printlogo


استاد دانشگاه تهران در گفتگو با قم فردا:
توسعه روابط با همه کشورها نقطه عطف سیاست خارجی دولت سیزدهم است/ مردمی بودن و تلاش شبانه‌روزی دو ویژگی مهم رئیس‌جمهور است
کد خبر: 29646
استاد دانشگاه تهران با بیان این که توسعه روابط با همه کشورها نقطه عطف سیاست خارجی دولت سیزدهم است، گفت: مردمی بودن و تلاش شبانه‌روزی دو ویژگی مهم رئیس‌جمهور است.
شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به گذشت 100 روز از روی کار آمدن دولت سیزدهم اظهار داشت: در ابتدا باید به این مهم اشاره کنیم که 100 روز فرصت چندانی نیست که به‌صورت عادلانه خروجی‌های یک دولت را بررسی کنیم.

آیت‌الله رئیسی دولتی را تحویل گرفتند که ویرانه‌هایی بسیار داشت

وی ادامه داد: باید این نکته را هم در نظر بگیریم که آیت‌الله رئیسی دولتی را تحویل گرفتند که ویرانه‌هایی بسیار داشت و سال‌های متمادی از ناکارآمدی و بی‌کفایتی‌ها و خسارت‌هایی زیادی که به کشور خورده و جمع شده و این روزها انتظارات از دولت بالا است.
صادقی نسب تاکید کرد: قطعاً این بار بر دوش دولت و شخص رئیس‌جمهور سنگینی می‌کند و ایشان هم انصافاً با حسن‌نیت و تلاش تمام سعی دارد کشور را به مسیر توسعه و پیشرفت برگرداند.
وی با بیان این که کشور در زمینه توسعه و اقتصاد نیاز به اقدامات جدی دارد، ابراز داشت: امیدواریم دولت سیزدهم کشور را به مسیر توسعه و پیشرفت بازگرداند تا ارمان های انقلاب و خواسته‌های رهبری در این زمینه تحقق یابد.
استاد دانشگاه تهران افزود: دولت در زمینه اقتصادی اصرار دارد تا اوضاع نابسامان اقتصادی سروسامان بگیرد و ملت از زیر فشار تورم خارج شود.
وی بیان داشت: دولت اولین اولویت خودش را ریشه‌کنی کرونا و تأمین واکسن بود که بالطبع به هراندازه این بیماری مهار شود و کسب‌وکارها راه بیفتد به اقتصاد کشور کمک کرده‌ایم.
صادقی نسب تصریح کرد: از سوی دیگر دولت تمام تلاش را انجام داده تا از بانک مرکزی استقراض نکند و این کار در مقطع کنونی کاملاً سخت است چرا که کشور با حجم بالایی از نقدینگی روبرو بوده است و افزایش این نقدینگی تورم بیشتر را به مردم می‌آورد بنابراین واقعاً کنترل کردن تورم کار بسیار سختی است و آیت‌الله رئیسی این تلاش را می‌کند که استقراضی را صورت ندهد.
وی سیاست خارجی را موردتوجه قرارداد و گفت: ما در این بخش توانستیم عزت را در عرصه بین‌المللی به دست بیاوریم و در واقع دست‌بسته در مذاکرات هسته‌ای حاضر نمی‌شویم و فرصت‌ها را از خودمان نمی‌گیریم.

توسعه روابط با همه کشورها در دستور کار است

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در دولت سیزدهم کشورمان تنها نگاهش به چند کشور محدود نمی‌شود و توسعه روابط با همه کشورها در دستور کار است.
وی افزود: نمونه این مهم را می‌توان در پیوستن کشورمان به پیمان شانگهای مشاهده کرد، پیمانی که کشورمان سال‌ها به دنبال عضویت در آن بود تا در نهایت در دولت آیت‌الله رئیسی این مهم محقق شد.
صادقی نسب ابراز داشت: وزیر امور خارجه کشورمان هم‌نشان داده که دولت تغییر پیدا کرده و جمهوری اسلامی ایران غرب‌گرایی و وادادگی دولت دوازدهم را ندارد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جلوه‌ای اجتماعی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: آقای رئیس‌جمهور یک اخلاق حسنه و بسیار قابل تقدیری که دارند حضور در روستاها و نقاط محروم و همچنین مردم کوچه و بازار است که نشان‌دهنده مردمی بودن ایشان است.
استاد دانشگاه تهران افزود: برخی از افراد به این موضوع انتقاد می‌کنند و معتقدند این از وظایف رئیس‌جمهور نیست در حالی که در پاسخ به این انتقادات باید گفت این بخشی از وظایف رئیس‌جمهور است.
وی بیان داشت: حضور در بین مردم، ایجاد همدلی و وفاق از مأموریت‌های اساسی یک رئیس‌جمهور است به‌خصوص در مقطع کنونی که دولت دوازدهم یک بیگانگی بین دولت و مردم ایجاد کرده بود.
صادقی نسب ادامه داد: دولت‌های قرن بیست یکمی بدون همکاری با مردم نمی‌تواند گره‌ای را باز کنند و مشکلات را برطرف کند.

آیت‌الله رئیسی بسیار پرکار و پرتلاش است

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئیسی بسیار پرکار و پرتلاش است و این مهم را به کابینه نیز انتقال داده است در این دولت تعطیلی وجود ندارد که به علت درک بالای رئیس‌جمهور از وضعیت حساس کشور است.
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: رئیس‌جمهور تلاش گسترده‌ای دارند که به وعده‌هایی که به مردم می‌دهند صادق باشند، چرا که عدم صداقت دولت با مردم در دولت قبل بزرگ‌ترین ضربه را به این اعتماد که یک سرمایه عظیم اجتماعی است، زد.

دولت برای حل مشکلات به زمان زیادتری نیاز دارد

وی افزود: این رفتار دولت سیزدهم موجب شده است که مردم به دولت اقبال بیشتری نشان دهند، این در حالی است که دولت برای حل مشکلات به زمان زیادتری نیاز دارد.
صادقی نسب به موضوع انتصابات در دولت اشاره کرد و گفت: ما در بین مدیران میانی و پایین‌تر با برخی از کاستی‌هایی روبرو هستیم، دولت در رأس استانداری‌ها نیروهای جهادی را به کار گرفته است اما در انتصاب معاونت‌های وزارتخانه و سازمان‌ها نگرانی‌های وجود دارد.
وی افزود: در برخی موارد انتصابات فامیلی هم شکل‌گرفته است که این شائبه در ذهن‌ها به وجود می‌آید که عده‌ای به‌عمد این کار را انجام می‌دهند تا به دولت ضربه بزنند.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: آیت‌الله رئیسی از روز اول بر عدم حزبی بودن و نداشتن وابستگی به جریان‌های سیاسی تاکید داشته و در این میان حمله‌های ناجوانمردی که برای گرفتن سمت یا به‌اصطلاح باج‌گیری می‌شود نه‌تنها شایسته نیست بلکه مذموم است و قطعاً نیاز است که در این موارد شخص رئیس‌جمهور با قاطعیت برخورد کند.


انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29646