ما ملت امام حسینیم؛

کرونا هم نتوانست مانع شور حسینی عزاداران شود

امسال با وجود برخی محدودیت ها و اعلام دیرهنگام نحوه برگزاری عزاداری، اما هیئت ها در اقامه عزای امام حسین به بهترین نحو سنگ تمام گذاشتند و صحنه هایی را رقم زدند که در تاریخ ماندگار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محرم امسال با سال های قبل فرق داشت و باید گفت غم محرم امسال چندبرابر بود. امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا قبل از محرم بر روی برگزاری و عدم برگزاری مراسم های محرم و چگونگی آن بحث های فراوانی می شد و هر چند روز یک‌بار خبر جدیدی در این خصوص در فضای مجازی و رسانه های خبری منتشر می شد.
محرم و اقامه عزای امام حسین(ع) برای کسانی که از کودکی در این دستگاه بزرگ شده اند و هیچ چیزی نتوانسته بود جلوی حضور آنها در مراسم عزاداری امام حسین را بگیرد امسال بسیار سخت بود که این حرف و حدیث ها در خصوص اقامه عزای سید و سالار شهیدان را بشنوند.
چندروز به شروع محرم اعلام شد که باید عزاداری ها با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در فضای باز برگزار شود.هرچند دیراعلام شده بود اما خادمین هیئت ها شبانه روز تلاش کردند و خیمه عزای امام حسین را زیر طاق آسمان دایر کردند.
امسال هیئت های کوچک با پهن کردن فرش در خیابان و یا چیدن صندلی برای عزاداران هیئت خود را برپا کردند و هیئت های بزرگ هم با کمک دستگاه های دیگر در مکان ها بزرگ به اقامه عزای امام حسین(ع) پرداختند.
حرم مطهر امام رئوف، حرم حضرت معصومه(ع)، حرم شاهچراغ و سایر اماکن متبرکه هم در صحن‌های روباز خود با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی پذیرای زائران حسینی بودند. در روز عاشورا در بسیاری از مکان ها مانند حرم مطهر حضرت معصومه(س) مقتل خوانی انجام شد.در شام غریبان شهدای کربلا، خادمان حرم شاهچراغ اقدام به لاله گردانی کردند. همچنین در شیراز، برخی در روز عاشورا با خودروپیمایی و حمل پرچم‌های عزای امام حسین (ع) اقدام به راه اندازی دسته‌های عزاداری با خودرو کردند.
رهبر معظم انقلاب، هم در روز تاسوعا و عاشورای حسینی همانند روز‌های دیگر دهه اول محرم، مراسم عزا را بدون حضور جمعیت در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار کردند و البته باید به این هم اشاره کرد که امسال بسیاری از مردم در خانه های خود و یا در محلات عزاداری کردند که این اقامه عزا با پویش هر خانه یک حسینیه و یا هر کوچه یک حسینه در فضای مجازی با تصاویر زیبا در حال نشر بود.
اما انچه که مهم است وجود نظم و رعایت کامل مسائل بهداشتی توسط هیئت ها و عزاداران حسینی بود تا این تفکر بی نظمی در هیئت را که به عنوان ضرب المثل هیئتی عمل کنید را بکار می برند از بین برود و آن تفکر جای خود را به تفکر نظم و انضباط دهد.
از طرفی اقامه عزای امام حسین(ع) امسال خلاقیت هایی هم داشت که می توان به هیئت سیار حاج محمود کریمی و یا روضه خوانی در کوچه ها و جلو درب منزل شهدا توسط برخی مداحان مانند سلحشور اشاره کرد.
در هر حال با توجه به اینکه غم محرم امسال چند برابر بود اما اقامه عزای امام حسین(ع) با کوچکتر حاشیه ای برگزار شد و تمام هیئت ها و عزاداران حسینی مسائل بهداشتی را رعایت کردند و صحنه های زیبایی را رقم زدند که در تاریخ ماندگار خواهد شد.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/20011
اخبار مرتبط

نظرات شما