printlogo


در سایه فرسوده بودن ناوگان حمل‌ونقل عمومی:
بگومگوهای تکراری مسافران و رانندگان اتوبوس در قم+تصاویر
بگومگوهای تکراری مسافران و رانندگان اتوبوس در قم+تصاویر
کد خبر: 8883
مسئله افزایش کرایه و عدم روشن کردن کولر و همچنین عدم نظافت اتوبوس ها در قم باعث شده هر روز شاهد بحث و بگومگو بین مسافران و رانندگان باشیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مصوبه شورای اسلامی شهر قم نرخ کرایه اتوبوس و مینی بوس های درون شهری از ابتدای خرداد ماه سال ۱۳۹۸ را مشخص کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نرخ کرایه اتوبوس در خطوط ۱۶ گانه که شامل مسیرهای اصلی تردد شهروندان می‌باشد را ۵۲۸۰ ریال با استفاده از کارت بلیط و قیمت نقدی آن را ۸۵۰۰ ریال اعلام کرد.

افزایش نرخ کرایه اتوبوس بدون تغییر در کیفیت خدمات دهی باعث نارضایتی شهروندان شده است، ناوگان حمل و نقل عمومی قم سال‌هاست که  فرسوده شده و مردم از این وضعیت ناراضی هستند، در ابتدای هرسال برنامه افزایش کرایه اتوبوس های درون شهری انجام می شود با نگاهی به 10 ساله گذشته می توان به این نتیجه رسید افزایش کرایه ها جزء اصلی ترین برنامه های سازمان اتوبوس رانی قم است همچنین  واگذاری به بخش خصوصی و تغییر مسیر مبدأ و مقصد اتوبوس ها از دیگر اتفاقات حمل و نقل عمومی در قم است که در بیشتر موارد این مسیرها طولانی و باعث کلافگی رانندگان شده است.

اواخر سال گذشته مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی قم مؤمنی موحد  در گفتگو با خبرنگار قم فردا گفته بود ناوگان حمل و نقل عمومی قم کهنه شده است و عمر اتوبوس های به 10 سال رسیده است برای این مسئله برنامه ریزی انجام شده است و تا پایان امسال بسیاری از اتوبوس های فرسوده در قم از گردونه حمل و نقل خارج می شوند و در سال 98 هم باقی مانده اتوبوس های فرسوده به فواصل مختلف از رده خارج می شوند و اتوبوس های نو جایگزین آن‌ها می شوند.

اما عملاً مردم در شهر هیچ تغییر محسوسی در ناوگان حمل و نقل عمومی مشاهده نکردند، اتوبوس های کهنه و فرسوده علاوه بر چهره نازیبایی که به شهر می بخشند باعث گلایه و انتقاد شهروندان قمی نیز شده است، فرسودگی، ظاهر کثیف و نامرتب، پرده های دود گرفته، تبلیغات نازیبا روی اتوبوس ها که گاهی دیدید مسافران داخل اتوبوس ها را می گیرند اصلاً در شان شهر مقدس قم نیست.

باز نگه داشتن درب اتوبوس به جای روشن کردن کولر

 برای پرداخت هزینه و استفاده از الکترونیک کارت شهروند در هر دو درب اتوبوس ها دستگاه کارت خوان قرار دارد اما بیش از90 درصد کارت خوان قسمت درب سوار شدن بانوان  خاموش است و این باعث می شود که بانوان مسافر که درصد بالایی از استفاده کنندگان اتوبس های درون شهری هستند  در هنگام استفاده از کارت خوان اتوبوس ها با مشکل مواجه شوند ، عدم روشن کردن کولر از دیگر مشکلاتی است که مردم در گفتگو با خبرنگار ما به آن اشاره کردند اما حتی باوجود الزام به روشن کردن کولر، رانندگان از این کار سرباز می زنند و به جای آن درب اتوبوس ها را در هنگام حرکت باز نگه می دارند.

در این زمینه مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم اظهار داشت:  باز گذاشتن درب‌های اتوبوس‌های درون شهری هنگام حرکت، تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده، با رانندگان متخلف برخورد خواهد شد، تمام اتوبوس‌های درون شهری از ابتدای خردادماه باید کولرهای خود را روشن کنند.

آمارهایی که در حوزه مطالعات جامع حمل و نقل اخذ شده نشان دهنده کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی در قم است.

مسئله افزایش  کرایه و عدم روشن کردن کولر و همچنین عدم نظافت اتوبوس ها در قم باعث شده هرروز شاهد  بحث و بگومگو بین مسافران و رانندگان باشیم، حمل و نقل عمومی به‌مثابه یک تخصص است که هرروز باید به روز شود کارمندان و رانندگان باید آموزش ببینند، وسایل نقلیه باید به روز باشد، صرف اینکه یک نفر می تواند اتوبوس براند دلیل نمی شود راننده وسایل نقلیه عمومی شود، راننده رابطه بین مردم و سازمان اتوبوس رانی می باشد، مردم هر مشکلی از راننده ببیند مستقیم سازمان را مقصر می دانند.

 مردم تقریباً هرروز رفتار و گفتار نامناسب برخی از رانندگان، لباس نافرم و کثیف رانندگان، توقف طولانی در ایستگاه مبدأ، حرکت آهسته اتوبوس جهت جمع شدن مردم در ایستگاه‌ها، سوار کردن مسافر هر جا که مسافر باشد، پیاده کردن مسافر فقط در ایستگاه، روشن نکردن وسایل گرمایشی و سرمایشی وقتی که ضرورت دارد، استفاده از فن به جای کولر، کثیف بودن اتوبوس ها، سوار کردن مسافر بیش از ظرفیت و موارد دیگر را می بینند و با اینکه بارها تذکر داده شده  تغییری حاصل نشده است کم کم  باعث می شود عطا اش را به لقاءش ببخشند و ترجیح دهند از خودروی شخصی و مسافربرهای شخصی استفاده کنند حتی اگر گران‌تر باشد ولی در عوض اعصابشان خرد نشده و وقت باارزششان تلف نشده است.

پرواضح است که کارمندان و بخصوص رانندگان باید هرسال دوره های آموزش ضمن خدمت داشته باشند و نحوه ارتباط و تعامل بهتر با مردم را بیاموزند همچنین سازمان اتوبوسرانی باید از مشکلات رانندگان آگاه باشد و مشکلات را برطرف نماید تا رانندگان با خیال راحت و اعصابی آرام به مردم خدمت رسانی کنند، سازمانی که خدماتش با سی سال پیش تغییر چندانی نداشته و برای مشتریانش ارزش قائل نیست نباید انتظار اقبال از سوی مشتریانش را داشته باشد.



انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/8883