printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
باغ موزه دفاع مقدس قم، تنها نام باغ موزه را یدک می کشد!
کد خبر: 30368
باغ موزه دفاع مقدس در قم که قرار بود به قطب فرهنگی و توریستی در قم تبدیل شود وجود ندارد و حتی برای شهروندان قم هم کارایی ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در جهان امروز تلاش برای حفظ هویت و تاریخ ، یکی از منازعات اصلی ملت ها بشمار می رود.  یافتن هویت ملی و ریشه های پیوند تاریخی یک ملت، با بررسی شکست ها و پیروزی ها و تجربه های یک ملت قابل دستیابی است ملتی که تاریخ خود را نشناسد ناگزیر از تکرار آزمون هاست. چنین ملتی پیاپی در گرداب خطاها غلتید و طبعا امکان بهر وری از شناخت گذشته را نخواهد یافت. بخش مهمی از هویت تاریخی کشور ما دوران دفاع مقدس می باشد  و در این میان باغ موز های دفاع مقدس در یکی از بهترین دستاوردها برای انتقال تجربیات دفاع مقدس است.

فلسفه ایجاد باغ موزه ها در استان های مختلف شناخت نقش مردم آن استان در دوران دفاع مقدس و معرفی آن به نسل جدید است، مطالعات اولیه پروژه باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، در آذر ماه 1383 آغاز و طرح اولیه طی جلسات متعدد بررسی شد و در ابتدای سال 85 به تصویب رسید.

هم اکنون ‌۳۲ باغ موزه دفاع مقدس در استان‌های سراسر کشور در حال فعالیت هستند و رییس بنیاد حفظ و آثار دفاع مقدس پیش بینی کرده است که این تعداد تا سال ۱۴۰۴ که چهار باغ موزه در استان خوزستان افتتاح می‌شود به ۳۶ موزه دفاع مقدس در کشور خواهد رسید.

با وجود اینکه قم به عنوان پرچم دار انقلاب و ام القرای جهان اسلام و پایتخت تشیع شناخته می شود ساخت و افتتاح باغ موزه دفاع مقدس قم کمی دیرتر از آنچه باید آغاز شد

باغ ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم که مهر سال ۹۹  با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد این باغ موزه در میدان مفید و ابتدای بلوار شهید آوینی قرار دارد و طبق پیش بینی ها قرار بود به قطب‌های فرهنگی توریستی قم تبدیل شود.

زمین ۳۲ هکتاری باغ‌موزه دفاع مقدس قم که در کنار پروژه باغ پرندگان قرار دارد و مبدأ بوستان هزار  هکتاری است، محصول هدیه ۲۷ هکتاری  شهرداری و پنج هکتاری مسکن و شهرسازی به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم است که ارزش تقریبی زمین آن به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان رسیده و تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

پروژه باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم از جمله مصوبات سفر مقام معظم رهبری به این استان در سال ۸۹ بوده و زیربنای اصلی ساختمان باغ‌موزه قم ۸ هزار و ۷۹۹ مترمربع است.

با وجود گذشت بیش از یک سال از افتتاح باغ موزه دفاع مقدس این مکان رسالتی را که برای آن ساخته شده بود را انجام نداده فضاسازی این باغ موزه  در مقایسه با باغ موزه های دیگر استان ها گویای این مسئله است.

محوطه بیرونی باغ موزه های دفاع مقدس معمولا بازسازی یادمان های مناطق عملیاتی و عملیات های دوران دفاع مقدس که رزمندگان آن استان در آن حضور داشتند می باشد اما محوطه بیرونی باغ موزه دفاع مقدس قم بیشتر شبیه یک بوستان چمن کاری شده است.

همچنین نبود تجهیزات نظامی و‌ماکت های مناسب در فضای بیرونی این باغ موزه یکی از ضعف های است که کاملا به چشم می خورد و می توان به جرات گفت که محوطه باز این باغ موزه غیر از چند سردیس نصب شده هیچ چیزی برای ارائه ندارد.

ورودی محوطه داخلی و سرپوشیده این باغ یک راهروی سرد و بی روح مانند ساختمان های اداری که مراجعه کننده ای ندارد می باشد سمت چپ در طبقه هم کف سالن همایش های قرار دارد که هرچند وقت یکبار مراسمی با مدعوین خاص در آن برگزار می شود.

در سمت راست طبقه همکف هم بخش روحانیت اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس مستقر شده و غیر از چند بنر که تصاویر شهدا روی آن نصب شده چیز دیگری مشاهده نمی شود.

طبقات چهارم این باغ موزه دفاع مقدس قم هم اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مستقر شده و طبقات دوم و سوم هم همچنان در حال ساخت و ساز است.

با این توصیفات عملا می توان گفت باغ موزه دفاع مقدس در قم  که قرار بود به قطب فرهنگی و توریستی در قم تبدیل شود وجود ندارد و حتی برای شهروندان قم هم کارایی ندارد.

استفاده سمن های مردم نهاد سال هاست که در امور فرهنگی، ورزشی ، مذهبی و گردشگری مورد استفاده قرار می گیرد به نظر با روند بی حاصلی که بیش از یکسال است در باغ موزه دفاع مقدس قم مشاهده می شود استفاده از سمن ها ضروری است و استقرار این گروه ها می تواند باغ موزه دفاع مقدس قم را برای رسیدن به اهداف خود نزدیک کند اما بنا بر اخبار رسیده به ما مخالفت های برای استقرار سمن ها در این باغ موزه وجود دارد.

lمرضیه مهدیلو شیخ احمدلو
انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/30368