وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در سختیهاست که جوهره افراد، سازمانها و نهادها آشکار میشود و جهشهای بزرگ در تاریخ ملتها از درون سختیها اتفاق افتاده است.
حاجی میرزایی گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش توانست به سرعت و چابکی به یک سازمان کوچک تبدیل شود و البته کاستیهایی وجود دارد اما این حجم مسؤولیت پذیری قابل تقدیر است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای جمع بندی اقدامات انجام گرفته بهتر است در پایان سال ٩٨ کمی صریحتر و صمیمیتر صحبت کنیم،گفت: شروع سال نو نقطه عطفی است که با نگاهی به گذشته و برداشتن توشه برای آینده، آغاز میکنیم.
وی ادامه داد: به عنوان فردی که علاقهمند به مسائل نظام تعلیم و تربیت هستم و از بیرون به مجموعه آموزش و پرورش پیوستم با گذشت 6 ماه از حضورم به دستاوردهای مهمی دست پیدا کردم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: مجموعهها شخصیتی اجتماعی دارند و آموزش و پرورش در چارچوبهای نظری به عنوان نهاد برتر شناخته میشود اما در میدان واقع مهم این است که ما چه سهمی از مناسبات اجتماعی را برعهده داریم و چه اندازه درک جامعه از ما درک هوشیارانه و آگاهانهای است.
وی با بیان اینکه برای پاسخ به این سوال سنخشناسی از مدیریت میکنم،گفت: اصولاً مدیران با تغییرات و تمایزاتی که به وجود میآورند؛ شناخته میشوند و مدیران باید دارای استراتژی مشخص و هدفمند در امور باشند.
وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: مدیرانی که استراتژی دارند تغییرات و تمایزات را میدانند و مسائل را شناسایی میکنند تا به اهداف مورد نظر برسند.
حاجی میرزایی تاکید کرد: آموزش و پرورش مسؤولیت دارد که سند تحول بنیادین را اجرا کند و بسترهای اجرایی شدن را فراهم کند به همین دلیل ابتدا زیر نظامها تصویب شد.
وی با بیان اینکه برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین باید نتایج آن را در نظر بگیریم، افزود: باید بستههای تحولی مبتنی بر سندتحول بنیادین را تعریف کنیم به گونهای که خروجی این بستهها مطالب جذاب برای دانش آموزان، خانوادهها و معلمان باشد و تقاضای اجتماعی را به وجود آورد.
وی با بیان اینکه نقطه اصلی تحولات، برنامهریزی درسی است،گفت: اگر بخواهیم صبر کنیم تا برنامهدرسی تدوین شود سالها باید منتظر باشیم که این فرصت وجود ندارد، لذا١٠ بسته تحولی طراحی شده است و البته این بستهها را جایگزین برنامهها نمیکنیم بلکه این بستهها برخی برنامهها را در خود دارند.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: با این بستهها میتوانیم با جامعه صحبت کنیم و اقبال اجتماعی را به سمت خود سوق دهیم تا تأثیرگذاریهای ما قابل مشاهده باشد.
وی افزود: باید مدارک تحصیلی در آموزش و پرورش معنا داشته باشد و فردی که مثلا دیپلم از این نظام آموزشی میگیرد قادر به درک و انتقال مفاهیم باشد و روی پای خود بایستد؛ جهتگیری ما در بستههای تحولی این است که خلق دستاوردهای قابل ارائه به نظام آموزشی، جامعه و خانوادهها داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مدیر واقعی باید توانایی استراتژی و اجرا و پیادهسازی آن را داشته باشد و یکی از دلایلی که اجرای این نکته را در آموزش و پرورش جدی میبینم نحوه گزارشدهی است.
وی با بیان اینکه باید در اقدامات و فعالیتها معطوف به دستاورد باشیم،گفت: در جامعهای زندگی میکنیم که یکی از کلیدیترین قدرتهای یک مدیر ارائه کردن دستاوردهاست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید منظمتر به حوزه کاری خود فکر کنیم، اظهار کرد: باید هدفگذاری کنیم و نقاط روشنی را برای سال جدید ایجاد و برنامهریزی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به سمت معنادار کردن نتایج و دستاوردها برای خود و جامعه حرکت کنیم چرا که هیچ سازمانی به اندازه وزارت آموزش و پرورش ظرفیت گفتوگو با جامعه و خلق نتایج با ارزش و پایدار را ندارد.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/17557 |