایانی می‌کند. ادامه کار در این زمینه مستلزم هزینه زیادی است که، چون گاهی ممکن است پیگیری‌ها به دلیل هزینه‌های بالا، کامل صورت نگیرد.

وی در خصوص ساخت واکسن برای سالک ابراز امیدواری کرد و افزود: متخصصان و دانشمندان در حال تلاش برای ساخت واکسن هستند، اما تا کنون موفق نشده‌ایم. همچنین یک نکته بسیار مهم در مواجهه با این بیماری مراجعه به موقع به پزشک برای جلوگیری از رشد این بیماری است.

محب‌علی بروز سایر بیماری‌های انگلی پس از وقوع سیل را ناشی از مصرف آب‌های آلوده دانست و افزود: اگر به هر نحوی آب با مدفوع انسان یا سایر ترشحات انسانی مخلوط شود و قبل از مصرف اقدام به تصفیه آب نشود، انگل‌هایی نظیر آمیب می‌توانند وارد بدن انسان شوند. انتقال این دست بیماری‌ها به سایرین می‌تواند به طور ویژه از فاضلاب‌ها صورت گیرد.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/6746