با اتصال خودپردازها به سامانه صیاد بانک مرکزی، برخی از مشکلاتی که این روزها در مسیر ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد وجود دارد از بین خواهد رفت و مبادلات اقتصادی تسهیل خواهد شد.
به گزارش
پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، راه اندازی سامانه صیاد توسط بانک مرکزی، در جهت افزایش اعتبار چک در معاملات و کاهش میزان چکهای برگشتی بوده است. تا قبل از سال 1400، ثبت، تائید و انتقال چک در سامانه صیاد، به دلیل فراهم نبودن امکانات آن الزامی نبود؛ اما از ابتدای امسال، تنها چکهایی که در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت و تائید شده باشند، توسط بانکها کارسازی خواهند شد.
اگرچه بانک مرکزی امکان ثبت و تائید اطلاعات چک از طریق مراجعه حضوری به بانک را فراهم کرده است اما سریع ترین راه برای انجام این موارد، استفاده از موبایل بانکها و اپلیکیشنهای تجاری است. با الزامی شدن ثبت و تائید چک در سامانه صیاد بانک مرکزی، برخی صاحبان کسب و کار که به گوشی هوشمند یا اینترنت دسترسی ندارند و همچنین بعضی از فعالان اقتصادی که در مناطق محروم فعالیت میکند و با چک معامله انجام میدهند، با برخی مشکلات روبهرو شدند.
در جهت رفع این مشکلات، تسهیل و تسریع استفاده این دسته از افراد از چک در معاملات، باید اقداماتی صورت بگیرد. از جمله تاثیرگذارترین این اقدامات، استفاده از سامانه خودپرداز (ATM) جهت ثبت و تائید اطلاعات چک است.
ثبت چک از طریق خودپرداز
برخی از صاحبان کسب و کار در مناطق محروم، از مشکلاتی که برای آنها به علت عدم دسترسی به سامانه صیاد ایجاد شده، ناراضیاند؛ زیرا برای هر بار ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد، باید به بانک مراجعه کنند در حالی که برخی از کارکنان بانک نیز آموزش ندیدهاند و صاحبان کسب و کار را دچار سردرگمی میکنند. همین امر موجب سخت شدن انجام معامله با چک شده و برای کسب و کارها مشکلاتی را ایجاد کرده است.
با این حال، بسیاری از صاحبان کسب و کار در انتقال و دریافت وجه، پرداخت قبض و سایر امور، از خودپردازها استفاده کردهاند و نیاز به آموزش در این جهت ندارند. در صورتی که دستگاه خودپرداز به سامانه صیاد متصل شود، این افراد میتوانند از آن برای ثبت و تائید چک در سامانه صیاد استفاده کنند. بنابراین با اتصال خودپردازها به سامانه صیاد این امکان برای فعالان اقتصادی فراهم میشود تا از مزایای قانون جدید چک استفاده کرده و ریسک معاملات خود را کاهش دهند.
نصرالله پژمانفر؛ رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، در مورد الزام بانک مرکزی بر اتصال خودپرداز به سامانه صیاد در یکی از جلسات این کمیسیون گفت: «مسئولان بانک مرکزی در این جلسه مکلف شدند تا برای تسهیل دسترسی مردم در نقاط مختلف کشور به سامانه صیاد، امکان ثبت، تایید و انتقال چک از مسیر خودپردازها (ATM) را فراهم آورند تا به این ترتیب مردم در روستاها هم بتوانند به راحتی چکهای خود را ثبت و تایید کنند.»
چرا باید اطلاعات چک در صیاد ثبت شود؟
با ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد، از طریق تقارن اطلاعاتی که بین صادرکننده و گیرنده چک ایجاد میشود، وضعیت اعتباری و سابقه صادرکننده چک برای گیرنده آن قابل بررسی خواهد بود. بنابراین گیرندگان چک میتوانند به تشخیص خود، افراد بدحسابی را که چک صادر میکنند شناسایی و از پذیرفتن چک از آنان خودداری کرده و مانع ضرر خود شوند.
با وجود اینکه ثبت و تائید اطلاعات چک تا انتهای سال 1399 الزامی نبوده اما طبق آمار بانک مرکزی در سال 1399، تعداد و ارزش چکهای برگشتی به ترتیب برابر با 9.8 و 11.3 درصد چکهای مبادلهای بوده است. در حالی که قبل از اصلاح قانون چک و در سال 1396، این نسبتها به ترتیب برابر با 15 و 23 درصد بوده است. بنابراین بعد از اصلاح قانون چک، روند برگشت چک و متضرر شدن کسب و کارها نزولی بوده که این نشان از افزایش اعتبار چک در معاملات و افزایش اطمینان افراد به آن دارد.
بهبود فضای کسب و کار با اتصال خودپردازها به سامانه صیاد
با توجه به جایگاه چک میان صاحبان کسب و کار و نیاز آنها به تسهیل روند ثبت و تائید چک طی معاملات خود، اتصال خودپردازها (ATM) به سامانه صیاد بانک مرکزی، علاوه بر برطرف کردن نیاز و حل مشکل آنها، به بهبود فعالیتهای اقتصادی و افزایش اعتبار و اعتماد مردم به چک، بیش از پیش کمک خواهد کرد.
انتهای پیام/