تکمیل پازل دروغ آمریکا دو سال بعد از ترور سردار سلیمانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، روز گذشته «مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری العربیه به اظهارات ضد ایرانی پرداخت. پمپئو در سخنانی مدعی شد که «نظام ایران متشکل از تئوکرات‌های شیطانی است که هدفی جز نابودی آمریکا و اسرائیل ندارد». وزیر خارجه دولت ترامپ ضمن دروغ گو خواندن ایرانی ها، مذاکره با جمهوری اسلامی ایران را نادرست دانست و قطعنامه‌ای که اخیرا توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران منتشر شده را خوب توصیف کرد.

این دیپلمات آمریکایی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره ترور سردار سلیمانی و حمایت وی از طرح ترور گفت: «خیلی‌ها به ما می‌گفتند که اگر از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شوید، جنگ روی می‌دهد، هشدار‌های زیادی هم وجود داشت که اگر آمریکا سفارتش را از تل‌آویو به قدس منتقل کند، جنگ روی خواهد داد. هشداری وجود داشت که اگر به ژنرال سلیمانی حمله کنید جنگی رخ خواهد داد. ما از بین این‌ها یک یا دو کار را انجام ندادیم. ما هر سه کار را انجام دادیم و هیچ جنگی روی نداد.» سخنان روز گذشته مایک پمپئو بهانه‌ای شد تا به ابعاد ترور سردار سلیمانی نگاهی بیاندازیم.

وزیرخارجه دولت ترامپ

هراس مقامات آمریکایی از انتقام سردار سلیمانی

پمپئو در مصاحبه اختصاصی با شبکه العربیه در پاسخ به سوالی درباره تهدید ایران به انتقام گرفتن از عاملان ترور سردار سلیمانی مدعی شد که برای نخستین بار از توییتر متوجه تهدید ایران برای ترور خود شده است. وزیر خارجه پیشین آمریکا هدف از این تهدیدات را سیگنالی برای سران بعدی آمریکا دانست و گفت: «این‌ها خطاب به من نیست؛ به رهبران بعدی است. یعنی آن‌طور که پمپئو رفتار کرد شما رفتار نکنید. مقامات ایران به دیگر کشور‌ها پیام می‌فرستند که حواستان به نحوه رفتارتان با ما باشد.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که شواهد منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی حاکی از ترس لحظه‌ای پمپئو از ترور است؛ هراسی که بعد از ترور سردار سلیمانی او را رها نکرده است. سال گذشته و ساعاتی پس از برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی، وزیر خارجه دولت ترامپ به صراحت خواستار حفاظت از جان خود و رئیس جمهور پیشین آمریکا شد. پمپئو در مصاحبه‌ای که با شبکه فاکس‌نیوز آمریکا داشت عنوان کرد: «دیدم که رئیس‌جمهور رئیسی درباره این حرف زده که رئیس‌جمهور ترامپ و من محاکمه شویم و اگر این کار عملی نشد، ما را ترور کنند. این امر واقعا و عمیقا بی سابقه است و مسئولیت حفاظت از ترامپ و من به عهده رئیس جمهور فعلی آمریکاست.»

پمپئو با تکرار اتهامات پیشین مدعی شد که که «سردار سلیمانی در حال طراحی کشتن ۵۰۰ آمریکایی دیگر بوده» و واشنگتن با ترور وی این طرح را خنثی کرد. وزیر خارجه سابق آمریکا اضافه کرد: «ما این فرصت را داشتیم تا یک حمله قریب الوقوع به منابع، منافع و نیرو‌های آمریکایی را متوقف کنیم و رئیس جمهور تصمیم گرفت این کار را انجام دهد.» این سخنان با واکنش‌های بسیاری از مقامات سیاسی روبرو شده، به نحوی که کارشناسان، این اظهارات پمپئو را سرپوشی بر اقدام غیرقانونی واشنگتن در ترور سردار سلیمانی قلمداد می‌کنند.

سردار سلیمانی

اعتراف به اشتباه بودن ترور فرمانده مقاومت

باربارا اسلاوین، مدیر مطالعات آینده ایران در شورای آتلانتیک پیشتر اعلام کرده بود که هدف آمریکا با ترور قاسم سلیمانی تامین نشد و این اتفاق تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای ایران ایجاد نکرد.

