اهمیت خدمات غیر حضوری در شرایط کرونایی کشور / راه هایی که کرونا را دور می زند
کد خبر: 21189
با توجه به شیوع بیماری کرونا اهمیت الکترونیکی و غیرحضوری شدن خدمات در کشور به خوبی برای همه مشخص شد که البته در این موضوع برخی ارگان ها وادارات گام های موثری برداشته اند که امیدواریم تمام ادارات دولتی به این سمت حرکت کنند.
به گزارشپایگاه خبری تحلیلی قم فردا،مفهوم خدمات الکترونیک ترکیب ساده ای از واژه های خدمات و الکترونیک نیست. در حقیقیت خدمات الکترونیک دارای بار معنایی خاصی است که شامل تعامل بین ارائه دهنده خدمت و مشتری بوده به طوری که این خدمات از طریق اینترنت و اپلیکیشن های خاص عرضه می گردند. به عبارت دیگر، خدمات الکترونیک، خدماتی دو طرفه است که از طریق اینترنت و فضای مجازی به کاربران خدمت رسانی میکند و هدف آن ارائه سریع خدمات و انجام سریع کلیه امور بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل است .
از سال ها قبل در ارائه خدمات به صورت غیر حضوری و الکترونیک بحث های بسیاری وجود داشت و برخی خدمات کم و بیش از سوی دولت و ادارات به صورت الکترونیک شد و در آن روز ها کمتر کسی فکر می کرد که این خدمات به چه میزان مفید خواهد بود. اما با وجود شیوع بیماری کرونا و جا خوش کردن آن در کشور اهمیت این موضوع بسیار زیاد و برای همه روشن شد.
از همین رو دستگاه های دولتی و خصوصی شروع به ارائه خدمات خود به صورت غیر حضوری و الکترونیکی کردند که در این موضوع گویی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند. کرونا اهمیت تحقق دولت الکترونیک و ارائه خدمات به صورت غیرحضوری را به همه گوشزد کرد. کاری که باید سال ها قبل انجام می شد امروز در حال انجام است. به هر حال امیدواریم هر چه سریعتر تمام خدمات به صورت الکترونیکی شود تا شاهد حضور کمتر مراجعه کنندگان در ادارات باشیم.
اما از مزیت های این طرح می توانیم به کاهش هزینههای دولت، صرفهجویی در وقت و انرژی، کاهش فساد اداری و افزایش سطح آگاهی مردم، ایجاد اشتغال توسط بخش خصوصی، اجرای عدالت اجتماعی با استفاده از شفافیت و دسترسی به اطلاعات ، کاهش شکاف دیجیتال ، گسترش عدالت اجتماعی و اقتصادی در بین بخشهای دورافتاده، بهبود شرایط اقتصادی، کاهش شکاف دیجیتال بین بخشهای روستایی و شهری و فراهم کردن فرصتهای اقتصادی برای جوامع محروم از مزیت های مهم تحقق دولت الکترونیک است.
ارائه ی ۸۱۰ خدمت الکترونیکی توسط دستگاهها در قم
موسوی ، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ۶۶ دفتر فعال پیشخوان در استان قم ۱۸ خدمت از دستگاه دولتی را ارائه میدهند که شامل ۸۴ خدمت است، اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب ۱۹ خدمت، اداره کل ثبتاحوال ۱۳ خدمت، توانیر ۱۱ خدمت، شرکت گاز ۱۱ خدمت، سازمان امور مالیاتی ۵ خدمت، شرکت پست ۴ خدمت، شهرداری ۳ خدمت، سازمان بازنشستگی ۳ خدمت، بیمه سلامت ایرانیان ۳ خدمت، سازمان بورس ۲ خدمت، بانکها ۲ خدمت، آموزش پرورش ۱ خدمت و اداره کل بهداشت و درمان نیز یک خدمت خود را به دفاتر پیشخوان ارائه دادهاند.
وی ادامه داد: شرکت پست به ۶۱ دفتر، شرکت مخابرات ۶۱ دفتر، بانکها ۵۹ دفتر، همراه اول ۵۰ دفتر، آموزشوپرورش ۴۹ دفتر، شهرداری ۴۵ دفتر، توانیر ۴۱ دفتر، ایرانسل ۳۷ دفتر، اداره کل بهداشت ۲۹ دفتر، شرکت گاز ۲۷ دفتر، ثبتاحوال ۱۸ دفتر و شرکت آب و فاضلاب به ۱۸ دفتر پیشخوان مجوز ارائه خدمات داده است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم بیان داشت: ۸۱۰ خدمت الکترونیکی توسط دستگاههای استان ارائه میشود که تعداد خدمات ارائهشده پس از شیوع کرونا ۱۵۷ خدمت است، تعداد خدمات الکترونیکی که دارای تراکنش بودند ۴۴۴ خدمت است و تعداد خدمات الکترونیکی که دارای تراکنش بودند و پس از کرونا احیا شدند ۱۱۸ خدمت بوده است.
وی با اشاره به خدمات الکترونیکی دستگاههای استان بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی با ۶۰ خدمت، دانشگاه صنعتی قم ۵۸ خدمت، اداره کل اقتصاد و دارایی ۳۳ خدمت، شرکت برق ۵۱ خدمت و اداره کل پست با ۴۴ خدمت ۵ دستگاهی هستند که بیشترین خدمات الکترونیکی را ارائه دادهاند.
