printlogo


گزارش اولیه سقوط هواپیمای اوکراینی: چرا خلبان شرایط غیرمعمول را گزارش نداد؟
کد خبر: 15274
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علی عابدزاده اظهار کرد: اقدامات صورت گرفته از آغاز بررسی ها تاکنون مبتنی بر چند محور مهم از جمله جمع‌آوری اطلاعات اولیه، تشکیل تیم مدیریت بحران در منطقه، اعزام نیروهای امدادی به سایت سانحه برای موضوع تجسس و نجات، دریافت اطلاعات مسافران از شرکت هواپیمایی و سایر مراجع مانند پلیس مهاجرت، تعیین مسئول بررسی سانحه و اعزام تیم اولیه بررسی سانحه به محل سانحه، فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد بوده است.

وی با بیان این‌که اطلاع رسانی اولیه در خصوص سانحه صورت پذیرفته و مطابق آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی مصوب هیئت دولت گروه‌های ۱۱ گانه بررسی سانحه تشکیل شد، ادامه داد: دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (جعبه سیاه) پیدا و تحویل مسئول بررسی سانحه شده است. علاوه بر این مستندات و شواهد سایت سانحه بررسی و ثبت و قطعات باقیمانده هواپیما جمع‌آوری شده و به محلی امن منتقل شده است.

وی بیان کرد: جعبه‌های سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازی (FDR) و دستگاه ضبط صدای کابین خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پیدا شده و در اختیار تیم بررسی سانحه است. هر دو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزی آسیب دیده‌اند. قسمت حافظه هر دو دستگاه وجود دارد، لیکن آسیب فیزیکی روی آنها قابل مشاهده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تیم بررسی سانحه، مطابق با استانداردهای ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو از تمامی کشورهایی که مطابق این سند ذینفع شناخته می‌شوند دعوت کرده تا نسبت به معرفی نمایندگان خود در فرایند بررسی سانحه اقدام کنند. در این راستا هم‌اکنون تیم تخصصی کشور اوکراین به عنوان کشور ثبت کننده و بهره‌بردار هواپیما در حین اعزام به ایران جهت انجام وظایف خود هستند.

عابدزاده در تشریح شرایط پرواز این هواپیما گفت: هواپیما ابتدا تا ارتفاع ۸۰۰۰ پا صعود می‌کند و پس از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی می‌شود. 

وی تاکید کرد: هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است. مطابق گزارش‌های شاهدان عینی ( افرادی روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش کرده اند) آتش سوزی در هواپیما مشاهده شده و بر دامنه آن افزوده می‌شود و پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار ناشی از برخورد به وقوع می‌پیوندد و مسیر برخورد هواپیما نشان دهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده، پس از بروز مشکل به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه بوده است.

وی گفت: مستندات سایت سانحه نشان می‌دهد محل برخورد اولیه هواپیما با زمین در محوطه یک پارک تفریحی بوده و پس از این برخورد اولیه، در طول خط سیر آن برخوردهای دیگری مشاهده شده و بدنه هواپیما متلاشی شده و در طول خط سیر پخش شده است.

عابدزاده ادامه داد: اطلاع اولیه برای کشورهای اوکراین به عنوان کشور محل ثبت هواپیما، ایالات متحده به عنوان کشور سازنده، سوئد و کانادا به عنوان کشورهای متقاضی که اتباع آنها در این هواپیما بودند صادر شده است.  اوکراین ضمن درخواست حضور در فرایند بررسی سانحه، نسبت به معرفی گروهی برای شرکت در فرایند بررسی سانحه، شناسایی و انتقال اجساد اتباع خود و سایر وظایفی که در این شرایط بر عهده کشور ثبت کننده و بهره‌بردار  اقدام کرده است که نمایندگان آنها به زودی به کشور وارد می‌شوند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: هواپیمای اوکراینی دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بوده که تمامی افراد در این سانحه جان خود را از دست دادند. ۱۴۶ نفر از مسافران دارای گذرنامه ایرانی، ۱۰ نفر دارای گذرنامه افغانستانی، ۵ نفر دارای گذرنامه کانادایی، ۴ نفر دارای گذزنامه سوئدی و ۲ نفر دارای گذرنامه اکراینی و ۹ نفر خدمه پرواز، تبعه کشور اوکراین بوده‌اند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/15274