حجتالاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئترئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ۲ طرح استیضاح از سوی هیئترئیسه مجلس به این کمیسیون ارجاع شده است، گفت: طبق برنامهریزیهای انجام شده، قرار است در جلسات هفته آینده کمیسیون به هر ۲ استیضاح رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه قرار است در جلسه روز (یکشنبه ۲۵ آذر) کمیسیون به طرح استیضاح منصور غلامی، وزیر علوم، رسیدگی شود، افزود: همچنین قرار است در جلسه روز (سهشنبه، ۲۷ آذر) به طرح استیضاح سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، رسیدگی کند.
عضو هیئترئیسه کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه هر ۲ وزیر برای پاسخ به محورهای استیضاح در جلسات کمیسیون حضور مییابند، تأکید کرد: اگر پس از توضیحات وزرا همچنان ۱۰ تن از نمایندگان خواهان استیضاح باشند، طرح استیضاح برای بررسی در یکی از جلسات مجلس، تقدیم هیئترئیسه پارلمان میشود، در غیر این صورت از دستورکار کمیسیون خارج میشود.
متن طرح استیضاح سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است:
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و هیئترئیسه محترم
سلام علیکم
احترماً، اینجانبان جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طبق اصل ۸۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۲۲۰ آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی با توجه به دلایل زیر، درخواست استیضاح وزیر محترم آموزش و پرورش، آقای بطحایی را داریم، خواهشمند است طبق مواد و اصول قانون اساسی، اقدامات مربوطه را انجام دهید.
**موارد استیضاح:
۱- عدم توجه عملی به سند چشمانداز آموزش و پرورش (سند تحول بنیادین)
۲- عدم توجه به عملی به امور تربیتی ــ پرورشی ــ تربیت بدنی ــ سلامت در آموزش و پرورش و مدارس
۳- عدم توجه عملی به اجرای قانون و نظام هماهنگی
۴- تنزل جایگاه مدیران مدارس از نظر منزلت و حقوق و مزایا در دوره وزارت ایشان
۵- گرانتر شدن آموزش و پرورش در دوره وزارت ایشان
۶- عدم توجه عملی در رسیدگی به سرانه مدارس کشور، بهخصوص مناطق محروم و متأسفانه، افزایش جمعیت دانشآموزان بازمانده از تحصیل بهویژه در مناطق حاشیهشهر ــ محروم ــ کارگران در دوره وزارت ایشان
۷- افزایش آسیبهای اجتماعی در مدارس و نبود راهکارهای عملی وزیر برای مقابله با این آسیبهای جدید
۸- عزل و نصبهای سیاسی ــ حزبی ــ باندی ــ رفاقتی در وزارت آموزش و پرورش و ادارهکلها و مدارس ویژه در مناطق محروم و عدم توجه به دانشآموزان در بحث تغذیه و...
۹- عدم برنامه جدید برای افزایش حقوق، مزایای رفاهی، معیشتی فرهنگیان و تنزل جایگاه و رتبه اجتماعی ــ اقتصادی معلمان در دوره وزارت ایشان
۱۰- کاهش دانشآموزان در خوابگاههای دانشآموزی ویژه در مناطق محروم و عدم توجه به دانشآموزان در بحث تغذیه و دیگر امکانات مورد نیاز دانشآموزان
۱۱- عدم پویایی و نشاط در بین معلمان و دانشآموزان و کاهش انگیزه کاری در بین معلمان و کاهش انگیزه ادامه تحصیل
۱۲- عدم شایستهسالاری و عدم ایجاد رقابت در بحث انتخاب معلمان خریدخدمت، در مهر سال ۹۷ که باعث نارضایتی شدید در بین جوانان با تحصیلات عالیه شده و از طرفی بعضاً افراد غیرشایسته، غیرتخصصی و غیرمرتبط و فقط با لابیگری وارد بدنه آموزش و پرورش و مدارس شدند.
۱۳- عدم مدیریت در ساماندهی نیروی انسانی در مدارس
۱۴- عدم مدیریت مالی در وزارت آموزش و پرورش
۱۵- واگذاری مراکز رفاهی ــ تربیتی ــ فرهنگی آموزشی و پرورشی به بخش خصوصی از جمله اردوگاه شهید باهنر و مراکز رفاهی
۱۶- عدم نظارت بر مدارس غیردولتی و وابسته به سازمانها و نهادهای دیگر
۱۷- حذف و کاهش مدارس ابتدایی و افزایش تعداد بازماندگان از تحصیل به خصوص در مناطق محروم
۱۸- عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و تولید داخل
۱۹- عدم توجه به وضعیت گرمایشی مدارس
۲۰- عدم پایبندی به برنامههای ارائهشده در زمان اخذ رأی اعتماد
۲۱- عدم پذیرش مسئولیت در مورد اتفاقات مدارس غرب تهران، استان قزوین و شاهد تهران.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/314 |