هاآرتص: عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی نتایج لازم را در پی نداشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، روزنامه عبری‌زبان هاآرتص در گزارشی از مسیر عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نوشت که این رویداد منجر به ادغام و حضور این رژیم در منطقه عربی بدون حل مسأله فلسطین نشد.

به نوشته وبگاه المعلومه، «آوی شیلون» نویسنده این مقاله نوشت: «اسرائیل می تواند به یک جامعه بخشی تقسیم شده به فرقه‌های مختلف تبدیل شود و فرایند پذیرش فرهنگ سیاسی عرب از جمله تمرکز ثروت در دست عده‌ای خاص و سرکوب آزادی‌ها می‌تواند توضیح بیشتری برای "پیمان ابراهیم" ارائه دهند، زیرا در نهایت ما روز به روز بیشتر شبیه هم می‌شویم».

این نویسنده سپس نسبت به خطر ادغام رژیم اسرائیل در منطقه بدون حل و فصل موضوع فلسطین و ادامه درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها هشدار داد و تأکید کرد این امر منجر به نتایج نامطلوب خواهد شد.

آوی شیلون افزود: «ما به حاکمان عرب فناوری سانسور و جاسوسی می‌دهیم و آن‌ها فرهنگ سیاسی آسیب‌پذیر را به ما ارائه می‌کنند و در واقع این مجازات واقعی ما به خاطر ادامه اشغالگری است».

او در بخش دیگری از مقاله خود به چینش کابینه نتانیاهو پرداخت و نوشت که سپردن گارد مرزی و پلیس به «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی را می‌توان در بحث تشکیل شبه‌نظامیان فرقه‌گرا و شاخه‌های نظامی احزاب سیاسی بررسی کرد. شیلون همچنین از اظهارات سیاسی خاخام‌های صهیونیست ابراز نگرانی کرد.

در ادامه مقاله هاآرتص آمده است که کابینه راستگرای جدید رژیم صهیونیستی تمایل دارد که به تلاش برای غلبه بعد پوپولیستی، دینی و ناسیونالیستی به بعد لیبرالی و همچنین ادغام میان دین و ملی‌گرایی افراطی شناخته شود.

اشاره این نویسنده به عدم موفقیت سیاست سازش با کشورهای عربی و عدم ادغام رژیم صهیونیستی در جهان عرب در حالی است که افکار‌سنجی‌های صورت گرفته از میان کشورهای عربی این مسأله مهم را تأیید می‌کنند.

در این راستا وبگاه انگلیسی «اخبار یهودی» در گزارشی درباره نتایج یک نظرسنجی صورت گرفته از ۱۴ کشور عربی خبر داد که ۸۴ درصد ساکنان این کشورها با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف هستند.

به نوشته این وبگاه، در این نظرسنجی طیف وسیعی از سؤالات در خصوص مسائل داخلی و بین‌المللی مطرح شد و حدود ۷۲ درصد از آن‌ها خواستار وجود یک حکومت دموکراتیک در کشورشان بودند.

همچنین ۸۷ درصد سؤال شوندگان معتقد بودند که فساد مالی و اداری در کشورشان گسترش یافته است. 

در خصوص رژیم صهیونیستی نیز ۸۴ درصد از سؤال شوندگان گفته‌اند که با به رسمیت شناختن این رژیم از سوی کشورشان مخالف هستند.

در این میان ۳۶ درصد از آن‌ها گفته‌اند که «نظام اشغالگر استعماری در فلسطین» عامل مخالفت آن‌ها با عادی‌سازی است و ۹ درصد نیز گفته‌اند که رژیم صهیونیستی قصد دارد سرزمین‌های بیشتری از اعراب را به سیطره خود در آورد.

«یوئیل جوزانسکی» پژوهشگر اندیشکده «پژوهش‌های امنیت داخلی اسرائیل» که روی کشورهای عربی خلیج فارس متمرکز است، به وبگاه «اخبار یهودی» گفت که از مخالفت ۸۴ درصدی اعراب با مقوله سازش تعجب نکرده است.

او گفت: «توافقات عادی‌سازی از جمله توافقات صلح اسرائیل با اردن و مصر، توافق با مقامات بود نه با مردم و بیشتر جمعیت مصر ضد اسرائیل هستند».



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/39206
اخبار مرتبط

نظرات شما