printlogo


زنگ خطری برای دستگاه های فرهنگی؛
کشیدن قلیان در اماکن عمومی، فرهنگ عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد
کشیدن قلیان در اماکن عمومی، فرهنگ عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد
کد خبر: 879
در حالی افرادی به راحتی در بوستان ها و اماکن عمومی اقدام به کشیدن قلیان می کنند که سال گذشته مهدی کاهه دادستان قم اعلام کرده بود که کشیدن قلیان در اماکن عمومی ممنوع می باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در یکی از روزهای هفته با خانواده به یکی از بوستان های سطح شهر سری می زنید تا دورهم با خانواده تفریح کنید این ارزان ترین و راحت‌ترین دورهمی است که بعد از مدت ها کار و تلاش می توانید داشته باشید.
تقریباً بوستان پر از خانواده است و همه مشغول تفریح هستند اما مدتی بعد ناگهان بوی بد توتون توجه شما را جلب می کند نگاه می کنید می بینید  افرادی که در حال کشیدن قلیان و یا آماده کردن زغال هستند و اصلاً توجهی ندارد در این بوستان کودکان و نوجوانان حضور دارند و حق اعتراض هم ندارید زیرا با برخورد نامناسب مواجه می شوید.
دنبال نگهبان و مأمور حراست هم بروید فایده ای ندارد زیرا تعداد این افراد بسیار زیاد است و یک یا دو نگهبان پارک نمی توانند با این افراد برخورد کنند.
به استناد ماده ۷ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب ۱۳۸۵ و بند ۸ ماده ۱ آیین نامه اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب  ۱۳۸۶ که اماکن عمومی را تعریف کرده هر نوع تبلیغ و تشویق مستقیم یا غیر مستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیداً ممنوع است.
در حالی افرادی به راحتی در بوستان ها و اماکن عمومی اقدام به کشیدن قلیان می کنند که سال گذشته مهدی کاهه دادستان قم اظهار داشت: استفاده از دخانیات و قلیان در قهوه خانه و سفره خانه ها، رستوران و کافی شاپ ها، هتل و مسافرخانه ها، بوستان ها و پارک ها و همه اماکن عمومی دیگر در قم ممنوع شد.

وی افزود: جهت هشدار و اطلاع هرچه بیشتر مردم  در تمامی پارک ها و بوستان ها و فضای های عمومی مختلف سطح شهر تابلوهای هشداردهنده ای مبنی بر ممنوعیت استعمال قلیان در معرض دید عموم نصب خواهد شد.
با وجود گذشت بیش از یک سال از این ممنوعیت هنوز بنرهای هشدار دهنده در سطح بوستان ها و پارک های مبنی بر عدم استعمال قلیان آن‌طور که باید و شاید نصب نشده و نیاز است علائم هشداری و ممنوعیت در خصوص عدم استعمال دخانیات در بوستان ها و پارک های قم نصب شود.
روح الله امراللهی عضو شورای شهر قم در این خصوص در گفتگو با خبرنگار قم فردا  اظهار داشت: این مسئله جزء مطالبات شورای شهر قم نیز هست که راهکارهایی برای مقابله با استعمال دخانیات از سوی دستگاه های مربوطه از جمله علوم پزشکی و شهرداری قم ارائه شود.
وی تصریح تأکید کرد: برای حل این معضل باید استانداری، شهرداری و علوم پزشکی قم خود را دخیل کنند تا این مسئله برای همیشه حل شود.
امراللهی تصریح کرد: اینکه وارد بوستان ها و پارک ها بشویم و افراد زیادی را مشاهده کنیم که در چنین فضائی مشغول کشیدن قلیان هستند اصلاً جالب نیست، خانواده هایی که مجبور هستند در این فضا بنشینند منظره جالبی ایجاد نمی کند.
استفاده دسته جمعی از این وسیله آن هم در اماکن عمومی نظیر پارک‌ها باید زنگ خطری برای مسئولان دستگاه‌های فرهنگی و البته مسئولان حوزه بهداشت و سلامت باشد، چرا که این معضل اجتماعی علاوه بر آسیب‌ها جسمی که افراد را دچار می‌کند، فرهنگ عمومی جامعه را هم تحت شعاع خود قرار می‌دهد و آن را دچار آسیب‌های جدی می‌کند.
باید توجه داشت شهر مقدس قم نه تنها در کشور بلکه در جهان اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است و کوچکترین اتفاق فرهنگی  و سیاسی آن مورد توجه همگان است این مسئله که در بوستان های قم باید صحنه هایی نامتعارف از جمله کشیدن قلیان و ایجاد مزاحمت برای خانواده ها وجود داشته باشد اصلاً برازنده نیست.
مسئولین فرهنگی قم باید با همکاری متولی بوستان ها که همان شهرداری است فکر و برنامه ویژه فرهنگی برای بوستان ها و پارک های شهر داشته باشند و نهایت استفاده را از این فضا ببرند و نباید اجاره داد به اسم تفریح افرادی سود جود محل هایی که برای تفریح سالم خانواده ها در نظر گرفته شده را آلوده کنند.
 

انتهایی پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/879