حسینعلی امیری با اشاره به اهمیت تعامل آموزشوپرورش و مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از اینکه در جمع مدیران کل آموزشوپرورش هستم بسیار خرسندم چراکه در جمع افرادی هستم که مسئولیت خطیر تعلیم و تربیت را بر عهدهدارند و از وزیر مؤمن، دلسوز و مسئولیتپذیر آموزشوپرورش سپاسگزارم که برای ارتقای سطح تعلیم و تربیت در جامعه و پیگیری مطالبات فرهنگیان بسیار فعال تلاش میکند.
وی افزود: مدتی معلم بودهام و در منطقه ۶ تهران خدمت کردهام و در طول زندگیام سعی کردم ارتباطم را با فرهنگیان حفظ کنم.
جامعهای که معلم جایگاه واقعی ندارد رو به عقب است
معاون امور مجلس رئیس جمهور بیان کرد: یک معلم میتواند در مسیر زندگی فرد قرار بگیرد و سرنوشت زندگی او را تغییر دهد و در جامعه باید برای قشر فرهنگی و جایگاه واقعی آنها شأن قائل شویم. جامعهای که معلم جایگاه خود را ندارد جامعه رو به عقبی خواهد بود.
امیری خاطرنشان کرد: بزرگترین نهاد اجتماعی آموزشوپرورش است، وزارتخانهای که در همه نقاط کشور تا کوچکترین واحد اجتماعی که خانواده است حضور دارد و نقش آموزشوپرورش در توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مهم و اثرگذار است و معلمان نقش اصلی را در این توسعه بر عهده دارند.
معاون امور مجلس رئیسجمهور در ادامه گفت: اقتصاددانان وقتی موضوع سرمایه را مطرح میکنند علاوه بر سرمایه فیزیکی، مالی و انسانی، شکوفا شدن و هدفمند هزینهکردن مطلوب را وابسته به نیروی انسانی توسعهیافته میدانند. آموزشوپرورش در یک جامعه مثل سیمان برای آجرهای یک ساختمان است و تا زمانی که سیمان نباشد نمیتوان ساختمان را کامل و سالم ساخت. آموزشوپرورش در یک جامعه ستون است و مادامیکه ستونهای محکم و ریشهدار نباشد آن جامعه سست خواهد بود.
نگاه به آموزشوپرورش نباید سیاسی باشد
وی بابیان اینکه در حال حاضر آموزشوپرورش مانند پلی عمل میکند که ارتباط بین کشورهای توسعهیافته و کشورهای درحالتوسعه و توسعهنیافته است، اظهار کرد: جامعه توسعهیافته نتیجه اقدامات توسعهای است که در بخش نیروی انسانی انجامگرفته است و بدون شک این کار از مدارس و آموزشوپرورش شروعشده است و نگاه به آموزشوپرورش نباید سیاسی باشد.
معاون امور مجلس رئیسجمهور اضافه کرد: ثروت ملی فقط نفت، گاز و منابع طبیعی نیست اگر همه اینها باشد، اما افراد خلاق، مبتکر و مخترع تربیت نکنیم عملاً نتوانستهایم از منابع ثروت استفاده کنیم.
امیری با اشاره به اهمیت آیندهپژوهی در آموزشوپرورش تصریح کرد: امروز شتاب تحولات آنقدر زیاد است که اگر مدیری نتواند آینده سازمان و چالشها را پیشبینی کند، قطعاً با مشکلاتی روبهرو خواهد شد و جوامعی موفق خواهند بود که برای آموزشوپرورش برنامهریزی داشته باشند.
اگر به آرمانهای کشور تعهد داریم باید به آموزش وپرورش توجه شود
وی افزود: آیندهسازان این مملکت به دست شما تربیت میشوند و اگر به دنبال توسعه کشور هستیم و تعهد نسبت به آرمانها داریم باید به آموزشوپرورش توجه شود و حل مشکلات آن باید در اولویت قرار بگیرد.
امیری بابیان اینکه چالشهای جدیدی در حال شکلگیری است که کار را برای آموزشوپرورش سختتر کرده است، گفت: شکاف یا گسست نسلی ازجمله چالشهایی است که وجود دارد و سرعت شتاب کشور از جامعه کهنه به جامعه مدرن مشکلی است که امروز با آن روبهرو هستیم. گسترش فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و اختلاف سن بین فرزندان و والدین کار را برای تعلیم و تربیت سخت کرده است.
معاون امور مجلس رئیسجمهور با اشاره به اینکه معلم خلاق، توانمند و مبتکر میتواند نسل آینده را صحیح تربیت کند و تعلیمی شایسته داشته باشد، اظهار کرد: نمیتوان سیاستهای آموزشی دهههای مختلف را باهم مقایسه کرد، چون مطالبات جامعه هدف در هر دههای تفاوتهایی پیداکرده است ویکی از راههایی که مقتضیات زمانی را با نیازهای جامعه هماهنگ میکند، تربیت نیروهای خلاق، علاقهمند و آشنا با فناوریهای روز است.
رتبهبندی معلمان در بودجه ۹۸ لحاظ شده است
امیری در ادامه اضافه کرد: استفاده از جوانان علاقهمند برای عبور از گسستهای بین نسلی، ایجاد فضای پویا و بانشاط در مدارس، احساس شادمانی پایدار و امیدواری در دانش آموزان، برگزاری اردوهای علمی، سرمایهگذاری بلندمدت برای مهارتآموزی و تقویت امید به آینده در دانش آموزان ازجمله موارد مهمی است که باید آموزشوپرورش به آنها توجه ویژهای داشته باشد.
معاون امور مجلس رئیسجمهور در پایان گفت: در اسناد بالادستی، قانون اساسی، سند چشمانداز، منشور حقوق شهروندی به ارتقای سطح آموزشوپرورش پرداختهشده است و خوشبختانه طرح رتبهبندی معلمان در بودجه سال ۹۸ در نظر گرفتهشده است.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/1894 |