استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم:

امام هادی (ع) شیعیان را برای عصر غیبت آماده کردند

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام هادی (ع) در دوران زندگی خود مخصوصاً در زمان شکنجه، کرامت بسیاری از خود نشان می‌داد، گفت: یکی از فعالیت‌های مهم امام در آن دوران آماده‌کردن شیعیان برای دوران غیبت حضرت مهدی (عج) بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قدوسی در گفتگو با خبرنگار قم فردا ضمن تسلیت شهادت امام هادی (ع) به دوران زندگی این امام اشاره کرد و اظهار داشت: متوکل به دلیل کینه‌ای که از اهل‌بیت (ع) داشت امام هادی (ع) را بسیار شکنجه می‌کرد.
وی ادامه داد: مراجعات مردمی به امام هادی (ع) زیاد بود و به همین دلیل، افرادی هم این موضوع را به متوکل عباسی گزارش می‌دادند و او توسط یحیی بن حرثمه، امام هادی (ع) را به سامرا آورد و خود متوکل به امام (ع) سخت‌گیری کرد. از جمله این که امام هادی (ع) را در یک زندان جای‌داده بود و قبر امام (ع) را جلوی خود حضرت (ع) کَنده بود و خود متوکل می‌گفت که این کار را به‌خاطر ترس انجام دادم.
این کارشناس دینی بیان کرد: امام هادی (ع) در سال ۲۵۴ به شهادت رسیدند و جایی که مزار امام (ع) است، امام هادی (ع) با خانواده بزرگوارشان زندگی می‌کردند و به همین دلیل، مزار خواهرشان حکیمه خاتون، دختر امام جواد (ع) هم در این جا قرار دارد و سپس، امام حسن عسکری (ع) و نرجس خاتون، مادر امام زمان (عج) به خاک سپرده شدند و تولد حضرت مهدی (عج) نیز در این جا بوده است.
وی با اشاره به اینکه امام هادی (ع) در دوران زندگی خود مخصوصاً در زمان شکنجه، کرامت بسیاری از خود نشان می‌داد، گفت: باتوجه‌به اینکه دشمنان اولیای الهی، کرامات بسیاری از اهل‌بیت (ع) می‌دیدند؛ اما بازهم حب دنیا نمی‌گذاشت آنها نور و روشنایی و حقیقت را ببینند.
حجت‌الاسلام قدوسی اضافه کرد: باتوجه‌به اینکه امام بسیار تحت‌نظر بود و متوکل امام را از مدینه به سامرا آورده بود؛ اما به فعالیت‌های روشنگرانه خود ادامه می‌داد.
این استاد دانشگاه با اشاره به برخی از فعالیت‌های مهم امام هادی (ع) در آن دوران، گفت: امام هادی (ع) به دانشمندان و علما توجه داشتند و ارجاع مردم به علما بود. امام هادی (ع)، دهمین امام بودند و به همین دلیل، باید مسیری را برای شیعه تعیین می‌کردند؛ به‌طوری‌که اگر شیعه با فقدان حضوری امام (ع) مواجه شد دچار مشکلاتی نشوند. به همین دلیل، امام هادی (ع) جلوی فرد عالِم بلند می‌شدند و حضرت عبدالعظیم را بسیار تکریم می‌کردند تا جایی که ثواب زیارت حرم عبدالعظیم برابر با ثواب زیارت سیدالشهدا (ع) است و همین احترام به علما را امام حسن عسکری (ع) هم داشتند و درواقع، خط‌مشی برای دوران غیبت امام زمان (عج) است.
وی اضافه کرد: امام هادی (ع) شبکه‌ای از وکلا و نمایندگان خود را سامان دادند تا این افراد بتوانند در شهرهای مختلف دنیای اسلام، ضمن پاسخ‌دادن به پرسش‌های مردم و جمع‌آوری وجوهات، آنان را با شرایط عدم حضور فیزیکی امام معصوم (ع) آشنا کنند.
حجت‌الاسلام قدوسی ابراز داشت: زیارت جامعه کبیره از مهم‌ترین یادگاری‌های امام هادی (ع) است. این زیارت دارای سند بسیار معتبر و صحیح است و از نظر محتوا، فصاحت و بلاغت، در اوج متون دینی قرار دارد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/39588
اخبار مرتبط

نظرات شما