در مرحله اول، کمک معیشت خانوار به ۱۸ میلیون نفر پرداخت شد.
بسیاری از خانوادهها از عدم پرداخت کمک معیشت خانوار معترض شدند و خود را مستحق دریافت آن دانستند، در این میان وزارت کار از سوی دولت متولی شناسایی خانوادهها و پرداخت کمک معیشت دولت به آنها شد.
وزارت کار از زمان آغاز اجرای طرح پرداخت کمک معیشت دولت به خانوارها تا کنون درخصوص نحوه ثبت درخواست خانوادههای متقاضی ۷ اطلاعیه صادر کرده است.
در اطلاعیه شماره ۱ وزارت کار در مورد نحوه درخواست دریافت کمک معیشت خانوار آمده است؛ کمک حمایت معیشتی دولت پس از بررسیهای انجام شده به حدود ۶۰ میلیون نفر پرداخت میشود. پرداخت به این تعداد که بالغ بر ۷۰ درصد جمعیت کشور را در بر میگیرد تا پایان روز شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ به مشمولان ادامه خواهد داشت.
پس از تاریخ مذکور، کسانی که مشمول این طرح نشدند میتوانند مراتب استحقاق خود را با ارسال شماره ملی سرپرست خانوار از طریق شمارهگیری #۶۳۶۹* اعلام کنند. تأکید میشود که شماره تلفن همراه، باید به نام سرپرست خانوار باشد.
پس از رسیدگی و بررسی استطاعت مالی افراد متقاضی، اقدام لازم برای واریز وجه مذکور صورت خواهد گرفت.
در صورتی که استحقاق متقاضیان تأیید شود، مبلغ کمک حمایت معیشتی از ابتدای اجرای طرح به حساب آنان واریز خواهد شد.
یادآوری میشود، افراد از هرگونه مراجعه حضوری و تماس تلفنی به کلیه وزارتخانهها، دستگاهها و سازمانها در استانها و شهرستانها از جمله این وزارتخانه و سازمان هدفمندی یارانهها خودداری کنند.
بعد از صدور این اطلاعیه افرادی که کمک معیشت دریافت نکرده بودند معترض بودند که کد دستوری اعلام شده توسط وزارت کار غیر فعال است.
وزارت کار در اطلاعیه شماره ۲ اعلام کرده است که کد دستوری اعلام شده از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۳ آذرماه فعال خواهد شد.
روز یکشنبه نیز کد دستوری #۶۳۶۹* همچنان غیر فعال بود و متقاضیان قادر به ثبت درخواست خود نبودند.
وزارت کار حوالی ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۳ آذرماه با صدور اطلاعیهای دلیل اختلال در سامانه دریافت تقاضای خانوادهها را اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است؛ به اطلاع هموطنان عزیز میرساند که طی یک ساعت اخیر به دلیل بروز مشکل فنی در شماره گیری کد #۶۳۶۹* اختلالی پیش آمده است که تا ساعاتی دیگر این مشکل حل میشود.
با وجود اینکه وزارت کار از رفع اختلال در سامانه خبر داده بود، اما این مشکل تا ساعتها ادامه داشت که این وزارتخانه با صدور اطلاعیهای اعلام کرد که دلیل بروز مشکل فنی در شماره گیری کد #۶۳۶۹* اختلال در اپراتور همراه اول است که با هماهنگیهای انجام شده این اختلال به زودی رفع میشود.
همچنین شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره راستی آزمایی خانوارهای متقاضی کمک معیشتی دولت گفت: از خانوادههایی که متقاضی درخواست دریافت کمک معیشت خانوار هستند راستی آزمایی میشود و آزمون وسع گرفته میشود.
وی گفت: افراد بعد از ثبت درخواست به همکاران ما اجازه میدهند که وضعیت مالی آنها از طریق حسابهای بانکی بررسی بیشتری شود.
این گفته وزیر باعث شد حواشی زیادی به همراه داشته باشد و بسیاری از افراد به چک شدن حسابهای بانکی خود معترض شوند.
