printlogo


استاد دانشگاه تهران در گفتگو با قم فردا مطرح کرد:
اجرایی شدن قرارداد 25 ساله با چین قدرت چانه زنی مذاکره‌کنندگان ایرانی را در وین افزایش داد / نیاز جدی آمریکا به مذاکرات وین
کد خبر: 30831
استاد دانشگاه تهران با بیان این که آمریکا به مذاکرات وین نیاز جدی دارد، گفت: اجرایی‌شدن قرارداد 25 ساله با چین قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان ایرانی را در وین افزایش داد.
شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  با اشاره به جریان داشتن دور هشتم گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+4 در وین اظهار داشت: اگر به رفتارهای ایالات متحده با کشورهای مختلف داشته نگاه کنیم، می‌بینیم دو عامل کمک می‌کند که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در عرصه بین‌الملل کار خودشان را پیش ببرند نخست توان نظامی و در سوی دیگر سیطره‌ای است که این کشور با ارز رایج خودش در دنیا دارد.
وی ادامه داد: این عوامل باعث می‌شود که مذاکره‌کننده‌ای آمریکایی دست پری را داشته باشد حال در سوی مقابل جمهوری اسلامی ایران دررابطه‌با مسائل نظامی در سال‌های اخیر قدرتمندتر شده به‌طوری‌که قدرت بازدارندگی کشورمان در سطحی است که هیچ کشوری جرات دست‌درازی به کشور را ندارد.
صادقی نسب افزود: جمهوری اسلامی ایران در حمله به‌عین الاسد اولین کشوری لقب گرفت که بعد از جنگ جهانی دوم یک پایگاه آمریکایی را مورد حمله قرارداد و این کشور هم نتوانست پاسخی به آن بدهد.
وی به بُعد و توانمندی اقتصادی کشورمان اشاره کرد و بیان داشت: در حوزه اقتصاد وضعیت ما مناسب نیست و در این زمینه دست مذاکره‌کنندگان کشورمان خالی است هرچند که اقدام خوب و درست دولت سیزدهم رقم و نهایی کردن قرارداد 25 ساله با چین در این زمینه کمک‌حال مذاکره‌کنندگان شد.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: ما به‌اندازه‌ای که بتوانیم منافع دنیا را به منافع ملت ایران گره بزنیم قطعاً می‌توانیم در عرصه‌های اقتصادی هم دست بالا را داشته باشیم.
وی ادامه داد: این حرکت جمهوری اسلامی ایران به سمت کشورهای پیشرفته ای مانند چین باعث شد که سیطره و هژمونی آمریکا بر اقتصاد جهانی دچار خدشه شود.
صادقی نسب بیان داشت: در حوزه اقتصادی نیازمند بازنگری در سیاست های تولیدات صادرات محور هستیم به طوری که نگاه ما باید به سمت تولید کالاهای واسطه ای برود و آنجایی که می توانیم کالاهایی واسطه ای را تولید کنیم و صادر کنیم باید ورود پیدا کنیم.
وی به شرایط کشور در زمان مذاکرات فعلی و قبلی اشاره کرد و ابراز داشت: شرایط کنونی کشورمان برای مذاکره با سال 2015 بسیار متفاوت است، ما در عرصه های مختلف پیشرفت های بیشتری داشتیم و تجارب ارزنده ای را نیز به دست آورده ایم.
استاد دانشگاه افزود: ما متوجه این مهم شده ایم که ایالات متحده کشور قابل اعتمادی نیست و تغییر دولت را بهانه ای برای بدعهدی عنوان می کنند به طوری که اوج بی اعتمادی در برجام را جامعه بین اللمللی به وضوح دید.
وی تاکید کرد: طرف مقابل نیاز به مذاکره با ایران دارند وگرنه مذاکره ای با کشورمان نمی کردند چرا که تجربه این کشور استکباری نشان داده هر جایی که بتواند از اهرم های دیگری مانند جنگ استفاده می‌کند اما به خوبی می دانند که در عرصه نظامی شکست خواهند خورد و از این رو به دیپلماسی با کشورمان روی آورده اند.
صادقی نسب در بیان علت عقب ماندگی اقتصادی کشورمان گفت: متاسفانه عدم شایسته سالاری موجب شده که در زمینه اقتصادی آسیب پذیر باشیم و در این زمینه باید به سمت نخبگان و استفاده از نیروهای متخصص و جهادی برویم.
وی به موضوع مهم راستی آزمایی اشاره کرد و بیان داشت: در مذاکرات هسته ای بحث راستی آزمایی بسیار مهم است به این صورت که نتیجه مذاکرات باید در قالب یک معاهده بین‌المللی باشد که نه تنها به امضای همه طرف ها برسد بلکه باید سازوکاری در آن گنجانده شود تا در خود کشور آمریکا نیز امکان لغو آن را نداشته باشد.
وی با بیان این که بدون راستی آزمایی نمی توان به این مذاکرات خوش بین بود و باید راستی آزمایی در دستور کار جدی باشد، تصریح کرد: در خصوص غروب برجام و پایانی که برای آن در نظر گرفته شده نیز باید زمان بندی جدیدی تنظیم شود و نمی توانیم تا ابد محدودیت های مادام العمری را بپذیریم.
استاد دانشگاه افزود: فارغ از هر نتیجه ای که این مذاکرات دارد تا زمانی که ما در عرصه های اقتصادی از طرفیت کشورمان استفاده کنیم این اهرم تحریم در دست طرف غربی وجود دارد، بنابراین باید اهرم تحریم بی اثر شود و به صورت عملی این تحریم ها را خنثی کرد.
وی افزود: با افزایش صادرات و پیوند زدن اقتصاد دنیا به کشورمان است که می توانیم کاری کنیم که تحریم برای آن ها به صرفه نباشد و اگر روزی بخواهند تحریم کنند با تولید ملی و توسعه صادرات جلوی آن را بگیریم.
صادقی نسب خاطر نشان کرد: بازار منطقه نیز می تواند برای اقتصاد ایران حائز اهمیت باشد و نفوذ اقتصادی در کشورهای منطقه نیز می تواند آثار خوبی به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/30831