او بیان کرد: مدیریت خودروسازان هم مجبور است خودرو را به همین قیمت بفروشد و پشت سر هم ضرر میکند و این ضرر همچنان ادامه دارد و به مرور زمان زیان زیادی انباشته خواهد شد. ادامه دار بودن این روند باعث شده ۱۰۰ هزار میلیارد رانت توزیع شود، یعنی یک نفر خودرو را از کارخانه ۱۰۰ میلیون تومان میخرد، اما در بازار آن را ۳۰۰ میلیون تومان میفروشد.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: صورتهای مالی که از طریق بورس و کدال منتشر می شود، نشان میدهد که با وجود تمام پیش فروشها و فروش فوری ها، خودروسازان در حال زیان هستند، هر چقدر این فروش بیشتر باشد ضرر و زیان نیز بیشتر خواهد بود.نجفی منش تشریح کرد: اگر خودروساز یک خودرو بفروشد، ۲۰ میلیون تومان ضرر میکند، در مقابل اگر ۱۰ تا بفروشد ۲۰۰ میلیون و هر چقدر فروش بیشتر شود، ضرر بیشتر خواهد شد. آفت کار قطعه سازان، قیمت گذاری دستوری است و باعث افزایش رانت می شود و هیچ چیز جلوی آن را نمیگیرد.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: ریشه قیمت خودرو بستگی به نرخ ارز دارد، ارز هم بستگی به نقدینگی وابسته است. اکنون حجم نقدینگی از ۳ هزار میلیارد بالاتر رفته است، سال ۹۰ این عدد کمتر از ۴۰۰ میلیارد بود که نشان می دهد حجم نقدینگی ۹ برابر شده است.
او گفت: خودروسازان ورق فولاد را تا سال گذشته هر کیلوگرم ۲ هزار میخریدند، در حال حاضر آن را هر کیلوگرم ۲۰ هزار میخرند، اما مجبورند آن را به قیمت دستوری بفروشند.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/24168 |