printlogo


کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با قم فردا :
جهت گیری دولت در تعمیق روابط خارجی در راستای افزایش صادرات است
کد خبر: 29647
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه جهت گیری دولت در تعمیق روابط خارجی در راستای افزایش صادرات گفت: دولت سیزدهم در روابط بین الملل و سیاست خارجی در حلقه اول ارتباط با همسایگان و در حلقه دوم ارتباط با کشورهای اسلامی و در حلقه سوم ارتباط با کشورهای غیر معاند را به عنوان مولفه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار داده است.
سید رضا صدرالحسینی  در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی قم فردا،اظهار داشت: با توجه به رویکرد جدید دولت سیزدهم درخصوص موضوع سیاست خارجی یکی از مهمترین اولویت ها تعمیق روابط با کشورهای همسایه و موضوع مهم صادرات کالاهای اقتصادی است این مصنوعات می تواند از انواع مختلف باشد .

وی افزود: قطعا  امروز در مسئله ای به نام روابط بین الملل در نظام بین‌الملل حتماً روابط اقتصادی یکی از مولفه های مهم استحکام این روابط محسوب می شود که دولت سیزدهم در ابتدا با اولویت همسایگان این موضوع را مورد توجه قرار داده است.

 صدرالحسینی ادامه داد : دولت سیزدهم در روابط بین الملل و سیاست خارجی در حلقه اول ارتباط با همسایگان و در حلقه دوم ارتباط با کشورهای اسلامی و در حلقه سوم  ارتباط با کشورهای غیر معاند را به  عنوان مولفه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار داده است.

 استاد دانشگاه تصریح کرد : در یک اقدام طولانی و بیش از یک دهه برای عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای تلاش شد و نتیجه آن در این دولت بود و قطعاً شروع بسیار خوب و مبارکی است برای ارتباط با کشورهای حوزه شرق جهان و جمهوری اسلامی می تواند در شکل دهی نظام جدید بین الملل در منطقه شرق آسیا جایگاه ویژه و نقش آفرینی مورد توجه ای را داشته باشد.

 کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما باید بتوانیم از همه ظرفیت ها داخلی کشور در حوزه اقتصادی استفاده کامل را ببریم اگر در مسائل اقتصادی کوشش و تلاش بیشتری صورت بگیرد همچنان که مقام معظم رهبری بارها  موضوع افزایش تولید و بالا رفتن کیفیت تولید را تاکید کردند باید در دستور کار قرار گیرد  و قطعا این مسئله می تواند در مسئله سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم که روابط اقتصادی به عنوان یکی از مهم‌ترین روابط شمرده خواهد شد تاثیر گذار باشد.

وی به اشاره به آزاد سازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی  گفت : قطعاً کشورهای مختلف به دنبال این هستند که بدانند کشور مقابل آنها چه میزان اقتدار دارد و توانایی های این کشور در حوزه مدیریتی چقدر است و بر همین اساس با آن برخورد و تعامل کنند  تصور ما بر این است که به احتمال قریب به یقین مسئله ایجاد و گسترش روابط با کشورهای مختلف به عنوان یکی از نتایجی است که این دولت می تواند داشته باشد و آن را به مردم هم معرفی کند. 

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: نکته حائز اهمیتی که در این میان وجود دارد این است که نباید این تصور صورت گیرد که دشمنی نظام سلطه و دشمنان خونخوار و جنایتکار نسبت به جمهوری اسلامی کاسته شده و یا کاسته می شود به هیچ عنوان نباید این تصور به وجود بیاید که دولتهای دشمن ملت ایران از مواضع خصمانه خودشان کوتاه بیایند.

صدرالحسینی تاکید کرد:  همانطور که مشاهده کردیم آقای مالی به عنوان مسئول پرونده تحریم های اقتصادی علیه ایران در هفته های اخیر به همه کشورهای پیرامونی جمهوری اسلامی سفر کرده و در ارتباط با تبدیل تحریم های اقتصادی به حصر اقتصادی و یا محاصره اقتصادی ایران در حال رایزنی و گفتگو است البته با توانمندی های موجود و با اتکا به مردم و بخش خصوصی و جهت ‌گیری‌های دقیق سیاست خارجی جمهوری اسلامی از این مرحله هم عبور خواهیم کرد و می توانیم یک کارنامه موفق در عرصه صادرات به کشورهای دیگر را داشته باشیم.

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29647