گزارش قم فردا از داستان غم انگیز منوریل در قم؛

منوریل همچنان در ریل بلاتکلیفی/ستون ها یادگاری منوریل برای آیندگان

کلنگ احداث منوریل از سال 88به زمین خورد اما غافل از اینکه این پروژه به دلیل نبود پیوست کارشناسی دقیق و عدم جانمایی مناسب سال های سال به آینه دقی برای همشهری ها تبدیل خواهد شد و امروز هم منتظر تصمیمی جدی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یکی از پروژه های مهم استان که تبدیل به آینه دقی برای همشهری ها شده است پروژه منوریل می باشد. پروژه مونوریل قم در دوفاز برنامه ریزی و شروع به ساخت شد. فاز نخست این پروژه از انتهای پاکسوار تا حرم مطهر و فاز بعدی از حرم تا ابتدای پردیسان می باشد که که از همان ابتدا شروع به ساخت ستون های منوریل شد اما با وجود مشکلات فراوان این پروژه از سال 1392متوقف شد.
چگونگی تولد منوریل در قم
امروز کمتر کسی است که داستان غم‌انگیز مونوریل قم را نشنیده باشد، پروژه‌ای که کلنگ آن سال 88 به زمین زده شد و قرار بود طی 30 ماه اجرا شود و بخش عمده‌ای از بار ترافیکی شهر را بر دوش بکشد.
از توجیهاتی که در آن زمان برای مونوریل آورده شد، یکی بحث ایستگاه مرکزی قطار پرسرعت تهران – قم – اصفهان بود که بر اساس مطالعات اولیه قرار بود در کنار پارک‌سوار شمالی و به نوعی در مجاورت ایستگاه نخست مونوریل اجرا شود و یکی از عوامل تغذیه مونوریل برای تأمین مسافر باشد.
همچنین بر اساس مطالعاتی که انجام شده بود جانمایی ترمینال مرکزی شهر قم نیز در پارک‌سوار شمالی دیده شده بود؛ بدین ترتیب این محدوده به یک نقطه تبادل سفر بین مونوریل، ایستگاه قطار پرسرعت و ترمینال مرکزی شهر تبدیل می‌شد که کارآمدی مونوریل در حمل و نقل مسافر را توجیه می‌کرد.



این پیشنهاد که در آن زمان حمایت نمایندگان مردم قم در مجلس، استاندار وقت و اعضای شورای اسلامی شهر را داشت، به سرعت از سوی دولت مورد قبول واقع شد و در کمتر از یک سال، دو خط ریلی، یکی مترو و دیگری مونوریل به قم اختصاص داده شد و در شورای عالی ترافیک به تصویب رسید و این‌گونه بود که زنگ احداث مونوریل در قم به صدا درآمد.
بر اساس آنچه در آن زمان گفته شد قرار بود مونوریل از پارک‌سوار شمالی شروع شده و تا پردیسان به طول 18 کیلومتر ادامه داشته باشد که با توجه به بار ترافیکی سنگین رفت و آمد به پردیسان به ویژه در بلوار غدیر، مونوریل می‌توانست این گره کور ترافیکی را باز کند.
پس از موافقت دولت با اجرای دو خط ریلی در قم، سازمان قطار شهری قم به ریاست استاندار وقت تشکیل شد و پس از آن با برگزاری مناقصه فاز نخست این پروژه به طول 6.2 کیلومتر از پارک‌سوار شمالی تا مصلای قدس، تیرماه 88 به مناقصه گذاشته شد و در مردادماه همان سال نیز کلنگ عملیات اجرایی مونوریل قم با حضور مسئولین کشوری و استانی به زمین زده شد. اما هنوز مدتی از آغاز عملیات اجرایی مونوریل نگذشته بود که مخالفت‌ها با آن آغاز شد. البته گروهی در استان موافق صددرصد و گروهی هم چون هزینه پروژه را دولت می داد مخالفتی نداشتند اما مخالفان اصلی علت را عبور منوریل از مقابل حرم اعلام کردند.

ترمز منوریل مقابل ایستگاه حرم
این موافق ها و مخالفت ها ادامه دادشت و همزمان هم چون اعتبارات پروژه تامین می شد یک به یک ستون های میلیاردی از دل زمین رشد و قد علم میکردند.
در هر حال همین موضوع چگونگی عبور منوریل از مقابل حرم باعث ترمز این پروژه در استان شد و در این خصوص اظهار نظرهای فراوانی از سوی بسیاری از کارشناسان و مسئولین شد و واقعا اینجا این سوال پیش می آید چرا این طرح با کارشناسی دقیق شروع نشد که بعد از ایجاد ستونها و صرف هزینه بسیار بالا به یکبار با این گونه مسئله ای مواجه شد. مشکلی که از ابتدا بوده و هست و باید قبل از شروع و جانمایی در خصوص آن تصمیم گرفته می شد نه اینکه ستون های میلیاردی را علم کنندو بعد پروژه را به تعطیلی بکشانند.
هر چند پیشنهادهایی در خصوص عبور مونوریل از مقابل حرم مطرح شد اما هیچ‌گاه این پیشنهادها عملی نشد و مونوریل وارد بن‌بستی شد که هیچ راه گریزی از آن نداشت.
در هر صورت با تمام تفاصیر فاز اول این پروژه آرام آرام با وجود قطع و کاهش اعتبارات دولتی ، مشکلات اقتصادی، تحریم ها و برخی مسائل دیگر به صورت لاک پشتی به کار خود ادامه داد تا به چیزی که امروز می بینید رسید.



