printlogo


مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم در گفتگو. با قم فردا :
جوانان در دهکده اقتصاد مقاومتی با شیوه ­های کارآفرینی دانش بنیان آشنا می ­شوند/ بازار و عرضه محصول از نیاز های مهم تولیدکننده است
کد خبر: 29813
مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم بااشاره به اینکه بازار و عرضه محصول از نیاز های مهم تولیدکننده است، گفت: کارجویان در دهکده اقتصاد مقاومتی با شیوه­های کارآفرینی دانش بنیان آشنا می­شوند.
محمود داودآبادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به آخرین وضعیت دهکده اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی کلید واژه اصلی سال­های اخیر کشور است که هم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شده و هم نیاز اصلی کشور می­باشد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر برای اشتغال جوانان جویای کار دو مشکل عمده وجود دارد که نخستین مشکل به کم‌تجربه بودن آن‌ها برمی‌گردد و احتمال شکستشان را در کار بالا می‌برد و دومین مورد نیز به عدم خطرپذیری جوانان مربوط می‌شود.
جانشین فرماندهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قم ابراز داشت: در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی و پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و برای ایجاد تحرک در اقتصاد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آن­ها دهکده اقتصاد مقاومتی راه اندازی شد.
وی گفت: امید است خروجی دهکده اقتصاد مقاومتی منجر به الگوی نمونه کارآفرینی و اشتغال در سطح استان و کشور شود و این مرکز در راستای تکمیل حلقه های کارآفرینی و تولید، بتواند قدمی در جهت شکوفایی نظام اسلامی بردارد. دهکده اقتصاد مقاومتی به عنوان کانون حمایت از ایده­پردازی و مرکز توسعه کسب و کارهای اقتصاد مقاومتی می­باشد.
داودآبادی با اشاره به اهداف طرح دهکده اقتصاد مقاومتی گفت: توسعه اشتغال بر مبنای مدل توسعه اقتصادی بومی، ایجاد الگوی نمونه اقتصاد مقاومتی در سطح استان و کشور، ترویج فرهنگ کار، اشتغال زایی و کارآفرینی ایجاد زمینه اشتغال در استان، تشویق جوان‌ها به راه‌اندازی یک شغل و حرفه و افزایش روحیه جسارت و جرأت، فراهم کردن فرصتی برای کارآفرینان و ایجاد زمینه شکوفایی استعدادها برای ایجاد کار و درآمدزایی ، بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی استان در راستای پیشرفت استان، بهره‌گیری از ظرفیت سپاه پاسداران در سازندگی و اشتغال و ایجاد الگوی بومی اقتصاد مقاومتی، تکمیل حلقه‌های کارآفرینی و تولید و تقویت و معرفی رسته‌های شغلی کوچک در حمایت از اشتغال ایجاد شده، ایجاد الگوی تولید دانش بنیان و افزایش بهره وری از طریق تکمیل زنجیره ارزش محصولات تولیدی از اهداف طرح دهکده اقتصاد مقاومتی می باشد.
ارائه آموزش و مشاوره در عرصه تولید
وی در ادامه به حوزه های فعالیت دهکده اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین رکن های این طرح موضوع تولید است.
مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم افزود: فعالیت­ های تولیدی مبتنی بر استفاده از ظرفیت زراعت، باغبانی، دامپروری، شیلات، زنبور عسل، گلخانه و فعالیت‏های وابسته در چارچوب ظرفیت­های زیرساختی مجتمع (آب، زمین و سایر امکانات موجود) و شبکه‌سازی بین واحدهای تولیدی مختلف، به عنوان مهم ترین رکن دهکده اقتصاد مقاومتی می­باشد.



