printlogo


سری جدید بمب‌افکن‌های توپولوف ۱۶۰ روسیه رونمایی شد
کد خبر: 30760
در بحبوحه جنگ سرد و تنش‌های روسیه و غرب بر سر اوکراین، نخستین بمب‌افکن سری جدید هسته‌ای سنگین مافوق صوت توپولف Tu-۱۶۰M روسیه که به تازگی ساخته شده است، اولین پرواز خود را در ۱۲ ژانویه به پایان رساند و طی آزمایش ۳۰ دقیقه‌ای‌اش به ارتفاع ۶۰۰ متر رسید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از وب‌سایت نیواطلس، هواپیمای مدرن Tu-۱۶۰M در پوشش سبز روشن، تحت فرمان خلبانان آزمایشی شرکت هواپیمایی متحد (UAC) از فرودگاه کارخانه هوانوردی کازان جایی که بمب‌افکن مونتاژ شده است  به آسمان پرواز رفت. این آزمایش کوتاه به منظور بررسی پایداری و کنترل هواپیما قبل از رفتن به مراحل آزمایشی بلندپروازانه‌تر بود.

این پرواز آزمایشی نشان‌دهنده آغاز تجدید تولید کامل Tu-۱۶۰M پس از تکمیل آزمایش یک بمب‌افکن کاملاً جدید است که برای اولین بار در دوم فوریه ۲۰۲۰ پرواز کرد.

احیای تولید TU-۱۶۰M نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در سیاست نظامی روسیه است. در سال ۲۰۱۶ تنها ۱۶ هواپیما در خدمت بودند. اکنون پس از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، این هواپیما برای اولین بار از زمان تعطیلی خط تولید پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، به تولید کامل کاملا جدید بازگشته است.

 

 

این موضوع بسیار اهمیت، زیرا ساخت Tu-۱۶۰ بسیار گران بوده و چندین تلاش قبلی برای احیای تولید شکست خورده است. در عین حال، اوکراین که پس از سقوط کمونیسم، وارث برخی از بمب افکن‌ها شد.

تصاویر | سری جدید بمب‌افکن‌های توپولوف ۱۶۰ روسیه رونمایی شد

 

 

در نتیجه، احیای Tu-۱۶۰ به معنای راه‌اندازی مجدد کل خطوط تولید و یادگیری مجدد مهارت‌های قدیمی مانند جوشکاری تیتانیوم خلأ و همچنین معرفی فناوری‌های دیجیتال است.

Tu-۱۶۰M که به «قو سفید» مشهور است، نه تنها به عنوان یادگاری از درگیری چند دهه پیمان ورشو در برابر ناتو و قدرت‌های متحد آن مشهور است، بلکه به‌عنوان بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین نبرد مافوق صوت در کتاب رکوردها قرار دارد. این هواپیما، سریع‌ترین بمب‌افکنی است که تاکنون پرواز کرده و بزرگ‌ترین و قدرتمندترین هواپیمای مافوق صوت با هندسه بال متغیر محسوب می‌شود.

تصاویر | سری جدید بمب‌افکن‌های توپولوف ۱۶۰ روسیه رونمایی شد

این بمب‌افکن نخستین مرتبه در سال ۱۹۸۲ پرواز کرد. Tu-۱۶۰ در ابتدا به عنوان پاسخی به بمب‌افکن مافوق صوت بی -۱ نیروی هوایی ایالات متحده ساخته شد که برای ارسال بمب‌های هسته‌ای از طریق دفاع هوایی شوروی طراحی شده بود. اگرچه آمریکایی‌ها تولید B-۱ و نوع B-۱B را محدود کردند، توسعه و تولید در Tu-۱۶۰ ادامه یافت.

تصاویر | سری جدید بمب‌افکن‌های توپولوف ۱۶۰ روسیه رونمایی شد

نتیجه ساخت یک هواپیما با ۴ خدمه بود که بزرگ‌تر از B-۱B بود و همچنین سریع‌تر و با برد رزمی کمی بیشتر.

 

Tu-۱۶۰ با طول ۵۴ متر و با فاصله دو سر بال ۵۵ متر، حداکثر می‌تواند با وزن ۲۷۵ هزار کیلوگرم از زمین بلند شود. سری جدید این بمب‌افکن از موتورهای NK-۳۲ بهره می‌برد که برد پرواز را ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش داده و به بیش از ۱۳ هزار ۳۰۰ کیلومتر می‌رساند.

تصاویر | سری جدید بمب‌افکن‌های توپولوف ۱۶۰ روسیه رونمایی شد

این بمب‌افکن قادر است تا ۴۵ هزار کیلوگرم بمب از جمله بمب‌های هسته‌ای را با خود حمل کند. همچنین حداکثر سرعت Tu-۱۶۰M به ۲.۰۵ ماخ می‌رسد.



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/30760