فاز دوم این پروژه ها که فقط ستون می باشد بدون استفاده مانده است و فعلا هیچ تصمیمی برای تخریب و یا تغییر کاربری آن گرفته نشده است. البته که هر اتفاقی برای آن مستلزم تصمیمی جدی است چرا که حتما یکی از مطالبات مردم این خواهد بود که چرا در ابتدای امر کارشناسی دقیقی صورت نگرفته که امروز با صرف میلیاردها تومان هزینه حالا باید این اتفاق برای منوریل رخ دهد.
شاید در ابتدای امر اگر بجای عجله در اجرای طرح ، زمانی حتی چند ساله برای انجام مسائل کارشناسی و مشورت با صاحبان این حوزه درنظر گرفته می شد می توانست یک پروژه کاملا به صرفه را در زمان تعیین شده انجام داد تا با چنین افتضاح و شکستی مواجه نشود.

پروژه مونوریل نیازمند هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه است
در هر صورت آن چیزی که امروز اهمیت دارداین است که این پروژه با تمام مسائل موجود در استان اجرایی شده است و باید برای آن فکری شود البته در این خصوص سید مرتضی سقائیان نژاد، شهرداری قم با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مونوریل اظهار داشت: پروژه مونوریل مشکلات عدیده‌ای داشته و اینکه این پروژه به سرانجام نرسیده به‌این‌علت  است که مونوریل دیگر ۱۸ کیلومتر نبوده و به حدود پنج کیلومتر کاهش پیداکرده و دیگر در مسیری که برای آن تعریف‌شده مسافر ندارد.
وی کارکرد مونوریل را به‌اندازه ۳ دستگاه اتوبوس دانست و تصریح کرد: قیمت بلیت مونوریل از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برآورد شده و این در حالی است که مسافر کمی با این قیمت‌ها وجود دارد؛ اگر این پروژه از پردیسان شروع‌شده بود، محاسبات تغییر می‌کرد، اما در حال حاضر مونوریل در ذات خود کارایی لازم را برای جابجایی مسافر ندارد.
شهردار قم به مباحث حقوقی مونوریل نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات پروژه مونوریل مسائل حقوقی است؛ ازجمله افزایش مساحت ایستگاههای آن از ۲ هزار متر به ۳ هزار متر بدون هیچ چهارچوبی که مشکلات بسیاری ازنظر حقوقی ایجاد کرده است.
وی به مسئله کمبود بودجه پروژه نیز توجه کرد و اذعان داشت: برای تکمیل پروژه مونوریل نیازمند هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه هستیم که در این شرایط امکان تأمین این هزینه نه برای شهرداری و نه برای دولت وجود ندارد و بااین‌همه مسائل و مشکلات ماهیتی، حقوقی، کاربردی و بودجه، تکمیل این پروژه با مشکلات زیادی روبروست.
سقائیان نژاد تکمیل پروژه را نیازمند تضمین دولت دانست و ابراز کرد: با توجه به برآورد هزینه هزار و ۲۰۰ میلیاردی آیا دولت می‌تواند تضمین دهد و بودجه آن را تأمین کند و اگر نمی‌تواند آن را بر اساس ماده ۱۲۷ به بخش خصوصی واگذار کرده تا بخش خصوصی برای آن کاربری‌هایی ازجمله تفریحی، فرهنگی و توریستی تعریف کند و آن را به سرانجام برساند.



منوریل در صورت تکمیل چه خدمتی را به شهروندان خواهد داشت؟
از همین رو حسن مالکی نژاد عضو شورای اسلامی شهر قم  در خصوص پروژه منوریل اظهار داشت:  پروژه ای  که باعث ناراحتی مردم نه تنها قم بلکه کشور است منوریل است که یک پروژه ملی است به عنوان یک پروژه ملی رقم خورد اگر  این پروژه با هزار میلیارد تکمیل شود قرار است این شهر چه استفاده ای از آن کند آیا می تواند خدمتی را به شهروندان داشته باشد؟
وی بیان داشت: هزینه بودجه قم برای منوریل ظلم در حق مردم قم است این پروژه ملی است و بودجه شهر  را خرج نمی کنیم باید بودجه ملی برای آن صرف شود.

منوریل را از ترافیکی به گردشگری تغییر کاربری دهیم
از طرفی سید مجتبی علامه، یکی از کارشناسان حوزه شهری با اشاره به پروژه منوریل، اظهار داشت: همانطور که گفته شد منوریل یکی از مشکلات استان است که اگر قرار نیست به هدف خود برسد می تواند تغییرکاربری بدهند و از ترافیکی به گردشگری تبدیل شود تا همه استفاده مناسب شود و هم اینکه اشتغال زایی رخ دهد. این پروژه می تواند با تغییر کاربری و با اشتغال زایی سرمایه هدر رفته را زنده کند و نشاط اجتماعی را هم به شهر بیاورد.



تکلیف نهایی منوریل در سفر رئیس‌جمهوری به قم مشخص خواهد شد
همچنین در این خصوص اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به ضرب‌الاجل دستگاه قضا نسبت به پروژه نیمه‌کاره منوریل، گفت: شهرداری قم در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری درباره این پروژه تصمیم نهایی را خواهد گرفت.
در هر صورت امیدواریم تکلیف پروژه منوریل هرچه سریعتر مشخص شود حال چه کاربری مسافربری که احتمال زیاد استقبال خوبی از این موضوع نشود چرا که اگر نرخ بلیط بالا باشد کمتر کسی تمایل به سوار شدن به ان را دارد و شاید مسافران فقط برای یکبار بخواهند آن را تست کنند و یا با تغییر کاربری بتوانند آن را به نتیجه برسانند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/30240
اخبار مرتبط

نظرات شما