کارشناس بازار خودرو در گفتگو با قم فردا:

عرضه خودرو در بورس کالا دلالی و واسطه‌گری‌ها را حذف می‌کند

کارشناس بازار خودرو گفت: با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا کسانی که نیازمند خودرو هستند می‌توانند به‌راحتی خودروی خود را تهیه کنند، علاوه بر این باعرضه خودرو در بورس کالا دلالی و واسطه‌گری‌ها حذف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، قیمت خودرو این روزها موردتوجه بسیاری از سیاست‌گذاران و البته سودجویان در بازار قرار گرفته است. به دنبال بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، صنایع متعدد داخلی از جمله صنعت خودروسازی با کمبودهای متعددی مواجه شد که در نتیجه آن‌ها، تولید و عرضه خودرو به بازار به‌شدت افت پیدا کرد. در این میان ممنوعیت واردات خودرو نیز به‌عنوان یک عامل تقویت‌کننده باعث شد خودرو نه به‌عنوان یک محصول مصرفی، بلکه به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای موردتوجه خریداران قرار گیرد. تیراژ پایین خودروسازان و از سوی دیگر شمار روزافزون مشتریان باعث شد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو از بین برود و بستر مناسبی برای فعالیت واسطه گران و دلالان فرصت‌طلب به وجود آید و از همه مهم‌تر، قیمت خودروها به طور نجومی افزایش پیدا کند.
وجود همین اختلاف قیمت در بین بازار و کارخانه که از طرق مختلف به وجود آمده است عاملی شد تا مسئله فروش و عرضه خودرو در بورس در سال ۱۳۹۶ برای نخستین‌بار مطرح شود و در نهایت عرضه خودرو در بورس کالا به‌عنوان یک راه‌حل بالقوه جهت جلوگیری از فعالیت دلالان و تعیین قیمت خودرو در بستری شفاف و متناسب باعرضه و تقاضا، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ آغاز شد؛ اما در تاریخ ۱۸ خرداد به دستور معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت، متوقف شد.
این روش عرضه خودرو، پیش‌ازاین دستور نیز مخالفانی داشت در ۲۲ اردیبهشت آقای حسن الهیاری مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی و معدنی سازمان حمایت، در نامه‌ای با عنوان "درخواست تجدیدنظر در فرایندپذیرش خودرو" به مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرده بود که باید از عرضه خودرو در بورس کالا ممانعت شود، ولی در نهایت پس از کش‌وقوس‌های بسیار با وجود موافقان و مخالفان سرانجام با رأی قاطع شورای‌عالی بورس، عرضه خودرو در بورس کالا انجام شد.
در ابتدا عرضه خودرو به‌صورت قطره چکانی بود که همین مسئله سبب افزایش ناگهانی قیمت خودرو در بازار شد به همین دلیل با هماهنگی‌های صورت‌گرفته عرضه خودرو در بورس کالا با تیراژهای بیشتری ادامه پیدا کرد.
در بورس کالا، خودرو بدون نیاز به قرعه‌کشی در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. مشتریان در یک حراج عادلانه شرکت کرده و محصول موردنظر را با یک قیمت نهایی خریداری می‌کنند. به بیان دیگر، بورس کالا بستری را برای تعیین شفاف و منصفانه قیمت خودرو فراهم می‌آورد، به‌طوری‌که هم خودروساز و هم مصرف‌کننده از معامله خود سود می‌برند.
این در حالی است که مصطفی سورانی کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار داشت: این عرضه باعث شفافیت می‌شود و همچنین از فساد هم جلوگیری خواهد کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تیراژ کمی از خودروهای محدود در بورس عرضه می‌شود که باید خودروهای بیشتری در بورس قرار بگیرد. افزایش عرضه خودرو در بورس کالا باعث واقعی‌تر شدن قیمت خودرو خواهد شد.
افزایش حجم عرضه باعث تخلیه حباب بازار خودرو می‌شود
سورانی با اشاره به اینکه با افزایش عرضه خودرو در بورس قیمت‌ها هم کاهش و حباب از بین خواهد رفت، ابراز داشت: اگر حجم عرضه‌های خودرو در بورس کالا افزایشی شود تخلیه حباب بازار خودرو سرعت بیشتری خواهد گرفت و قیمت‌های بازار آزاد روبه‌پایین حرکت خواهند کرد.
وی اضافه کرد: هر حرکتی که به بحث شفافیت کمک کند می‌تواند مفید باشد، عرضه خودرو در بورس کالا هم به همین سبب است.
این کارشناس خودرو ادامه داد: باعرضه خودرو در بورس کالا درآمد دولت افزایش پیدا می‌کند و شفافیت مالیاتی شکل خواهد گرفت، چرا که همه چیز روشن خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا کسانی که نیازمند خودرو هستند می‌توانند به‌راحتی خودروی خود را تهیه کنند،  علاوه بر این باعرضه خودرو در بورس کالا دلالی و واسطه‌گری‌ها حذف می‌شود.
عرضه خودرو در بورس کالا از جمله اقداماتی است که با یک تصمیم اشتباه می‌تواند رانت زیادی را برای فرصت‌طلبان به همراه داشته باشد؛ بنابراین باید در این حوزه دقت زیادی شود تا مبادا منفعت‌های شخصی زیان ملی را به ارمغان آورد.



حسین حیدری
انتهای پیام/



http://qomefarda.ir/39505
اخبار مرتبط

نظرات شما