بانک ها پرچمدار خدمات غیر حضوری
از همین رو غلامرضا صادقزاده خویی رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان قم در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بانکها یکی از شلوغترین و پرمخاطرهترین مکانهای عمومی در کشور هستند، اظهار داشت: بانکها در هر جامعهای بهگونهای هستند که با تمام آحاد مردم در ارتباط هستند و بهتناسب پیشرفت صنعت و تکنولوژی در کشور بانکها نیز پیشرفت کردهاند بهطوریکه انواع خدمات الکترونیک توسط بانکها به مردم ارائه میشود.
وی ادامه داد: بانکداری الکترونیک و برنامههای بانکی موبایلی موجب شده است که مردم بسیاری از کارهای خودشان را از طریق غیرحضوری انجام دهند.
صادقزاده خویی تأکید کرد: همه بانکها به فراخور خودشان سامانههای غیرحضوری برای انتقال، برداشت و حتی واریز وجه دارند که استفاده از آنها موجب میشود که در این ایام کرونایی مراجعه به بانکها کم شود. عدم استقبال مردم از خدمات غیر حضوری بانک ها
وی ضمن دعوت از مردم برای عدم ازدحام در شعبههای بانکها بیان داشت: با وجود این برنامههای الکترونیکی بازهم شاهد این هستیم که مردم علاقه دارند که کارهای خودشان را با حضور در شعب انجام دهند که در شرایط فعلی تنها به تشدید شدن بیماری کمک میکند.
رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان قم ابراز داشت: تمامی بانکها در خصوص خدمات غیرحضوری اطلاعرسانیهای خوبی کردهاند اما بااینوجود بازهم شاهد ازدحام در بانکها هستیم که برای سلامتی همه شهروندان خطرناک است.
وی ادامه داد: فضای بانکها بسیار محدود است و قطعاً ازدحام در بانکها در این شرایط به صلاح نیست.
صادقزاده خویی با توصیه مجدد به مردم خواستار واریز وجههای نقدی از طریق دستگاههای خودگردان شد و گفت: قطعاً پول بهعنوان یکی از ابزار آلوده میتواند باعث انتشار ویروس شود و عدم دستبهدست شدن آن در بانکها میتواند از انتشار ویروس جلوگیری کند.
وی خواستار رعایت توصیههای بهداشتی از سوی شهروندان شد و خاطرنشان کرد: شهروندان برای کارهایی که بهناچار به بانکها مراجعه میکنند حتماً ماسک بزنند و در هنگام ورود به بانک از محلولهای ضدعفونی استفاده کنند و علاوه بر این خودکار شخصی به همراه داشته باشند و نکته مهمتر اینکه ساعت مراجعه را بهطوری تنظیم کنند که در زمان اوج شلوغی بانکها مراجعه نکنند.
صادقزاده خویی افزود: تمامی شعب بانک ملی در استان قم تمام اصول بهداشتی توصیه شده را رعایت میکنند که مورد تأیید بازرسان مرکز بهداشت نیز میباشد.
خدمات ناجا الکترونیکی می شود
همچنین در این خصوص سردار میرفیضی، رئیس فرمانده نیروی انتظامی استان قم از هوشمند سازی پلیس خبر داد و گفت: پلیس هوشمند به ناوگان رسیدگی به مراجعات اضافه خواهد شد.
وی ادامه داد: امروز مردم به دنبال دریافت خدمات سریع و آسان هستند.
سردار محمود میرفیضی از تولید اپلیکیشن مربوط به خدمات انتظامی خبر داد و افزود: ارائه شش مورد خدماتی به مردم از طریق فضای مجازی برای اولین بار در کشور در استان قم انجام خواهد شد این خدمات از جمله تعویض پلاک، درخواست گواهینامه، درخواست گذرنامه، تعویض گواهینامه و همچنین رفع توقیف وسیله نقلیه می باشد.
وی اضافه کرد: این مسئله از چند روز آینده شروع به کار خواهد که این امر باعث کاهش ۷۰ درصدی مراجعه به پلیس می شود. ۴۵ خدمت غیرحضوری در تامین اجتماعی قم ارائه میشود
همچنین علیاصغر دادخواه، مدیرکل تامین اجتماعی قم در گفتگو با خبرنگار ما از ارائه ۴۵ خدمت غیرحضوری در تامین اجتماعی قم به عنوان یک خدمت ممتاز نام برد و بیان کرد: با راه اندازی سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی با نام طرح ملی دکتر نوربخش در استان قم توانستهایم زمینههای تحقق دولت الکترونیک را در استان قم فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: با توسعه خدمات غیرحضوری از تردد ۶۰۰ هزار نفر به دفاتر تامین اجتماعی در طول سال کاسته میشود.
در هر حال امیدواریم امروز که لزوم و اهمیت خدمات الکترونیکی و غیرحضوری برای تمام دستگاه کاملا روشن شده است در سریع ترین زمان نسبت به غیرحضور شدن بیشتر خدمات خود اقدام کنند.