سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای واحد قم:

گسترش مهارت محوری و توانمندسازی در سطح آموزش عالی راه‌گشای مشکلات بیکاری است/ کمبود اعتبارات و فضای آموزشی دو مشکل اساسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای واحد قم گفت:در وضعیت فعلی کشور بی شک گسترش نهضت توسعه آموزش مهارت محوری و توانمندسازی نیروی انسانی در سطح آموزش عالی راه‌گشای مشکلات خواهد بود

  محمدرضا فاضلی در گفتگو با خبرنگار قم فردابا اشاره به نقش دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تربیت نیروی متخصص اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌عنوان سازه مهارتی کشور اولین دانشگاه دولتی تخصصی فنی و حرفه‌ای است که می‌تواند در رفع دغدغه افزایش اشتغال و تربیت نیروی متخصص و متعهد کارآمد بسیار مؤثر واقع باشد چرا که در این دانشگاه تنها مدرک‌گرایی مطرح نیست و دانشجویان به‌صورت عملی و در میدان، مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای تخصصی موردنظر خود را فرامی‌گیرند.
وی ادامه داد: در وضعیت فعلی کشور بی شک گسترش نهضت توسعه آموزش مهارت محوری و توانمندسازی نیروی انسانی در سطح آموزش عالی راه‌گشای مشکلات خواهد بود چرا که تلفیق دانش و مهارت می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال مولد برای جوانان و به‌تبع آن توسعه اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی شود.
فاضلی  ابراز داشت: دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای به دنبال این است که با آموزش مهارت‌های تخصصی به دانشجویان، دغدغه اشتغال آنان را برطرف کند و در همین راستا بیش از ۷۲ درصد دانشجویان این دانشگاه تاکنون وارد بازار کار شدند و به کاهش نرخ بیکاری در سطح استان کمک فراوانی شده است.
وی افزود: آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان، اهمیت بیش‌ازپیش دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را می‌رساند اما به‌تناسب این کارنامه این دانشگاه‌ها از امکانات بهره‌مند نبوده و در محرومیت کامل به سر می‌برند.
 سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای واحد قم تصریح کرد:  تاکنون نگاه خوبی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم نشده درحالی‌که  این مرکز می‌تواند در رفع دغدغه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری استان مؤثر باشد.
وی افزود: کمبود اعتبارات و  کمبود شدید فضای آموزشی و تجهیزات دو مشکل عمده این دانشگاه در قم است به‌طوری‌که ما  اکنون این دغدغه‌ را داریم که چگونه در محیط محدود آموزشی پاسخ‌گوی تعداد قابل‌توجه دانشجویان پسر و دختر علاقه‌مند به تحصیل باشیم.
فاضلی تصریح کرد:  این محدودیت‌ها تا جایی است که این دانشگاه مجبور به حذف برخی از رشته‌های پرطرف‌دار شده که نارضایتی دانشجویان و والدین آن‌ها را نیز به همراه داشته است.
وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم که تضعیف و حذف رشته‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای منجر به عدم گرایش دانش‌آموزان  در هنرستان‌های آموزش‌وپرورش خواهد شد و این مسئله استان را با مشکل مواجه خواهد کرد.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای واحد قم با بیان این که استقبال گسترده دانشجویان به جذب در دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دیدن وضعیت دانشگاه هنگام مراجعه  منجر به انصراف دانشجویان از ثبت‌نام می‌شود، تأکید کرد:  اگر به دنبال کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال استان هستیم و می‌خواهیم دغدغه جوانان و خانواده‌ها کم شود باید مسئولان استان نگاه ویژه‌ای به دانشگاه فنی و حرفه‌ای داشته باشند و در این میان باید رفتار شعاری جای خود را به رفتار عملی بدهد تا شاهد رشد اقتصادی استان و کاهش مشکلات جوانان باشیم.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/35357
اخبار مرتبط

نظرات شما