۴۳ درصد از صادرات تسلیحات آمریکا به خاورمیانه بوده است

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم با انجام مطالعاتی اعلام کرد بخش عمده صادرات تسلیحات آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ به خاورمیانه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم اعلام کرد خاورمیانه از نظر حجم واردات تسلیحات در رتبه دوم جهان قرار گرفته و ۳۲ درصد واردات تسلیحات جهان به این منطقه بوده است.

پایگاه اینترنتی میدل ایست مانیتور اعلام کرد: بر اساس گزارش سالانه مؤسسه تحقیقات صلح بین المللی استکلهم برای سال ۲۰۲۲، چهار کشور عرب در بین ده کشور برتر وارد کننده تسلیحات در جهان طی دوره ۲۰۱۷-۲۰۲۱ قرار گرفتند. این کشور‌ها عبارت بودند از: عربستان سعودی، قطر، امارات عربی متحده و مصر.

این گزارش اعلام کرد: «کشور‌های خاورمیانه در سال‌های ۲۰۱۷–۲۰۲۱ میلادی ۲.۸ درصد بیشتر از سال‌های ۲۰۱۲–۲۰۱۶ سلاح وارد کردند. این وضعیت به دنبال افزایش ۸۶ درصدی واردات تسلیحات به منطقه بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ بود.»

خاورمیانه ۴۳ درصد از انتقال تسلیحات آمریکا را به خود اختصاص داده است. افزایش تحویل تسلیحات مهم به عربستان سعودی به میزان ۱۰۶ درصد به شکلی ویژه برای رشد صادرات آمریکا اهمیت دارد.

واردات تسلیحات به عربستان سعودی دومین وارد کننده بزرگ سلاح در جهان، بین سال‌های ۲۰۱۲–۲۰۱۶ و ۲۰۱۷–۲۰۲۱، دو و هشت دهم درصد افزایش یافت. واردات تسلیحات قطر ۲۲۷ درصد افزایش داشت و این کشور را از بیست و دومین وارد کننده بزرگ تسلیحات به ششمین کشور مهم رساند. در مقابل، واردات تسلیحات امارات عربی متحده بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به میزان ۴۱ درصد کاهش یافت و این کشور را از سومین وارد کننده بزرگ سلاح در جهان به نهمین وارد کننده مهم تبدیل کرد. همه این سه کشور و کویت سفارش‌های مهم تسلیحاتی ارائه داده اند که قرار است در سال‌های آینده تحویل داده شوند.

در همین حال، واردات تسلیحات اسرائیل بین سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۶ و ۲۰۱۷-۲۰۲۱ میلادی ۱۹ درصد افزایش یافته است.

موسسه بین المللی تحقیق درباره صلح مستقر در استکهلم همچنین با انجام پژوهش‌ها و مطالعاتی اعلام کرد هزینه‌های نظامی در جهان در سال ۲۰۲۱، رقم بی سابقه‌ای را ثبت کرد. همانطور که روسیه قبل از حمله نظامی به خاک اوکراین و اشغال بخش‌هایی از خاک این کشور، اقدام به تقویت توان نظامی و تجهیزات و تسلیحات نظامی خود کرده بود. این موسسه پیش بینی کرده است که این روند به ویژه در اروپا ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم با وجود پیامد‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، هزینه‌های نظامی در سطح جهان در سال گذشته هفت دهم درصد افزایش داشته است و به ۲.۱ هزار میلیارد (تریلیون) دلار رسید. این بالاترین رقمی است که تا کنون ثبت شده است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/34432
اخبار مرتبط

نظرات شما