printlogo


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران:
بیش از۸۰ درصد نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور محقق شده‌است/20میلیون روستایی تحت پوشش بیمه سلامت
کد خبر: 30280
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به ارائه خدمات بیمه سلامت در بخش اوتیسم، توان‌بخشی و ناباروری، گفت: بیش از۸۰ درصد نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور محقق شده‌است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،دکتر محمد ناصحی ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به موضوع نسخه نویسی الکترونیک، اظهار داشت: امروز روز اول اجرای نسخه نویسی الکترونیک است. در این جهت دغدغه ها بیشتر است که مشکل پیش نیاید و بیمه ها تعهدات خود را کامل انجام دهند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال 1399که 5درصد استقرار و اجرای نسخه الکترونیک را داشتیم امروز به بالای 80درصد  رسیده ایم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه میانگین کشوری اجرای نسخه نویسی الکترونیک در بیمه شدگان سلامت کشور 80 درصد است، بیان کرد: این برنامه در برخی استان‌ها به 100 درصد رسیده است و حداقل 9 استان نیز بیش از 90 درصد برنامه را عملیاتی کرده است.
وی اضافه کرد: اجرای این رقم با تمام مشکلات که وجود داشت بسیار مناسب است. 95درصد پرداخت ها برای کسانی که با ما قرارداد دارند به صورت الکترونیکی است.
ناصحی خاطرنشان کرد:  بیمه سلامت وظایف مربوط به خود را از نظر فراهم کردن زیرساخت ها از جمله سامانه استحقاق سنجی و سامانه نسخه نویسی الکترونیک انجام داده و آن را در اختیار تمام سازمان‌ها و ذینفعان قرار داده است.
وی ابراز داشت: 5درصد ممکن است اینترنت قطع شود و یا اتفاقی رخ دهند که نتوان نسخه الکترونیکی نوشت به همین دلیل نسخه کاغذی دریافت می شود البته پیشنهاد ما این بود که درصدی از نسخه همچنان به صورت کاغذی باشد تا در صورت قطعی اینترنت مشکلی ایجاد نشود که نیازمند موافقت مسئولین مربوطه و قانوگذاران است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران نسخه نویسی الکترونیک طرح بسیار بزرگ است، گفت: نسخه الکترونیک یکی از قسمت‌های مهم نظام الکترونیک سلامت است و کمک بسیار زیادی به خصوص در ساماندهی منابع و مصارف حوزه سلامت می کند. از طرفی با آزاد شدن نرخ ارز تنها راهی که می توان  توزیع منابع را به خصوص برای بیماران خاص و داروهای گران قیمت انجام داد از طریق نسخه‌نویسی الکترونیک است تا دچار مشکل نشویم.
وی در ادامه با اشاره به مزایای نسخه نویسی ونسخه پیچی الکترونیک، گفت: نسخه نویسی الکترونیکی باعث کاهش خطا های نوشتاری و خواندنی در داروخانه می شود همچنین در نسخه الکترونیک شما می توانید یک دارو را از فلان داروخانه و داروی دیگر را از داروخانه دیگر دریافت کنید.
ناصحی با اشاره به ارائه خدمات بیمه سلامت در بخش اوتیسم و توان‌بخشی، افزود: بیمه سلامت در بخش‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی به بیماران اوتیسم خدمات ارائه می‌دهد و با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با بهزیستی به معلولان نیز خدماتی ارائه می‌دهد.
وی بیان کرد: از ابتدای امسال تا اواسط آذرماه حدود ۱۵۸ میلیارد تومان در حوزه بیماران توان‌بخشی هزینه شده‌است.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر پرداخت به‌موقع مطالبات مراکز درمانی، گفت: بیمه سلامت مطالبات بخش خصوصی را تا پایان مهرماه و بخش دولتی را نیز تا پایان شهریورماه پرداخت کرده‌است.
وی افزود: در بخش روستایی نیز پرداخت‌ها تا پایان همان ماه در هفته اول انجام و در بخش در الکترونیک نیز پرداخت‌ها در پایان همان ماه به همه موسسات صورت می‌گیرد.
ناصحی با بیان این‌که بیش از ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش و عضو پنج صندوق بیمه سلامت هستند، گفت: از این تعداد بیش از ۲۰ میلیون نفر زیرپوشش صندوق روستایی و ۱۳.۵ میلیون نفر نیز تحت پوشش همگانی هستند.
وی بیان کرد: بیمه سلامت در بخش پوشش خدمات ناباوری ۷۰۰ میلیارد تومان در سال جاری اعتبار دارد و بیماران تا سه نوبت در سال در مراکز دولتی و خصوصی تا سقف ۵۰ میلیون تومان می‌توانند خدمات دریافت کنند.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه زیرساخت‌های نسخه نویسی الکترونیک تنها برای موسسات طرف قرار داد با این سازمان انجام شده است، گفت: باید توجه داشت که کل این پروسه تنها مربوط به بیمه سلامت نیست بلکه بیمه سلامت مجری این اقدام با مراکز طرف قرار داد مربوط به خود است. فراهم کردن زیر ساخت‌ها با مراکز غیر طرف قرار داد طبق قانون با سازمان نظام پزشکی و سازمان‌های مربوطه  است.

انتهای پیام/



لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/30280