چند ماه پیش، اسلاوین درباره پیامد‌های ترور سردار سلیمانی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود: «من با کشتن ژنرال سلیمانی مخالف بودم. کشتن یکی از سران نظامی کشوری که با ایالات متحده در جنگ نیست بنظرم کاری غیرقانونی بود. هیچ شواهدی دال بر اینکه او حمله جدیدی را علیه آمریکا برنامه ریزی کرده باشد وجود نداشت تا بتوان چنان اقدامی را توجیه کرد. در نتیجه فکر می‌کنم که آن اقدام نشان داد که ایران هیچ کدام از سیاست هایش را تغییر نداده و همچنان در عراق، یمن، سوریه و لبنان فعال است و نه تنها سیاست‌های قبلی اش را دنبال می‌کند بلکه در چند ماه گذشته برنامه هسته ایش را فعال‌تر کرده است؛ بنابراین اگه هدف آمریکا از کشتن سلیمانی ترساندن ایران یا وادار کردن آن به تغییر مسیر بوده در این هدف ناکام مانده است. به طور کلی فکر می‌کنم کشتن سلیمانی تصمیم بدی بود و پیامد‌های خوبی نداشته است.»

علاوه بر اذعان خود آمریکایی به غیر قانونی بودن ترور سردار سلیمانی، سیاستمدارن بسیار دیگری در سراسر جهان به این تصمیم دولت ترامپ واکنش و این اقدام را مورد انتقاد قرار دادند. «ماهاتیر محمد»، نخست وزیر اسبق مالزی ترور سردار سلیمانی را محکوم کرد و آن را غیراخلاقی و غیرقانونی خواند.

«اگنس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز با انتشار پیام‌هایی در توئیتر نوشت: «ترور هدفمند قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس غیرقانونی و نقض قوانین حقوق بین‌الملل است.»

«یراوند آبراهامیان» تاریخ‌نگار ارمنی آمریکایی هم در مورد اثرات ترور سردار سلیمانی به دست دولت آمریکا گفت: «تا کنون دولت ایالات متحده آمریکا در نزد ایرانیان به عنوان دولتی توطئه‌گر شناخته می‌شد. پس از این واقعه ایرانیان این دولت را به عنوان دولتی تروریست در یاد خواهند داشت که نه تنها افراد را می‌کشد بلکه در فرودگاه بین‌المللی و در یک کشور خارجی آن‌ها را از بین می‌برد. با هر تعریفی این عمل مصداق تروریسم است.»

رئیس جمهور سابق آمریکا

دروغ سازی ترامپ علیه شهید سلیمانی

«مارک اسپر»، رئیس سابق وزارت دفاع آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که هیچ شواهدی وجود ندارد تا نشان دهد سردار سلیمانی قصد حمله به ۴ سفارت آمریکایی را داشته است. اسپر در کتاب خاطراتی که به تازگی منتشر کرده نوشته است که به دلیل حمایت نکردن از ادعای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، مبنی بر نبود شواهد محکم در خصوص قصد سردار سلیمانی برای حمله به ۴ سفارت آمریکا به بی‌وفایی متهم شده است.

مارک اسپر در دوره ترامپ از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به عنوان وزیر ارتش و از سال ۲۰۱۹ تا پایان خدمت در ماه نوامبر ۲۰۲۰ به عنوان رئیس پنتاگون کار می‌کرد. او رئیس‌جمهور سابق آمریکا را مظهر دروغ و الگوی دو رویی عنوان کرده است. اسپر در بخشی از کتابش به این ویژگی ترامپ اشاره کرده و می‌نویسد: «واقعیت این بود که ترامپ معمولاً اغراق و اغلب اظهاراتی می‌کرد که قابل تأیید نبود و حتی برخی جعلی بودند، من حتی یک بار در برنامه صبح یکشنبه تلویزیون در دام یکی از آن‌ها افتادم.»

اشاره اسپر به مصاحبه ژانویه ۲۰۲۰ با فاکس نیوز و در حضور ترامپ است که در طول آن رئیس‌جمهور سابق آمریکا ادعا‌هایی مطرح کرد که در گزارش‌های سازمان اطلاعات آمریکا نبود.

به گفته مارک اسپر در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ و درست چند روز پس از ترور سردار سلیمانی، ترامپ به فاکس نیوز گفت که سردار سلیمانی قصد حمله به چندین پایگاه دیپلماتیک در خاورمیانه را داشت در صورتی که شواهدی برای این ادعا موجود نبود.

او در ادامه اعلام کرد: «وقتی به برنامه ۱۲ ژانویه خبرگزاری سی‌ان‌ان رفتم روشن کردم که هیچ مدرک و شواهد خاصی درباره این ۴ سفارت رویت نشده است، گرچه هنوز به وجود تهدید اعتقاد داشتم. امتناع من از حمایت از ادعای ترامپ من را در شرایطی سخت قرار داد و مرا با رئیس‌جمهور و هودارانش درگیر کرد.»

سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز سوم ژانویه سال ۲۰۲۰ (۱۳ دی ۱۳۹۸) در مجاورت فرودگاه بغداد به دست آمریکایی‌ها ترور شد. ترور سردار سلیمانی به دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا انجام شد و واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/34369
اخبار مرتبط

نظرات شما