وزارت کار در توضیح این صحبت وزیر با صدور اطلاعیه شماره ۳ اعلام کرد: به دنبال پرسش برخی از رسانهها به اطلاع هموطنان عزیز میرساند، در انجام آزمون وسع، دسترسی به اطلاعات بانکی به معنای ممیزی حساب و اطلاعات مالی توسط نیروی انسانی نیست، بلکه همانند فرآیند آزمونهای کنکور سراسری مبتنی بر قواعدی است که براساس آن درباره میزان درآمد افراد به صورت خودکار و رایانهای تصمیم گیری میشود.
وزارت کار در اطلاعیه شماره ۴ در مورد شاخصهای خانوارهایی که مشمول طرح حمایت معیشتی نمیشوند، اعلام کرد: افرادی که دارای این شاخصها باشند نمیتوانند از بسته حمایت معیشتی برخوردار شوند.
۱- شاخص اصلی بررسی درخواست: معیار عدم برخورداری از بسته حمایت معیشتی به شرح جدول زیر است:
۲- علاوه بر شاخص اصلی فوق شاخصهای زیر نیز مد نظر قرار میگیرند:
الف- خانوارهایی که اعضای آن دارای "واحد مسکونی"، "شغل" و "خودرو" به طور "همزمان" هستند یا خانوارهایی که دارای "دو واحد ملکی" هستند.
ب- خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها (۱۲) میلیارد ریال و در سایر شهرستانها (۹) میلیارد ریال باشد.
ج- خانوارهایی که دارای خودروی سواری با ارزش بیش از (۳۰۰) میلیون تومان یا خودروی عمومی با ارزش بیش از (۴۰۰) میلیون تومان باشند.
د- کارفرمایانی که بیش از (۳) بیمه پرداز داشته باشند.
ه- خانوارهایی که بیش از (۳) سفر خارجی غیر زیارتی داشتهاند.
و- گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ جمعاً بیش از (۳) میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند.
با وجود گذشت چند روز از فعال شدن کد دستوری اعلام شده از سوی وزارت کار، همچنان خانوادهها معترض بودند که قادر به ثبت درخواست خود نیستند.
وزارت کار با صدور اطلاعیه شماره ۵ اعلام کرد: به اطلاع هموطنان میرساند، به منظور رفاه حال سرپرستان خانوار که امکان مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی برای خرید سیم کارت و ثبت درخواست در سامانه *۶۳۶۹# ندارند و نیز افرادی که به دلیل برخی مشکلات ارسال پیامک، پس از ثبت درخواست در این سامانه کد رهگیری را دریافت نکرده اند از امروز ۱۱ آذرماه ۱۳۹۸، امکان وارد کردن شماره حساب واریز یارانه به جای کد رهگیری در سامانه hemayat.mcls.gov.ir فراهم شده است.
اما در این میان این سایت نیز مانند سامانه قبلی دچار اخلال شد و افراد متقاضی قادر به ثبت درخواست خود نبودند.
در ادامه وزارت کار با صدور اطلاعیه شماره ۶ در این باره اعلام کرد: به اطلاع می رساند تعداد زیادی از سرپرستان خانوار برای دریافت بسته حمایت معیشتی کد رهگیری دریافت کرده اند، آن دسته از افرادی که کد رهگیری دریافت نکرده اند ظرف امروز و فردا این کد را دریافت خواهند کرد و در این مورد جای هیچ گونه نگرانی نیست.
همچنین هموطنان میتوانند تا تاریخ ۲۰ آذر سال جاری برای ثبت درخواست رسیدگی به سایت Hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.
در این میان باز وزارت کار با صدور اطلاعیه شماره ۷ اعلام کرد: با توجه به برخی اختلالات امکان دسترسی به کد دستوری #۶۳۶۹* و سامانه hemayat تا ۲۰ آذر وجود دارد.
با وجود تمام این اطلاع رسانیها همچنان برخی از افراد نتوانستند تقاضای خود را ثبت کنند و کد رهگیری دریافت نکرده اند.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/13968 |