ورق استیل ضد اسید و کاربرد آن در مخازن نگهداری کلرید منیزیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ورق استیل ضد اسید
این نوع ورق یکی از پرکاربردترین ورق های مهندسی در زمینه ضد خوردگی می باشد. مقاومت بالای ورق های فولادی ضد خوردگی به دلیل وجود کروم در ترکیب آلیاژی آن است
وجود حداقل 5 درصد کروم در آلیاژ فولاد، مقاومت به خوردگی آهن را در برابر اسیدها افزایش می دهد و با افزایش این مقدار کروم به 12 درصد، آلیاژ به فولاد ضد زنگ تبدیل می شود. عملکرد این سیستم آلیاژی این است که کروم با ایجاد یک لایه ی اکسید شده در سطح میتواند از لایه های زیری در مقابل خوردگی مراقبت کند که این عمل موجب می شود سطح آهن در برابر خوردگی بسیار مقاوم شود. برای بوجود آمدن لایه ی اکسید شده ی محافظتی، سطح ورق استیل باید به گونه ای قرار بگیرد که در مقابل عوامل اکسید کننده باشد.

تقسیم بندی ورقهای استیل بر اساس درصد آلیاژ
ورق استیل ضد اسید 304 - کاربرد این ورق ها برای مخازن آب سخت شده و هوای فشرده، ابزار دقیق و خودروسازی می باشد. فولاد 304 حاوی 18 درصد کروم، 8 درصد نیکل و 0.088 کربن است. این نوع فولاد به 8-18 نیز معروف است.
ورق استیل ضد اسید 316 - موارد استفاده این نوع ورق برای مخازن و سیستم های صنایع دارویی، غذایی و شیمیایی می باشد. فولاد 316 دارای 16 درصد کروم، 10 درصد نیکل و 2 درصد مولیبدن است. مولیبدن جهت کمک کردن به مقاوم سازی در مقابل خوردگی ناشی از کلرید (مانند آب دریا) اضافه می شود. این فولاد به عنوان فولاد ضد زنگ درجه دریایی نیز شناخته می شود.
ورق استیل ضد اسید 317 - موارد استفاده این نوع ورق برای مخازن حاوی آب دریا و یا پوشش سطوح در تماس با آب دریا می باشد
ورق فولادی مانند ورق گالوانیزه و ورق روغنی به دو صورت رول و ورق عرضه می شود. معمولا رول های ورق فولادی در سه عرض 100، 125 و 150 سانتی متر تولید و عرضه می شود. ورق های فولادی را می توان از ضخامت های 35 صدم میل تا 20 میل عرضه کرد. ورق های پارچه ای استیل در دو سایز 200*100، 125*250 و 244*122 سانتی متر موجود است.

ورق استیل 316
ورق فولادی 316 یک آلیاژ ضد زنگ است که علاوه بر کروم و نیکل حاوی مقادیر مشخصه مولیبدن در ترکیب شیمیایی خود است. این گرید در رده فولاد زنگ نزن آستنیتی طبقه بندی می شود و نسبت به سایر آلیاژهای حاوی کروم نیکل از همان خانواده مانند ورق فولاد 304 مقاومت بیشتری در برابر خوردگی عمومی، حفره ای و شکافی نشان می دهد. ورق فولادی 316 همچنین دارای مقاومت خزشی و استحکام کششی و شکستگی بیشتر در دماهای بالا می باشد. به منظور بهبود مقاومت در برابر خوردگی، 2 تا 3 درصد مولیبدن به ترکیب شیمیایی این آلیاژ اضافه می شود. ورق فولادی 316 علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا، شکل پذیری و شکل پذیری بسیار خوبی نیز دارد که همگی از ویژگی های معمول فولادهای زنگ نزن آستنیتی هستند. ورق فولادی 316L نیز از نوع کم کربن درجه 316 است که به رسوب کاربید در مرزهای دانه حساس نیست. به همین دلیل حتی ورق های با ضخامت بالا (بیش از حدود 6 میلی متر) از این ماده را می توان به راحتی و بدون هیچ مشکلی جوش داد. معمولاً بین ورق های فولادی 316 و 316L تفاوت قیمت قابل توجهی وجود ندارد.

