printlogo


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم:
از هر پنج نفر در ایران یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست/اجرای طرح بسیج کنترل فشار خون بالا در قم
از هر پنج نفر در ایران یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست/اجرای طرح بسیج کنترل فشار خون بالا در قم
کد خبر: 8713
رئیس مرکز بهداشت قم با اشاره به اجرای طرح بسیج کنترل فشار خون بالا در قم برای اطلاع رسانی و شناسایی، گفت: از هر پنج نفر در ایران یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسن ایزانلو ظهر امروز در کنفرانس خبری با اصحاب رسانه با اشاره به بیماری فشار خون ، اظهار داشت: بیماری پرفشاری خون، بیماری است که آرام و بی صدا در بدن شکل می گیرد و به یکباره خود را ظاهر می کند.

وی ادامه داد: این بیماری هیچ علائم و علامتی ندارد و آرام آرام پیش می رود که به دلیل این خصوصیات به قاتل خاموش و یا مرگ خاموش می گویند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه اگر پرفشاری خون کنترل نشود باعث مرگ های بی سر و صدا می شود، گفت: بیش از 10میلیون نفر سالانه به علت پرفشاری خون در دنیا می میرند.

وی افزود: بر اساس آمار سال 1395 وزارت بهداشت ، 21درصد مردان و 22درصد زنان در کشور مبتلا به پرفشاری خون هستند که 26درصد افراد بالای 18سال در کشور دارای فشار 140 بر روی 90 هستند که این فشار خون بالا می باشد.

ایزانلو با اشاره به اینکه بر اساس کل جمعیت کشور از هر 5نفر یک نفر به بیماری پرفشاری خون مبتلا است، بیان داشت: 60درصد افراد مبتلا به این بیماری از بیماری خون خبر ندارند و کسانی هم که خبر دارند درمان را جدی نمی گیرند.

وی عنوان داشت:فشار خون بالا باعث بروز بیماری های سکته مغزی، سکته قلبی، نارسایی کلیوی و در ادامه باعث آسیب به سیستم بینایی و دیگر سیستم های بدن می شود.

رئیس مرکز بهداشت قم با اشاره به اینکه عدم تحرک، کشیدن سیگار و تغذیه نامناسب از دیگر عوامل این بیماری است، اضافه کرد:نمک یکی از عوامل شکل گیری این بیماری است که باید گفت در ایران هر نفر روزانه 11گرم نمک مصرف می کند که این دو تا سه برابر مصرف استاندار است.

وی در ادامه به راهکارهای پیشگیری از بیماری اشاره کرد و خاطرنشان کرد:مصرف غذای کم نمک، عدم استفاده از غذای پرچرب و آماده  و سرخ شده، عدم مصرف سیگار و قلیان، کاهش وزن و استرس و در نهایت انجام ورزش های سبک و مداوم از راه های پیشگیری از این بیماری خاموش
است.

ایزانلو ادامه داد: بعد از انجام این کارها هر فرد به ویژه افراد بالای سی سال باید ماهانه فشار خون خود را کنترل کند، البته این بیماری می تواند پایه ارثی هم داشته باشد.

وی ابرازداشت: وزارت بهداشت برای شناسایی و کنترل افراد دچار این بیماری پویش بسیج کنترل فشار خون بالارا راه اندازی کرده است که مرحله اول از 27 اردیبهشت تا 17خرداد با هدف آموزش و اطلاع رسانی افراد در خصوص این بیماری می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه مرحله دوم از 17خرداد تا 15تیر برگزار می شود، گفت: در مرحله هدف غربالگری می باشد ؛ بعد از پایان پویش بیماران شناسایی شده  در شبکه های بهداشتی و درمانی مورد مراقبت قرار خواهند گرفت و افرادی که مبتلا به سطح 2 و3 هستند به مراکز درمانی ارجاع داده خواهند شد.

وی افزود: هدف این طرح اطلاع رسانی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به این بیمار خاموش است و همچنین شناسایی و مراقبت از افراد مبتلا به این بیماری از دیگر اهداف مهم این طرح می باشد.

انتهای پیام/160
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/8713