نظام اسلامی برای همه موضوع‌ها باید پاسخ دقیق فقهی داشته باشد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی قرار است جمهوری اسلامی با مبانی دینی اداره شود باید برای همه موضوع‌ها، پاسخ دقیق فقهی و دینی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، عطاء الله رفیعی آتانی در دیدار با مدیران حوزه علمیه خراسان رضوی که در قم برگزار شد افزود: ما در مباحثی مانند ربا، عدالت توزیعی، ملاک های تخصیص بودجه، مالیات، رابطه عادلانه میان کارگر و کارفرما، شایسته گزینی، مسائل مربوط به حوزه حجاب و عفاف، خانواده و حتی موسیقی نیاز به مبانی روشن فقهی و دینی داریم، تکلیف خیلی از این موضوع ها از نظر دینی هنوز به روشنی مشخص نیست.

وی اظهار داشت: در گذشته ما حرف های فقهی و دینی داشتیم ولی گوش شنوایی برای آنها نبود، ولی امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران این فرصت فراهم شده، باید از این فرصت استفاده کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به شرایط حساس کنونی گفت: امروزه در شرایط اضطرار قرار داریم، دشمنان به هیچ چیز رحم نمی کنند، باید از فرصت ها و حداکثر ظرفیت ها استفاده کنیم.

رفیعی آتانی ضمن اعلام آمادگی برای استفاده حداکثری از ظرفیت حوزه های علمیه از جمله حوزه علمیه خراسان رضوی بیان داشت: موضوع های اساسی کشور باید برای حوزه های علمیه، طلاب و فقهای ما مساله باشد و خود را درگیر این مباحث کنند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در نقطه عطفی قرار گرفته و در حال برداشتن یک گام بلند دیگر برای پیشرفت است، گفت: باید پای کار بیاییم و با افزودن یک افزوده سیاست پژوهشی به همه تحقیقات و پژوهش های قبلی خود، به نیازها پاسخ دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی با ذکر نمونه هایی گفت: اکنون که مساله حجاب مطرح است، باید هر دستگاه در این زمینه وظیفه روشن و واضح خود را بداند، درست است که همه اجماع داریم که رعایت حجاب، شرعا واجب است، اما باید مشخص شود که از نظر فقهی وظیفه دولت اسلامی در این زمینه چیست؟

رفیعی آتانی با اشاره به نیازهای کشور در حوزه مالیات یادآورشد: انسان متدین هم خمس می دهد و هم مالیات، اما فرد غیر متشرع می تواند هیچکدام را پرداخت نکند، از نظر فقهی این مسائل باید تعیین تکلیف شود؟

وی ادامه داد: میزان مداخله دولت و حکومت در ابعاد مختلف زندگی مردم در حوزه فرهنگ و اقتصاد باید از نظر فقهی مشخص شود که این دخالت باید تا کجا باشد و از نظر فقهی دولت تا چه میزان حق و وظیفه دخالت دارد.

وی همچنین به حوزه اقتصاد اشاره کرد و گفت: اکنون ۸۰ درصد اقتصاد در دست دولت است و تنها ۲۰ درصد آن مردمی است، بدون تردید ۵۰ درصد اقتصادی که اکنون در دست شرکت های دولتی است را مردم به نحو شایسته می توانند اداره کنند، این کار باید از نظر مبانی فقهی و شرعی حل شود.

وی گفت: اگر بخواهیم به کشور آسیب وارد نشود باید موضوع ها و چالش های اساسی را به صورت جدی دنبال کنیم و به آنها از نظر مبانی دینی پاسخ دهیم.

رفیعی آتانی با اشاره به اینکه علوم اصلی حوزوی را باید جدی گرفت و در کنار آن از مسائل علوم انسانی و اجتماعی نیز غافل نباشیم، گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس آماده استفاده از ظرفیت های علمی و پژوهشی حوزه های علمیه از جمله حوزه علمیه خراسان در مباحث مربوط به قانونگذاری و سیاستگذاری است.

حجت الاسلام و المسلمین حسین کندری معاون علمی حوزه علمیه خراسان نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت ها و قابلیت های حوزه علمیه خراسان، خواهان استفاده بیشتر از ظرفیت های پژوهشی این حوزه شد.

وی گفت: این حوزه ۴۰ هزار طلبه و ۲۰ هزار محقق و پژوهشگر دارد و آماده پاسخگویی به سوالات فقهی و پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/38152
اخبار مرتبط

نظرات شما