printlogo


مدیر کل حفاظت محیط زیست قم مطرح کرد؛
آسیب سدسازی قزوین و ساوه به تالاب های قم/ استان ها حق آبه های قم را نمی دهند
کد خبر: 30857
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه مدت هاست حق آبه های استان قم داده نمی‌شود گفت: قم در انتهای حوضه آبخیز داری قرار دارد و سد سازی ها در استان های بالا دست مانند قزوین و سد الغدیر ساوه باعث خشک شدن رودخانه ها و تالاب های استان قم می شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید رضا موسوی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم در نشست خبری که به مناسبت ۲۹ دی روزی هوای پاک پیش از ظهر در سالن جلسات سازمان محیط زیست قم برگزار شد اظهار داشت: شعار امسال هوای پاک ، حقوق عامه و اراده ملی می باشد، سال ۹۶ قانون هوای پاک تصویب و ابلاغ شد که قانون جامعی است و به تمام ابعاد مربوط هوا پرداخته اما  دیوان محاسبات اداری طی بررسی ها از ارگان های مربوطه اعلام کرد فقط ۱۰ درصد از قانون هوای پاک در کل کشور اجرا شده است.

وی بیان داشت: در استان قم به ۱۰ دستگاه سنجش آلودگی هوا نیاز داریم که اکنون ۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قم فعال است و کارهای استقرار ۲ ایستگاه دیگر در حال انجام است که یکی امسال و یکی سال آینده در پردیسان نصب می شود.

مدیر سازمان حفاظت محیط زیست قم تصریح کرد: طی بازدید استاندار از سلفچگان تصمیمات خوبی گرفته شده و قرار شد مدیریت پسماندهای سلفچگان بر عهده شرکت شهرک صنعتی سلفچگان باشد همچنین استاندار ممنوعیت استقرار صنایع آلاینده در استان قم را بیان داشتند که این موضوع نیازمند همکاری بخش های اقتصادی است.

موسوی گفت: در عملکرد سازمان محیط زیست طی ۱۰ ماهه سال جاری ۵۸۰ ساعت بازدید از واحد‌های صنعتی داشتیم که ۴۹۰ بازدید منجر به صدور اخطاریه شد ، همچنین در بخش آموزشی ۲ کلیپ در برنامه شاد منتشر شده است.

وی خاطر نشان کرد: در مبحث آلودگی هوای قم  ۶ماهه اول و۶ ماهه دوم سال متفاوت است در ۶ ماه اول سال در استان قم بیشتر با پدیده گرد و غبار مواجه هستم، در ۶مال اول امسال ۳۱روز هوای ناسالم داشتیم در حالی که سال گذشته ۱۵ روز بود، همچنین در ۶ ماهه دوم سال که ۴ ماه آن گذشته وضعیت بهتر شده و نسبت به سال گذشته روزهای آلوده کمتر شده است.


موسوی تاکید کرد: از ۳۰۲ روز گذشته در سال جاری ۲۴۸ روز هوا پاک بوده و ۳۳ روز هوای آلودگی برای گروه های حساس و ۱۷ روز هوای آلوده برای مردم عادی و ۴ روز خطرناک در تابستان داشتیم.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست قم عنوان داشت: در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۳۵ مورد استعلام بهره برداری داشتیم که با ۲۵ مورد مخالفت کردیم، همچنین ۲۹۹ مورد استعلام تاسیس داشتیم که با ۵۰ مورد آن مخالفت شد و در مجموع ۵۳۴ مورد استعلام داشتیم که ۷۵ مورد به دلایل مختلف مخالفت شده است.

وی عنوان داشت: ۱۸ پرونده حقوقی انسانی محیط زیست و ۲۷ و پرونده حقوقی طبیعی از جمله شکار و حمل سلاح غیر مجاز تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شدند.

موسوی بیان داشت: در فصل سرد سال در کل کشور آنفلوآنزا پرندگان شایع است اما خوشبختانه موردی از آنفلوآنزا پرندگان در حیات وحش قم نبوده است، و همواره پرندگان مورد سرشماری قرار می گیرند همچنین طی ۱۰ ماه امسال ۱۰۰ پرنده توسط شهروندان تحویل و یا معرفی شده اند که بعد از نگهداری یا در حیات وحش رها شده و یا به مراکز نگهداری ارسال شده است.

 مدیرکل محیط زیست استان قم در پاسخ به خبرنگار سایت قم فردا در خصوص اینکه سهم نیروگاه سیکل ترکیبی در آلودگی هوای قم چقدر است؟ گفت: درصد دقیقی مشخص نیست البته خوشبختانه این نیروگاه توان مازوت سوزی ندارد اما اگر نیروگاه از گاز استفاده کند میزان آلودگی کمتری دارد اما اگر از سوخت مایع استفاده کند میزان آلودگی بیشتر می شود مکاتباتی هم انجام شد ه که نیروگاه سیکل ترکیبی از گازوییل کمتر و با کیفیت بالاتری استفاده کند البته قرار است سیاهه ای تهیه شود که سهم هر کانون و منبع در میزان آلودگی هوای قم مشخص شود .

همچنین وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص تخلیه پسماند صنعتی در مراتع قم بیان داشت: متاسفانه پسماند صنعتی در قم به یک دغدغه جدی تبدیل شده است و باید همه ارگان ها همکاری کنند تا این مسئله به نتیجه برسد در قانون مدیریت پسماند صنعتی با سازمان صمت و نظارت با سازمان محیط زیست است و گاهی منشأ این پسماندهای تخلیه شده در مراتع قم مشخص نیست و امکانات نرم افزاری و انسانی برای رصد دائم نیز وجود ندارد.

موسوی عنوان داشت: متاسفانه قم در انتهای حوزه آبخیزداری قرار دارد و‌ حق آبه های قم هم توسط استان های دیگر داده نمی شود و ایجاد سد در ساوه و جدیدا در قزوین باعث ایجاد خشکی در قم می شود و این مسئله باعث می شود تالاب های قم همواره در معرض خطر باشند میلیاردها مکعب کمبود آب در قم داریم، به همین خاطر درخواست تشکیل کارگروه تالاب ها به ریاست معاون اول رئیس جمهور را دادیم تا با رایزنی با استان های دیگر حق آبه های قم را دریافت کنیم تا تالاب های قم دچار آسیب نشود، رودخانه قره چای در قم به علت احداث سد توسط ساوه کاملا خشک شده است.

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/30857