او با اشاره به اینکه مشکلات بازار خودرو زیاد است تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به طور جدی تحقیق و تفحص از خودروسازان را در دستور کار خود دارد. در این شرایط باید از مردم حمایت شود .
سیاهکلی در خصوص راهکار ساماندهی بازار گفت: راه حل مناسبی که وزیر صمت هم به آن اشاره داشته است، رفع انحصار و ایجاد بازار رقابتی است. باید وارداتی که می تواند بازار را تنظیم کرده و تولید کننده را وادار به تولید مناسب کند، انجام شود.
او ادامه داد: در حوزه خودرو به سمتی باید برویم که کیفیت بهبود یابد و قیمت مناسب شود یعنی اندکی بیشتر از هزینه تولید باشد نه اینکه با قیمت های گزاف به مصرف کننده فروخته شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: خودروساز میگوید اگر قیمت خودرو کاهش یابد، تولید برای آن نمی صرفد در حالی که باید به سمت کاهش هزینه سرباز و افزایش بهره وری پیش برود نه افزایش قیمت محصول.
او افزود: کمیسیون صنایع و معادن در موضوع ساماندهی بازار خودرو جدی است. طرحی برای ارائه خودرو در بورس داریم .
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه تامین زنجیره فولاد هم برنامه داریم که بخش قابل توجهی از قیمت خودرو به آن وابسته است و بیش از دو برابر قیمت واقعی به فروش میرسد، این ظلم در حق مردم است و حتما مجلس این موضوع را پیگیری میکند.
سیاهکلی بیان کرد: هم باید خودروساز سود کند هم مصرف کننده پولی که بابت خودرو میدهد باید مناسب باشد.
در ادامه برنامه حمزه پور کارشناس صنعت خودرو در این خصوص تصریح کرد: باید به دنبال ساختاردهی مسئله باشیم و حل مسئله خودرو راهکار خوبی نیست.
او ادامه داد: مشکل خودرو مشکل دولت خاصی نیست و همیشه وجود داشته است.تحقیق و تفحص در مجلس انجام میشود، اما نتیجه لازم را نخواهد داشت و تاثیری در بازار نمی گذارد.
حمزه پور تاکید کرد: مدیریت در صنعت خودرو باید اصلاح شود.
او تصریح کرد: ارائه طرحی با عنوان آزادسازی قیمت خودرو از سوی وزارت صمت در شرایطی که تنها چند ماه بیشتر از زمان قانونی فعالیت دولت کنونی باقی نمانده است ابهامات زیادی دارد. هنوز مشخص نیست در این طرح هدف حمایت از تولید کننده است یا مصرف کننده؟ در وضیعت کنونی اجرای چنین طرحی تنها به سود خودروساران است.
در ادامه برنامه مطلب زاده، نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان خودرو گفت: دخالتهای دولتی در صنعت خودرو آسیبهای زیادی به تولید کنندگان این حوزه وارد کرده است. صنعت خودور نیازی به حمایت دائمی و همه جانبه از سوی دولت ندارد و فعالان بخش خصوصی باید توانایی لازم برای تولید محصول در شرایط بدون حمایت را نیز داشته باشند.
او افزود: اختلاف قیمت بین خودرو کارخانه و بازار زیاد است و ادامه شرایط کنونی، صنعت خودروسازی کشور را به نابودی میکشاند.
مطلب زاده ادامه داد: اکنون قطعهسازان مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت جهانی خریداری میکنند، ولی در نهایت خودرو با قیمت دستوری به فروش میرسد. دولت اگر به دنبال حمایت از مردم است به جای اجرای سیاست قیمتگذاری دستوری یارانه خرید خودرو به مردم بدهد.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/23056 |