فلاحتی در ابتدای این نشست درباره اهداف برگزاری این دوره گفت: «فلسفه اصلی برگزاری دوره فقه استدلالی موسیقی، نه فقط ارائه یک سری مباحث تکراری در حوزه موسیقی و غنا، بلکه ارائه راهکار و سازوکار به پژوهشگران، برای تحقیق در موضوعات جدید موسیقی است.»
وی در ادامه افزود: «ذیل ارائه راهکار، درباره مراحل هفتگانه اجتهاد در فقه موسیقی، ملاکهای ۹۰ گانه تشخیص موسیقیهای حلال و حرام، ادوار اربعه فقه موسیقی و اطوار دوگانه غنا و مباحث دیگر نیز بحث خواهیم کرد. امیدواریم خروجی این کلاس چند محقق و پژوهشگر دغدغهمند در این زمینه باشد. در این دوره تخصصی کوشش بر این است که ورود و خروج اجتهاد در هر مقوله مستحدث فقه موسیقی به مخاطبان ارائه شود.»
این پژوهشگر حوزه دین و موسیقی در ادامه گفت: «اولین مبحث این دوره اجتهادی، آشنایی با مبادی تصوریه و تصدیقی موسیقی است. در مبادی تصوریه یا به اصطلاح ترمینولوژی بحث، سه معنا برای موسیقی و چهار معنا را برای غنا ذکر نموده و مورد واکاوی لغوی و اصطلاحی قرار میدهیم.»
مؤلف کتاب «موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی: تهدید یا فرصت» همچنین یادآور شد: «در بخش مبادی تصدیقیه یا آکسیولوژی موسیقی نیز ۱۳ گزاره در باب مقدمات پیشا علمی فقه موسیقی را بررسی خواهیم کرد که از آن جمله مبادی کلامی فقه موسیقی، نسبت شناسی مقاصد شرعیه و فقه موسیقی، اجتهاد کافی و ناکافی در فقه موسیقی و مباحث دیگر است.»
سلسله جلسات دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» به همت واحد پژوهش حوزه هنری قم به صورت هفتگی برگزار میشود.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/31021 |