قم فردا گزارش می دهد؛

دور زدن های عجیب مالیاتی با ابتکارات خاص!/ مالیات از تراکنش ها گرفته نمی شود

این روزها در حالی مؤدیان مالیاتی از روش های مختلف و گاها عجیب برای عدم استفاده مشتریان از دستگاه پوز استفاده می کنند که نمی دانند مالیات بر تراکنش اعمال نمی شود بلکه روش دریافت مالیات بر درآمد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا بر اساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و توسط سازمان امور مالیاتی کشور انجام می شود ، کلیه مودیان مالیاتی که صاحب دستگاه کارتخوان و دستگاه پوز هستند، بایستی مالیات بر درآمد را پرداخت کنند.

بعد از این که در اواخر سال گذشته مشخص شد که دستگاه‌های کارت خوان به پرونده مالیاتی افراد یا شرکت‌های حقوقی مرتبط شده، پدیده کارت به کارت در کشور به سرعت رواج پیدا کرد.

طبق قوانین جدید مجلس در این رابطه، دارندگاه دستگاه های پوز نیاز به انجام هیچ اقدام خاصی جهت پرداخت مالیات ندارند. بلکه این افراد باید در سامانه ای که به این منظور در نظر گرفته شده است یعنی سامانه مالیاتی tax.gov.ir ثبت نام نمایند. با تکمیل ثبت نام در این سامانه، یک کد مالیاتی به این افراد داده خواهد شد. در نتیجه، روش محاسبه مالیات دستگاه پوز ۱۴۰۱ مانند مشاغل شده و این کار توسط اداره های مالیاتی کشور صورت می گیرد.

چند روزی بعد از اجرایی شدن این قانون فرار کنندگان مالیاتی نیز دست به کار شدند و افرادی که تا دیروز پول نقد دریافت نمی کردند از مراجعه کنندگان درخواست پول نقد می کنند و در مبالغ بالاتر نیز اجازه استفاده از دستگاه پوز را به مشتریان نمی دهند و از آنها می خواهند مبلغ مورد نظر را کارت به کارت کنند تا در سامانه امور مالیاتی ثبت نشود، البته ترفند قدیمی دستگاه پوز خراب است همچنان رواج دارد.


گروه های شغلی متفاوت با توجه به این که در چه دسته ای قرار می گیرند، باید بین ۰ تا ۲۵ درصد از درآمد سالانه خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند. این افراد مالیات مشاغل شان را پرداخت می کنند و اطلاعاتی که از دستگاه های کارتخوان جمع آوری می شود، برای سنجش صحت اطلاعات ارائه شده توسط این افراد مورد استفاده قرار می گیرد. پس در واقع می توان گفت که مالیات دستگاه پوز ۱۴۰۱ برای این افراد صفر است و لزومی به پرداخت مالیات جداگانه برای دستگاه پوز ندارند. مگر این که اطلاعات به دست آمده از تراکنش های دستگاه پوز آن ها نشان دهنده اختلاف گزارشات مالیاتی آن ها با واقعیت باشد.


البته فرار مالیاتی توسط مشاغل مختلف مشاهده می شود از پزشکان تا  صنف پوشاک و مواد غذایی و.... که حاضر به استفاده از دستگاه پوز نیستند

 بیشترین آمار گزارش‌ در فرار مالیاتی  مربوط به حوزه پزشکان  است، مردم می‌توانند در سراسر کشور با شماره ۱۵۲۶، مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور، شکایات، پیشنهادها و سؤالات مالیاتی خود را مطرح کنند.

با رواج کارت به کارت کردن، سازمان امور مالیاتی در خرداد امسال قدم بعدی را برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برداشت و تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی را آغاز کرد که براساس آن هر یک از فعالان اقتصادی و مشاغل باید حساب‌های تجاری خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند و این حساب مبنای فروش و درآمد آن‌ها قرار خواهد گرفت.

یعنی تمامی واریزی‌ها به این حساب چه از طریق کارت به کارت چه از طریق دستگاه کارت خوان به عنوان درآمد واحد صنفی محاسبه و در نهایت از سود حاصل از این درآمد مالیات گرفته می‌شود.

هر حسابی که با آن تجارت و کار می‌کنیم و درآمدهای ما وارد آن می‌شود، حساب تجاری است. یعنی هر حسابی که برای آن پوز فروشگاهی گرفته اید یا حساب‌هایی که به عنوان درگاه پرداخت آنلاین دارید به عنوان حساب تجاری محسوب می‌شود و بقیه حساب‌های شما که ممکن است حسابی باشد که از اداره‌ای حقوق می‌گیرید یا هزینه‌های روزمره زندگی تان را پرداخت می‌کنید به عنوان حساب شخصی شناخته می‌شود.


باز هم مودیان مالیاتی روش دیگری را برای دور زدن قانون پیدا کردند و کارت به کارت را با حساب شخصی خود و یا اقوام و خانواده انجام می دهند

به همین خاطر در دستورالعملی که به تازگی بانک مرکزی داده درخصوص حساب‌های شخصی سقف مشخصی برای تعداد تراکنش واریزی روزانه و همچنین سقفی برای گردش مالی در نظر گرفته شده است که اگر تعداد تراکنش واریزی یا گردش مالی بیش از سقف تعیین شده باشد، حساب به عنوان حساب مشکوک در نظر گرفته و مشمول رسیدگی مالیاتی می‌شود مگر این که صاحب حساب اسنادی مبنی بر تجاری نبودن حساب ارائه دهد.

باز هم مشاغل مختلف برای دور زدن قانون تعداد کارت های مختلف از جمله پدر، مادر و دیگر اقوام را به مشتریان برای پرداخت پول معرفی کردند تا سقف هم به خیال خوشان رعایت شود.


اما این همه دور زدن قانون برای چیست ؟اگر گمان کرده اید که هر چه تراکنش‌های تان بیشتر باشد باید مالیات بیشتری هم پرداخت کنید باید بدانید که این گمان اشتباهی است. شاید یادآوری این نکته هم بد نباشد که چیزی به اسم مالیات بر تراکنش یا گردش مالی وجود ندارد.

تراکنش مالی یا گردش حساب، انعکاس فعالیت‌های یک شغل است و سازمان امور مالیاتی تنها از سود حاصل از کسب و کار، مالیات دریافت می‌کند، پس با خیال راحت اجازه دهید مردم مانند گذشته از دستگاه پوز برای پرداخت استفاده کنند.



انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/35765
اخبار مرتبط

نظرات شما