printlogo


ایزدی: صفر کردن فروش نفت ایران کار راحتی نیست/ باید برای اقدامات ضدایرانی آمریکا هزینه ایجاد کنیم
ایزدی: صفر کردن فروش نفت ایران کار راحتی نیست/ باید برای اقدامات ضدایرانی آمریکا هزینه ایجاد کنیم
کد خبر: 7161
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه به صفر رساندن فروش نفت ایران کار راحتی نیست، گفت: دولت ترامپ به دلیل بی‌نتیجه بودن فشارهایش علیه ایران نیاز بود اقدام جدیدی داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، فؤاد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره اقدام اخیر آمریکا در عدم تمدید معافیت برخی کشورها برای خرید نفت ایران گفت: ما با روندی در افزایش فشار روی ایران از سوی آمریکا مواجه هستیم که این روند از 40 سال گذشته شروع شده و همواره هم رو به رشد است. البته سرعت رشد این روند گاهی اوقات کم و زیاد شده ولی اصل افزایش فشار همیشه وجود داشته است. 

* افرادی مانند بولتون و پمپئو تلاش می‌کنند تا از فرصت باقی مانده تا انتخابات استفاده کنند

وی ادامه داد: آمریکا تا انتخابات نوامبر سال 2020 ما 18 ماه بیشتر فاصله ندارد و افرادی همچون بولتون و پمپئو که در کاخ سفید حضور دارند و به شدت هم ضدایرانی هستند احساس می‌کنند این فرصت 18 ماهه را نباید برای رسیدن به اهدافی که دارند از دست بدهند.

این کارشناس مسائل آمریکا اضافه کرد: حتی اگر ترامپ مجددا هم رای بیاورد لزوما به معنی ادامه کار حداقل این دو نفر ( بولتون و پمپئو )نیست. سنت معمول هم در آمریکا هم این است که رئیس‌جمهور اگر برای بار دوم انتخاب شد خیلی از وزرا معمولا تغییر می‌کنند، مخصوصا ترامپ که در دوره اول دوران ریاست‌جمهوری چندین‌بار وزرا را تغییر داد. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: این افراد در آمریکا احساس می‌کنند فرصت‌شان در حال اتمام است بنابراین تلاش می‌کنند و نیاز دارند حرکت جدیدی انجام دهند.

* آمریکا می‌خواهد از فرصت امتیازدهی دوران ریاست‌ جمهوری روحانی استفاده کند/ معلوم نیست دولت بعدی ایران مانند روحانی قابلیت امتیازدهی به آمریکا را داشته باشد

وی تصریح کرد: از این سو هم برآوردی نسبت به دولت روحانی دارند، دولت آقای روحانی هم چیزی حدود دو سال و نیم دیگر تمام خواهد شد و این هم برای آنها فرصتی است چون معلوم نیست که دولت بعدی که در ایران روی کار می‌آید قابلیت امتیازدهی به آمریکا مانند دولت آقای روحانی را داشته باشد. پس آنها اینجا هم کمبود فرصت را احساس می‌کنند. 

ایزدی خاطرنشان کرد: هدف آمریکا این است که یا جمهوری اسلامی را سرنگون کند یا اینکه اگر موفق به تحقق این دغدغه چهل ساله‌شان نشدند ایران را به حدی ضعیف کنند که بعد امتیازاتی را که می‌خواهند به خاطر ضعفی که نتیجه فشارهای آنها است، بگیرند.  پس به صفر رساندن فروش نفت ایران را می‌توان را ذیل این موضوعات تحلیل کرد.

این کارشناس مسائل امریکا اظهار داشت: یکی از منابع اصلی ارز خارجی برای ایران، فروش نفت است البته در سال‌های گذشته وابستگی ایران به نفت کمتر شده ولی این وابستگی به هر حال وجود دارد و آمریکا برای بحث سرنگونی و تضعیف جدی ایران نیاز دارد فروش نفت ایران را به صفر برسانند. 

* ترامپ نیاز بود اقدام جدیدی داشته باشد تا بی‌نتیجه بودن فشارهایشان علیه ایران را تویجه کنند

وی اضافه کرد: در یکسال گذشته که ترامپ از برجام خارج شده به اهدافی که می‌خواستند، نرسیدند. اقدام اخیر آمریکا در برداشتن معافیت یک نوع توجیهی هم برای آنها است. الان دولت ترامپ در آمریکا زیر فشار است و به آنها می‌گویند چرا با این همه فشاری که آورده‌اید به نتایجی که می‌خواستید نرسیده‌اید. در خارج از کشور هم هم‌پیمانان آمریکا این سوال را از دولت ترامپ دارند و نسبت به توانمندی دولت ترامپ دارند شک می‌کنند به همین دلیل نیاز بود آمریکا و ترامپ حرکت جدیدی انجام دهند که بیشتر بعد تبلیغاتی دارد و البته یک بعد واقعی اقتصادی هم دارد.

*  به صفر رساندن فروش نفت ایران کار راحتی نیست

این استاد دانشگاه یادآور شد: به صفر رساندن فروش نفت ایران کار راحتی نیست چون دولت‌هایی مانند دولت‌های چین و ترکیه که رسما یکی دو روز گذشته اعلام کردند به نظر آمریکا تمکین نخواهند کرد با ایران یک روابط راهبردی دارند.  به همین دلیل ممکن است فروش نفت ایران کم شود ولی به صفر رساندن آن در عمل معلوم نیست محقق شود. 

وی ادامه داد: به طور مثال چین به این نکته واقف است که 60 درصد از انرژی‌اش از خلیج فارس می‌آید و اگر دولت ایران هم مانند رژیم سعودی و دولت‌هایی که گوش به فرمان آمریکا هستند شود در نهایت این موضوع چین را در معرض خطر قرار می‌دهد. از این جهت علاقه‌ای ندارد که دولت ایران تضعیف یا سرنگون شود و این در راستای اهداف راهبردی چین نیست.

* باید برای اقدامات ضدایرانی آمریکا هزینه ایجاد کنیم

وی گفت: مسلما این روند فشار آ‌مریکا به ایران ادامه پیدا خواهد کرد و در همین راستا هم اخیرا سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دادند و در روزهای گذشته هم معافیت خرید نفت ایران را برداشتند. این فشارها هم برای این است که دولت آمریکا هر کاری انجام می‌دهد هزینه‌ای نمی‌پردازد.

ایزدی اظهار داشت: یعنی تا زمانی که آمریکا برای فعالیت‌های ضدایرانی هزینه نپردازد این فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت. پس کاری که کشور باید انجام دهد این است که برای اقدامات ضدایرانی آمریکا هزینه تعریف کند که این کار انجام نشده و انشاءالله باید بزودی انجام شود. 




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/7161