مقاومت به خوردگی ورق استیل 316
خوردگی عمومی
مقاومت خوردگی ورق های فولادی 316 و 316L در برابر جو و سایر انواع خوردگی ملایم در مقایسه با ورق های فولادی 304 بیشتر است. عواملی که به فولادهای ضد زنگ کروم نیکل حمله نمی کنند، آلیاژهای حاوی مولیبدن را تحت تأثیر قرار نمی دهند. البته یک استثنا هم در این مورد وجود دارد. ورق فولادی 316 مقاومت بسیار کمی در برابر اسیدهای با قدرت تهاجمی و اکسید کننده بالا مانند اسید نیتریک دارد. این آلیاژ نسبت به سایر انواع ورق های فولادی حاوی کروم و نیکل در برابر محلول های اسید سولفوریک مقاومت بیشتری دارد. ورق استیل 316 در برابر اسید سولفوریک تا غلظت 5 درصد با حداکثر دمای 49 درجه سانتیگراد مقاوم است. اگر دمای محلول کمتر از 38 درجه سانتیگراد باشد، مقاومت این آلیاژ در برابر غلظت های بالاتر بیشتر می شود.




عملیات حرارتی ورق استیل 316
ورق های فولادی 316 و 316L در صورتی که تحت عملیات حرارتی آنیلینگ قرار گرفته باشند آماده استفاده هستند. عملیات حرارتی ممکن است در طول یا بعد از فرآیند ساخت، به منظور از بین بردن اثرات سرد کاری یا حل کردن رسوبات کاربید کروم (که در اثر قرار گرفتن در معرض گرما ایجاد می شود) ضروری باشد. عملیات حرارتی ورق فولادی 316 (محلول آنیل) بدین صورت است که آلیاژ در محدوده دمایی 1040 تا 1175 درجه سانتیگراد گرم شده و سپس بسته به ضخامت در هوا یا آب کوئنچ (سرد) می شود. خنک شدن آلیاژ از 816 تا 427 درجه سانتیگراد باید به اندازه کافی سریع باشد تا از رسوب مجدد کاربیدهای کروم جلوگیری شود و مقاومت بهینه در برابر خوردگی ایجاد شود. در هر صورت، آلیاژ باید از دمای بازپخت تا دمایی که در آن فلز سیاه می شود در کمتر از سه دقیقه خنک شود. ورق فولادی 316 با عملیات حرارتی مانند سایر آلیاژهای ضد زنگ آستنیتی سخت نمی شود.

کاربردهای ورق استیل 316
ورق فولادی 316 که با نام‌های «ورق استیل ضد اسید»، «گرید دریایی» و «فولاد ضد زنگ جراحی» نیز شناخته می‌شود، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد، کاملاً غیر مغناطیسی است و در محدوده دمایی وسیعی قابل استفاده است. منهای 150 تا مثبت 950 درجه سانتیگراد) عملکرد بسیار خوبی را نشان می دهد. این آلیاژ همچنین می تواند در محیط های بسیار خورنده و تهاجمی مقاومت کند که به راحتی شکل می گیرد، جوش داده می شود و ماشین کاری می شود. تجهیزات پزشکی، تجهیزات مربوط به صنعت هوافضا، تولید مواد غذایی، تجهیزات ذخیره سازی و حمل و نقل، مخازن نگهداری و انتقال مواد شیمیایی، ماشین آلات نساجی و رنگرزی، تجهیزات تولید خمیر و کاغذ، سیستم های تصفیه آب، سازه های دریایی و ساحلی و تجهیزات برودتی. یکی از کاربردهایی است که ورق فولادی 316 در آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.



مخازن نگهداری کلرید منیزیم
کلرید منیزیم هیدراته در دسترس ترین شکل است. به دلیل رفتار شیمیایی این ماده معمولاً در مخازن ساخته شده از ورق فولادی مقاوم در برابر اسید مانند ورق فولادی 316 نگهداری می شود. کیفیت و قیمت ورق استیل 316 آن را به بهترین انتخاب برای این منظور تبدیل کرده است.

قیمت ورق استیل 316
قیمت ورق استیل 316 عدد ثابتی نیست و بسته به عوامل مختلفی از جمله ضخامت، ابعاد، سطح و حجم درخواستی متغیر است. به عنوان مثال قیمت ورق فولادی جلا مات 316 مقاوم در برابر اسید (2B) با ضخامت 0.5 میلی متر با قیمت همان آلیاژ با ضخامت 3 میلی متر و یک سطح مات صیقلی (شماره 1) کاملاً متفاوت است. . حال اگر حجم تقاضا را نیز به این موضوع اضافه کنیم، خواهیم دید که قیمت ورق فولادی 316 در مقادیر کم مانند یک یا دو ورق تفاوت چشمگیری با قیمت آن در تناژهای بالا خواهد داشت. قیمت این آلیاژ برای هر کیلوگرم ورق فولادی 316 تعیین شده و برای مشتریان عزیز مشخص است.

گروه فلز کالا در ارائه تمامی آلیاژها در انواع گرید مختلف با سالها تجربه در کنار شماست. برای مشاوره و یا خرید محصول میتوانید با سایت اصلی و یا شماره 02122011620 در تماس باشید.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/35661
اخبار مرتبط

نظرات شما