به علی دایی فشار بیاورید سرمربی تیم ملی شود!

افنبرگ، همبازی علی دایی در بایرن مونیخ از خاطرات جالب حضور او در این تیم می‌گوید و واکنش جالبی نسبت به احتمال سرمربیگری او در تیم ملی ایران نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اشتفان افنبرگ، هافبک وسط جنگنده سال‌های گذشته تیم ملی آلمان، مونشن گلادباخ و بایرن مونیخ که به‌واسطه قهرمانی‌ها، بازی‌های درخشانش و همینطور همبازی بودن با علی دایی در بایرن، برای ایرانی‌ها نام آشنا است؛ گفت‌وگویی جذاب با خبرنگار ورزش سه داشت. او از مسائل مختلف تیم ملی ایران و آلمان و همچنین فینال تاریخی بایرن-منچستر که با باخت ثانیه‌های پایانی مونیخی‌ها همراه بود صحبت کرد.

*چه چیزی باعث شد به ایران بیایید و دیدگاه‌تان نسبت به اینجا چه بود؟
اولین بار است در ایران هستم ولی قبلا با آقای دایی صحبت کرده بودم و توضیحاتی به من داده بود. خیلی هیجان‌زده هستم و استقبال گرمی از من شد‌.

*ما در جام جهانی یک بار با آلمان بازی کردیم شما پیشرفتی از آن زمان در تیم ملی ایران دیدید؟
چیزی که من دیدم، 6 بار توانسته‌اید به جام جهانی بروید، رتبه اول آسیا و بیستم جهان هستید. خیلی عالی و فوق العاده است. ایران در یک گروه سختی است و وقتی جام جهانی شروع شود همه نگاه‌ها به این تیم خواهد بود. باید از هر بازی و رویدادهای گذشته درس بگیرند.

*در مورد آلمان صحبت کنیم که همیشه در جهان مدعی بوده‌اند.
همانطور که گفتید آلمان همیشه یکی از تیم‌های است که می‌تواند برنده شود. در قهرمانی اروپا خوب نبودیم ولی از آن یاد گرفتیم و مربی‌مان را عوض کردیم. بسیاری از بازیکنانی که قبلا بازی می‌کردند الان بازی نمی‌کنند چون به سنی رسیده‌اند که باید آنها را عوض می‌کردیم. یک تیم بسیار خوب و قوی مثل همیشه داریم و یک بالانس خوب بین بازیکنان جوان و تشنه برد و بازیکنان باتجربه مثل مولر و نویر شکل گرفته است. هرتیمی از اینکه با ما بازی کند می‌ترسد.

*علی دایی هم با شما هم‌ دوره بود و شما یکی از هافبک‌های مورد علاقه ما باتوجه به جنگندگی‌ات بودی. در مورد فینال تاریخی لیگ قهرمانان و شکست بایرن صحبت کنیم.
من هم بازی سال 99 را یادم می‌آید. کل زمان بازی را از شروع تا پایان به جز 17 ثانیه آخر کنترل کردیم که منچستر یونایتد توانست دو گل بزند. شاید ما خیلی متمرکز نبودیم و اشتباهات کوچکی داشتیم ولی اشتباه در آن لول باعث می‌شود ببازی و این اتفاق هم افتاد. خیلی آزار دهنده بود ولی برای سال‌های بعدی که توانستیم قهرمان شویم مهم بود.

*کدام بازیکن در حال حاضر ویژگی‌های خودت را دارد؟
نمی‌توانم بگویم چون هر بازیکن ویژگی‌های متفاوتی دارد. به‌طور مثال لوتار ماتئوس، باستیان شواینشتایگر و خودم همه در یک پست و موقعیت شبیه به هم و با تفاوت‌های کوچک بودیم. استایل شواینشتایگر این بود که بیشتر توپ را تکان دهد و خیلی ساده و با دقت بازی می‌کرد و خیلی گل نمی‌زد. لوتار ماتئوس از فیزیک و قدرتش استفاده می‌کرد و استایل خودم این بود توپ‌ها را به مهاجم‌ها برسانم. در یک موقعیت بودیم ولی استایل‌هایمان متفاوت بود.

