رئیس دانشگاه قم:

برجسته شدن جایگاه پژوهش در مدارس یک مسئله مهم است/پژوهش ها باید تقاضا محور و نیازمحور باشد

رئیس دانشگاه قم با اشاره به اینکه باید پژوهش ها در کشور تقاضا محور و نیازمحور باشد تا مشکلات را حل کند، گفت: آموزش و پرورش باید در راستای برجسته شدن جایگاه پژوهش در بین دانش آموزان اقدامات موثری انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در سالن جلسات دانشگاه قم برگزار شد با اشاره به اهمیت پژوهش، اظهار داشت: از امروز تا پایان هفته، هفته پژوهش نامگذاری شده است و در سراسر کشور برنامه های برگزار می شود.
وی ادامه داد: به بهانه هفته پژوهش باید سعی شود ابعاد پژوهش، اقتضائات پژوهش، مسائل مختلف پژوهش و خدماتی که پژوهش برای پیشرفت کشور و پیشرفت فضای فرهنگی عمومی مردم دارد شناخته شود.
سرپرست دانشگاه قم با اشاره به اینکه پژوهش همیشه زنده است و باید زنده باشد، گفت: هفته پژوهش یک هفته نمادین است و به مسئله پژوهش در طول سال هم پرداخته می شود.
وی اضافه کرد: مرکز علمی بدون پژوهش یک مرکز مرده است و پژوهش یک امر دائمی می باشد. رشد پیشرفت باعث رشد و پیشرفت در حوزه علم ، سیاست، اقتصاد، فرهنگ را به دنبال خواهد داشت.
حجت الاسلام شریفی با اشاره به اخلاق پژوهش، گفت: اخلاق در پژوهش یکی از مسائل بسیار مهم در امر پژوهش است و یکی از معضلات این مسئله است. در ایران هم برخی از مراکز علمی دچار این ناهنجاری اخلاقی شده اند.
وی افزود: در این هفته باید اخلاق پژوهش برجسته شود و به این مسئله توجه ویژه ای شود.
سرپرست دانشگاه قم با اشاره به اقتصاد پژوهش عنوان کرد: یکی از بیشترین پژوهش ها در دنیا را اقتصاد پژوهش تشکیل می دهد و در این خصوص دولت ها هم سرمایه گذاری های بسیاری می کنند و هم توجه ویژه ای به این معقوله دارند.
وی تاکید کرد: در اسناد بالادستی ما قانون است که 4درصد از بودجه کشور به مسائل پژوهش اختصاص داده شود اما در حال حاضر توجه جدی به این موضوع نمی شود و کمتر از یک درصد بودجه به مسئله پژوهش اختصاص داده شده است.
حجت الاسلام شریفی در ادامه با تاکید قرار دادن اقتصاد پژوهش، گفت: با توجه به اینکه از کشورهای پیشرفت علمی در دنیا هستیم اما هنوز به مسئله پژوهش توجه ویژه ای نشده است.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم در گام دوم انقلاب به موضوع پژوهش و علم توجه ویژه ای داشته اند که نشان از اهمیت این موضوع است.
سرپرست دانشگاه قم با اشاره به فرهنگ پژوهش گفت: باید بحث فرهنگ پژوهش را از کودکی به فرزندان آموزش دهیم و روحیه پژوهش را به آنها منتقل کنیم. در این خصوص آموزش و پرورش سهم عمده و مهمی دارد.
وی ادامه داد: برجسته شدن جایگاه پژوهش در مدارس یک مسئله مهم است که در این خصوص هم امروز زنگ پژوهش در مدارس استان نواخته شد.
حجت الاسلام شریفی با اشاره به اولویت ها در مسئله پژوهش عنوان کرد: فهم اولویت های پژوهش یک مسئله مهم است. بسیاری از پژوهش ها مخصوصا در حوزه علوم انسانی در اولویت نیست و پژوهشگر یک پژوهش انتزاعی محض انجام می دهد.
وی عنوان کرد:در کشور سالانه هزاران هزار مقاله و پایان نامه نوشته می شود که اگر این نوشته ها تقاضا محور و نیازمحور باشد بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد. معقوله پژوهش از اولویت های بسیاری در کشور برای پیشرفت کشور و احیای تمدن نوین اسلامی برخوردار است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس دانشگاه قم با اشاره به جایگاه پژوهش در استان قم، گفت: استان قم مزیت ها بسیاری در حوزه پژوهش دارد و پژوهشگران برجسته زیادی هم دارد.
وی افزود:استان قم از حیث پژوهش روی کاغذ وضعیت خوبی دارد اما در مقام عمل نیازمند همدلی بیشتر مسئولین استان و هم افزایی و هماهنگی بیشتر مراکز علمی با یکدیگر در مسئله پژوهش هستیم تا بتوانیم در 10جایگاه بلکه 5جایگاه برتر کشور قرار بگیریم.




انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/38413
اخبار مرتبط

نظرات شما