printlogo


حقوق مشترک زن و شوهر از نگاه اسلام
کد خبر: 31451
حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به حقوق مشترک زن و شوهر، گفت: حق اول محبت است که هر دو وظیفه دارند یکدیگر را دوست داشته باشند و اعلام محبت کنند، دوم خوش رفتاری و خوش اخلاقی، سوم رعایت حقوق متقابل و تکریم نسبت به همسر و خانواده همسر، چهارم آراستگی که وظیفه هر دو آنان است و مرد هم باید برای زن، خود را آراس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیه ۲۲۸ به بعد سوره مبارک بقره که به بحث طلاق می‌ پردازد، اظهار کرد: طلاق در اسلام مورد غضب واقع شده ولی در عین حال یک راه حل است برای مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید.

وی با بیان اینکه در اسلام بنایی زیباتر از ازدواج نیست، گفت: ازدواج در اسلام بسیار توصیه شده چراکه باعث آرامش انسان است و عبادت محسوب می‌شود، نماز انسان متأهل ثواب بیشتری دارد و تا جای ممکن نباید طلاق اتفاق بیفتد ولی اگر طلاق اتفاق افتاد احکامی دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آیه ۲۲۸ سوره مبارکه بقره تا چند آیه بعد احکام طلاق را بیان کرده است، افزود: این آیه می‌فرماید زنی که طلاق می‌گیرد باید سه پاکی عده نگه دارد ولی برخی طلاق ها عده ندارد از جمله طلاقی که در ایام عقد باشد، یا طلاقی که در زمان یائسگی زن باشد ولی بطور طبیعی طلاق عده دارد.

وی با بیان اینکه عده فقط برای اطلاع از بچه داشتن زن نیست، گفت: عده یک نوع احترام است مانند مرگ که اگر شوهر انسان بمیرد باید ۴ ماه و ۱۰ روز عده نگه دارد.

رفیعی افزود: زنی که باردار است عده اش تا زمانی است که بچه اش به دنیا بیاید و اگر خانمی بچه در شکم دارد نباید بچه را مخفی کند بلکه باید بگوید.

وی گفت: این آیه می گوید ما دو نوع طلاق داریم که یک نوع رجعی است و دیگری بائن، در طلاق رجعی مرد می تواند رجوع کند و دیگر نیاز به عقد مجدد نیست و همین که از طلاق پشیمان شد و دو طرف رضایت داشتند می توانند با هم دوباره زندگی کنند ولی در طلاق بائن دیگر رجوع امکان ندارد و اگر بخواهند دوباره با هم زندگی کنند باید مجدد عقد بخوانند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در ادامه آیه ۲۲۸ تا آیه ۲۴۱ دوازده مرتبه کلمه معروف آمده است، گفت: قرآن کریم تأکید دارد که با زن ها با معروف رفتار کنید و خداوند در این آیه می فرماید هر کسی حقی برگردن کسی دارد یک وظیفه هم نسبت به او دارد بنابراین اگر زن وظیفه شوهر داری دارد حق نفقه، احترام و تکریم هم دارد.

وی با بیان اینکه ما نسبت به مسئولان وظیفه داریم که از آنها حمایت کنیم، افزود: ولی مسئولان در برابر این حقی که بر گردن مردم دارند وظایفی دارند که امنیت را تأمین کنند و جلو دزدی و پارتی بازی را بگیرند و عدالت را اجرا کنند و ما یحتاج مردم را تأمین کنند.

رفیعی با بیان اینکه خداوند در این آیه می فرماید که مثل همان حقی که مردان بر گردن زنان دارند زنان هم حقی بر گردن مردان دارند، افزود: ما در زندگی زناشویی سه جور حق داریم که اول حقوق مشترک زن و مرد است، دوم حقوق مرد که وظیفه زن است و سوم حقوق مخصوص زن که رعایت آن وظیفه مرد است.

وی با اشاره به حقوق مشترک زن و مرد گفت: اول محبت است که هر دو وظیفه دارند یکدیگر را دوست داشته باشند و اعلام محبت کنند، دوم خوش رفتاری و خوش اخلاقی، سوم رعایت حقوق متقابل و تکریم نسبت به همسر و خانواده همسر، چهارم آراستگی که وظیفه هر دو است و مرد هم باید برای زن خود را آراسته کند، گذشت از خطای همدیگر و کسب رضایت همسر حقوق دو طرفی است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: یک حقوقی مرد در خانواده دارد که از جمله حقوق مرد این است که باید محور در خانه باشد و تصمیم گیر باشد و نباید ابهت مرد در خانه بشکند و تحقیر شود، مرد باید برای رفاه خانواده اش تلاش کند، و تربیت دینی و تربیت عاطفی و روحی برای خانواده داشته باشد و همینطور غیرت از وظایف مرد است.

وی گفت: زن ها هم وظایف مختصی دارند که عبارت از گرم نگه داشتن کانون خانواده، تأمین نیازهای مرد، توجه به بعد عاطفی در خانه چیزهایی است که اسلام حساب شده بیان کرده است.

رفیعی بابیان اینکه خانواده بسیار مهم است و ازدواج آثار زیاد مادی و معنوی برای انسان دارد، گفت: آمار ازدواج در خانواده های ثروت مند و فقیر هم به شدت پایین است و حتی بیشتر است و اینطور نیست که ریشه کاهش آمار ازدواج فقر باشد بلکه توکل مان ضعیف شده و نگاه مان به این مسائل تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه ازدواج باید بخش عمده اش با حمایت خیران حل شود، افزود: خوب بود که یک سال به نام سال ازدواج و گسترش روابط خانوادگی نام گذاری می شد تا به خطر کاهش جمعیت هم بیشتر توجه می شد و آسیب های مختلف اجتماعی که ناشی از ازدواج نکردن جوانان است هم برطرف می شد.


انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/31451