*انتظار می‌رفت شما هم مربی خوبی در سطح اول شوید اما از این فضا دور شدید.
وقتی شما یک بازیکن موفق و خوب هستید به این معنا نیست که اتوماتیک مربی شوید. کلی کارهای مختلف برای تمرین کردن وجود دارد. تصمیم من این بود ابتدا در یک ایستگاه تلویزیونی در آلمان شروع و بازی‌ها را آنالیز کنم و بگویم چطور روش‌ها کار می‌کند؛ خیلی هم خوش می‌گذرد چون باختی ندارید ولی زمانی که مربی هستید مثل کلوپ در لیورپول، او خیلی موفق است اما از 4فینال 3تا را باخته است؛ این خیلی دردناک است. من خوشحالم که در تلویزیون با تیمم کار می‌کنم. وقتی با بچه‌ها بازی کنید و ببازید می‌گویید اشکالی ندارد اما در یک بازی واقعی هیچوقت این را نمی‌گویید و دوست ندارید ببازید.

*چقدر از تیم ملی ایران اطلاع دارید، ما در دو دوره قبلی کی‌روش را داشتیم ولی الان دراگان اسکوچیچ سرمربی است و علی‌رغم بازیکنان خوب شرایط نرمال نیست.
اگر بخواهم صادق باشم خیلی از ایران شناخت ندارم ولی فکر می‌کنم شرایط برای ایران خوب است چون به جام جهانی رفته است. شما باید تصمیمات درستی بگیرید تا در جام جهانی خوب بازی کنید.

*یکی از بحث‌هایی که شده سرمربیگری علی دایی در تیم ملی ایران بوده ولی با توجه به شرایط، او هم قبول نکرده! آیا فکر می‌کنید او مثل دوران فوتبالش که بازیکن بزرگی بود؛ مربی بزرگی است؟
علی یک تجربه فوق العاده بزرگ، عالی و جهانی دارد. او برای بایرن مونیخ بازی کرده و یک مهاجم فوق العاده بوده است. همه دنیا او را می‌شناسند و این‌ها چیزهای خوبی هستند؛ اگر که بخواهد مربی باشد. مهم‌ترین چیز این است که چیزی را واقعا بخواهید و این باعث می‌شود از آن انرژی بگیرید. هیچکس ضد آقای دایی صحبت نمی‌کند و شخصیت فوق العاده‌ای دارد. تحت فشار قرارش بدهید که قبول کند!

*خاطره‌ای از علی دایی دارید؟
چیزی که من می‌توانم بگویم این است که او خیلی حرفه‌ای بود. او همیشه سر وقت و متمرکز بود و دوست داشت هر روز چیزهای جدید یاد بگیرد. چیزی که من یادم می‌آید این است که چند بار عبادت را در رختکن انجام داده بود ولی ما قبولش داشتیم‌. اولین باری بود که چنین چیزی را می‌دیدم و اول شوکه شده بودم. برای او خیلی مهم بود. او خیلی فوق العاده است.

*دوست داشتیم او بیشتر بازی کند ولی حرف‌هایی بود که مهاجمان رقیبش این را دوست نداشتند!
نه اصلا چنین چیزی نیست. در تیم بیله‌فلد همیشه بازی می‌کرد ولی بایرن مونیخ سطح دیگری دارد‌ و باید متوجه باشید که شرایط خاص است و شما یک پشتیبان برای بهترین مهاجم‌های دنیا در آن زمان هستید. آقای دایی می‌توانست به بازی بیاید و بازی را به نفع ما تغییر بدهد.

*شرایط ورزشی ایران را چطور دیدید؟
این باشگاه فوق العاده است. همه مردمی که اینجا هستند رفتارهای دوستانه و صمیمی دارند. خبرنگارهای اینجا مثل خبرنگاران آلمان نیستند و خیلی دوستانه رفتار می‌کنند! خیلی احساس راحتی می‌کنم و وقتی به خانه برگردم می‌توانم با خیال راحت در مورد تایمی که اینجا داشتم فکر کنم. واقعا آرزو می‌کنم دوباره بتوانم برگردم.

*ممکن است به‌عنوان مربی به ایران برگردید؟
شما می‌توانید با من در این مورد تماس بگیرید! ولی با دوستانم صحبت کردم و زمان جام جهانی دوباره برمی‌گردم و از بازی‌ها لذت می‌برم‌.

*البته وقتی به‌عنوان مربی اینجا باشید خبرنگارها منتقد می‌شوند و خیلی دوستانه رفتار نمی‌کنند!
واقعا؟! مشکلی نیست من تجربه‌اش را دارم.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/35078
اخبار مرتبط

نظرات شما