انتظار میرود اغلب مشاغل دستخوش تغییراتی شوند که به طور روزافزون نیازمند کار با هوش مصنوعی باشند. یکی از مثالهای معروف استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به پزشکان در تشخیص بیماری است. با این حال، بسیاری از دیگر مشاغل نیز از تاثیرگذاری هوش مصنوعی در امان نیستند، به طور مثال مکانیکها و کشاورزان نیز میتوانند شامل این حرفهها باشند. این روند تغییر انواع مشاغل و استعدادهای شغلی در سالهای پیش رو تسریع میشود.
به کارگیری هوش مصنوعی همچنین بر چگونگی پیدا کردن اطلاعات مربوط و معتبر و تصمیمگیری در مورد جنبههای مختلف زندگی شخصی ما مثل سلامت، مسکن و مسائل مالی تاثیر میگذارد. عصر هوش مصنوعی نیازمند آن است که اشخاص مهارتهای بسیار مهمی داشته باشند که آنها را قادر میسازد با دنیای در حال تغییر سازگار باشند.
از آنجا که استفاده گسترده از هوش مصنوعی اجتناب ناپذیر است، این سوال پیش میآید که آیا دانشآموزان امروزه آمادگی استفاده از آن را دارند؟ و برای کمک به تغییر وضعیت مردم چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟ تحقیقات نشان میدهد افرادی که با موفقیت این تغییر را به کار بردهاند تواناییهای زیادی در یادگیری مستقل دارند. آنها در حوزه دیجیتال مهارت بالایی دارند و میدانند چگونه با دیگران همکاری کنند.
متاسفانه همه اشخاص از این مهارتها و ویژگی ها برخوردار نیستند. افرادی که در دوران پیدایش و پیشرفت تکنولوژی به دنیا آمده و رشد کردهاند و به علت در دسترس بودن این موارد برای آنها، میتوانند به راحتی از فناوری استفاده نمایند. حقیقت دارد که بسیاری از مردم در استفاده از تلفنهای همراه و شبکههای اجتماعی راحت هستند اما لزوما مهارتهای زیادی در حوزه دیجیتال برای پیدا کردن و تایید صحت اطلاعات مربوطه ندارند.
تحقیقات نشان میدهد که حتی دانشجویان کارشناسی هم از این مهارتهای پایه بیبهره هستند. برخی از آنها نمیتوانند در مورد درستی منابع اطلاعاتی به خوبی قضاوت کنند یا میزان ابزارهای موجود را مدیریت کنند. این مهارت بسیار ویژهای در عصر هوش مصنوعی که در آن تولید و انتشار اخبار غلط آسان است، خواهد بود. برخی نیز مهارت همکاری یا کار تیمی را به خصوص در مورد فناوریهای دیجیتال ندارند. پس چگونه میتوانیم انتظار داشته باشیم با انواع مختلف هوش مصنوعی کار کنند؟
ما میتوانیم با کمک به مردم در یادگیری مهارتها به صورت مستقل آنها را توانمند سازیم. آنها باید به تدریج این مهارتها را از روزهای اول مدرسه و تمرکز ویژه بر دانشآموزان ۱۲ تا ۱۵ ساله تقویت کنند. تعداد کمی از ما به یاد میآوریم که درسهای ویژه ای برای یادگیری موثر خوانده باشیم. علت این است که بسیاری از ما آموزش ندیدهایم. معمولا از دانشآموزان انتظار میرود خودشان نحوه یادگیری را بیاموزند. حتی دادن درس کوتاهی در مورد روشهای یادگیری موثر میتواند به طور قابل توجهی استفاده آنها را افزایش دهد. حتی بهتر از آن، باید یک برنامه درسی طراحی کنیم که که مستقیما استفاده از روشهای یادگیری خوب را ارتقا میدهد.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/22729 |