printlogo


دو مینوی تلخ شایعه سهمیه بندی بنزین
دو مینوی تلخ شایعه سهمیه بندی بنزین
کد خبر: 7714
نگاهی به انتشار شایعه سهمیه‌بندی بنزین در روزهای پایانی هفته گذشته حاوی نکات زیاد و البته تلخ است هرچند که به نظر می‌آید عامل ایجاد این شایعه دستگیرشده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سهمیه‌بندی بنزین فعلاً متوقف‌شده است این خبری است که امروز بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران داد اما باوجود اعلام این خبر به نظر می‌آید سهمیه‌بندی اجرا خواهد شد.

در این‌ بین نگاهی به انتشار شایعه سهمیه‌بندی بنزین در روزهای پایانی هفته گذشته حاوی نکات زیادی است هرچند که به نظر می‌آید عامل ایجاد این شایعه دستگیرشده است.

1- انتشار این شایعه بار دیگر نقش ویژه و حساس رسانه‌ها در دنیای امروز و اهمیتی که دارند را گوشزد می‌کند به‌خصوص رسانه‌های نوینی که به‌صورت شهروند خبرنگار در کمترین زمان ممکن در فضای مجازی به نشر اخبار می‌پردازند.

2- واکنش مردم به این شایعه‌سازی نیز در نوع خود جالب بود افرادی که ساعت‌ها در صف پمپ‌بنزین صف کشیدند که یک باک بنزین هزارتومانی را به‌اصطلاح ذخیره کنند.

حال اگر بر اساس شایعه منتشرشده در نظر بگیریم که قیمت بنزین آزاد 2500 تومان می‌شد و صاحبان خودروها به‌صورت میانگین 40 لیتر بنزین هزارتومانی در باک خودروهایشان پر می‌کردند 60 هزار تومان به نفع مالکان خودروها می‌شد حال این سؤال پیش می‌آید که با این 60 هزار تومان مشکلات آن‌ها به‌صورت کامل برطرف می‌شود.

3- موضوع مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد ضعف اطلاع‌رسانی دولت است دولتی که به نظر فراموش کرده برای خودش سخنگو انتخاب کند.

البته ضعف اطلاع‌رسانی دولت در 5 سال گذشته همواره گوشزد شده است اما به نظر می‌آید گوش شنوایی در پاستور برای این مهم وجود ندارد.

نباید از کوتاهی خبرگزاری‌ها ایرنا و سایر رسانه‌های دولت نیز به‌سادگی گذشت که اجازه دادند گمانه‌زنی‌های سهمیه‌بندی به شایعه تبدیل شود.

4- واکنش‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به این شایعه نیز در نوع خود جالب است، درحالی‌که بسیاری از این نمایندگان در ماه‌های آخر سال گذشته بر ضرورت بازنگری در قیمت و سهمیه‌بندی بنزین تأکید می‌کردند و افزایش مصرف بنزین را زنگ خطری برای کشور می‌دانستند جملگی بر ضرورت ادامه روند موجود در عرضه بنزین تأکید کرده‌اند که بی‌ارتباط با انتخابات آخر سال بهارستان نیست.

5- در کنار این موارد باید به این نکته مهم هم اشاره کرد که کاهش ارزش پول ملی موجب شده است که امکان قاچاق بنزین به خارج از کشور از طریق مرزها بیش‌ازپیش مقرون‌به‌صرفه باشد و دراین‌بین یکی از راه‌های کنترلی عرضه بنزین باکارت سوخت است.

موضوع دیگر همان‌طوری که در اشاره شد افزایش مصرف بنزین در کشور است که در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت‌های بلیت هواپیما بیشتر هم شده است و به نظر می‌رسد یکی از اهرم‌های کنترل مصرف می‌تواند سهمیه‌بندی و دونرخی کردن بنزین باشد البته نباید این از این نکته هم غافل شد که دادن سهمیه 60 لیتر برای هر خودرو نیز دور از انصاف است و با توجه به شرایط تورمی که در کشور حاکم است بار دیگر فشار را بر قشر متوسط و پایین جامعه بیشتر خواهد کرد.

در پایان باید گفت ضعف اطلاع‌رسانی دولت و فرهنگ غلط شهروندان دومینوی تلخ شایعه سهمیه‌بندی بنزین بود که نمایان شد.


انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/7714