وی ابراز داشت: آموزش و مشاوره از دیگر رکن های این طرح می باشدکه این بخش شامل اقدامات علمی و کارگاهی‌ بوده، افراد در قسمتی از محوطه‌ دهکده، در کنار آموزش‌های تئوریک از نزدیک با نحوه پرورش گیاهان گلخانه‌ای، تکثیر و پرورش دام و پرندگان و ... آشنا می‌شوند.
کارجویان در دهکده اقتصاد مقاومتی با شیوه­های کارآفرینی دانش بنیان آشنا می­شوند
داودآبادی با اشاره به اینکه کارجویان با شیوه­های کارآفرینی دانش بنیان آشنا می­شوند، بیان داشت: کارآموزان در اینجا با شیوه‌های نوین و دانشی تحت عنوان کارآفرینی دانش‌بنیان آشنا می‌شوند تا بتوانند با استفاده از منابعی که در اختیار دارند بهره­وری تولید را افزایش دهند.
وی اضافه کرد: همچنین ارائه خدمات مشاوره اقتصادی و پشتیبانی سازمان بسیج سازندگی در راستای رونق و توسعه تولیدی های این دهکده توسط کارشناسان اقتصادی طرف قرارداد یکی دیگر از خدماتی است که به واحدهای مستقر در این دهکده ارائه می­شود.
جانشین فرماندهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قم در ادامه با اشاره به امکانات و زیرساخت مورد نیاز کارجویان، گفت: از آنجا که یکی از مهم ترین و گران ترین بخش­های شروع بسیاری از فعالیت­های اقتصادی به خصوص در بخش کشاورزی، فراهم کردن زیرساخت های اولیه مانند ساختمان، سیلو، آب و برق، جاده و غیره می­باشد لذا در دهکده اقتصاد مقاومتی این امکانات به صورت رایگان و یا با هزینه پایین تر از تعرفه­های عادی در اختیار مخاطبان بخش­های مختلف قرار ‌می­گیرد تا آن­ها با جرأت و قدرت ریسک پذیری بیشتری به فعالیتشان بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کارآفرینان و متقاضیان با شرایط مناسب، یکی دیگر از خدمات به مخاطبان و مجموعه­های مستقر در دهکده اقتصاد مقاومتی می­باشد.
تحقیق و توسعه به منظور افزایش بهره وری
داودآبادی افزود: یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی، لزوم توجه به فعالیت های دانش بنیان و تحقیق و توسعه به منظور افزایش بهره وری در مشاغل مختلف می­باشد.
وی ادامه داد:  از این رو توجه به تحقیق و توسعه در فعالیت­های تولیدی و استقرار شرکت ها و مجموعه های دانش بنیان در کنار سایر واحدهای تولیدی یکی از ارکان مهم دهکده اقتصاد مقاومتی آیت الله بهاالدینی خواهد بود.
مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم با اشاره به موضوع گردشگری این طرح، گفت:  فعالیت­های مبتنی بر تبدیل مجتمع به مرکز گردشگری سالم با هدف بهره­مندی عموم مردم از این ظرفیت و تولید یک الگوی بومی توسعه مراکز گردشگری سالم و کارآفرین از دیگر ارکان دهکده اقتصاد مقاومتی می باشد.



بازار و عرضه محصول از نیاز های مهم تولیدکننده است
وی به مسئله اتصال به بازار اشاره کرد و تاکید کرد: یکی از نیاز‌های امروز تولید‌کننده، بازار و عرضه محصول است.
داودآبادی تصریح کرد: در کنار مجتمع فرهنگی و تفریحی دهکده، یک بازارچه جهت عرضه محصولات واحدهای تولیدی مستقر در دهکده به منظور فروش مستقیم و بدون واسطه به گردشگران ایجاد خواهد شد. علاوه بر این سایر عرضه کنندگان و تولیدکنندگان خارج از دهکده نیز می­توانند محصولات خود را در روزهای خاصی از هفته در قالب جشنواره و یا روزبازار در این مکان عرضه نمایند.
وی در ادامه به مشاغل پیشنهادی اشاره کرد و گفت: دامپروری شامل بز و گوسفند، شتر، کمپوست و فرآورده های لبنی، باغبانی شامل باغ مدرن داربستی، کشت گلخانه ای و محصولات بدون استفاده از آب و خاک، واحد نهال کاری و کاشت زیتون و توت، بخش پرورش طیور شامل مرغ، شتر مرغ، زنبوردار، بلدرچین و پرنده زینتی، بخش زراعت شامل جو، یونجه، گندم، خارشتر، بخش شیلات شامل ماهی گرم آبی، ماهی درمانی، ماهی زینتی و ماهیگیری، بخش  گیاهان دارویی شامل  زعفران، گل محمدی،  خارشتر و  فرآوری از مشاغل پیشنهادی در طرح دهکده اقتصاد مقاومتی است.
جانشین فرماندهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قم ادامه داد: پرورش ماهی زینتی، پرورش زنبور عسل، ساخت سالن پرورش ، مرغ بومی به صورت آزمایشی، راه اندازی کارگاه بلوک زنی و موزاییک سازی، راه اندازی کارکاه فرش در کمپ ترک اعتیاد، راه اندازی کارگاه فنرسازی، ساخت ظروف آشپزخانه و خیاطی برخی از فعالیت های اجرایی در عرصه تولید است.
وی اضافه کرد: همچنین ساخت رستوران گردشگری، بهسازی و تکمیل آلاچیق های دهکده ، تکمیل محوطه بازی مجموعه گردشگری، محوطه سازی و بهسازی اطراف دریاچه گردشگری از جمله فعالیت های اجرایی در عرصه گردشگری در دهکده اقتصاد مقاومتی است.
داودآبادی افزود: اصلاح و تأسیسات چاه آب دهکده ، اصلاح و تکمیل شبکه آبیاری مزارع دهکده ، ایجاد سیستم امنیتی دهکده ، گازگشی داخلی دهکده اقتصاد مقاومتی، تعمیر و خرید ماشین آلات کشاورزی دهکده از جمله اقدامات عمرانی در دهکده اقتصاد مقاومتی می باشد.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29813