printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
مرغ و تخم‌مرغ ظرفیت مهم اقتصادی در قم
کد خبر: 33120
صنعت طیور به خصوص در بخش مرغ تخم گذار یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی قم را تشکیل می‌دهد و به همین علت با وجود تحریم‌ها صنعت طیور در قم رو به رشد است، تراکم واحدهای مرغداری در قم هشت برابر میانگین کشوری است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به دلیل اقلیم خشک، کمبود منابع آبی و خشک‌سالی‌های کشور اشتغال‌زایی بخش کشاورزی استان قم پایین است  در سال 1400 نرخ اشتغال‌زایی این بخش در قم 5.3 درصد بود  با‌این‌حال قم در حوزه دامداری و تولید گوشت و لبنیات از وضعیت بهتری برخوردار است.

در استان قم سالانه 30 هزار تن گندم و نزدیک به 805 هزار تن محصولات کشاورزی مختلف تولید می‌شود. همچنین نزدیک به 11 هزار هکتار باغ پسته در این استان قرار دارد. سایر محصولات کشاورزی قم شامل زعفران، زیتون، پنبه، کلزا، جو و... است.
یکی دیگر از ظرفیت های اقتصادی و کاریابی در شهر قم، صنعت شیلات است. استان قم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خاویار در کشور است. همچنین در این استان سالانه 2 هزار تن محصول شیلات تولید می‌شود.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال بیش از ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

 همچنین قم یکی از قطب‌های مهم تولید تخم‌مرغ کشور است و ۸۰ درصد واحد‌های پرورش پولت و مرغ تخم‌گذار در استان مشغول به فعالیت هستند.

صنعت طیور به خصوص در بخش مرغ تخم گذار یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی قم را تشکیل می‌دهد و به همین علت با وجود تحریم‌ها صنعت طیور در قم رو به رشد است، تراکم واحدهای مرغداری در قم هشت برابر میانگین کشوری است
حدود ۶۰۰ واحد مرغداری در استان قم وجود دارد که از این تعداد ۳۱۱ واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت پنج میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه و ۱۷۴ واحد مرغداری تخم‌گذار به ظرفیت هشت میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه است.

قم چهارمین استان کشور ازنظر تراکم مرغداری‌های فعال است؛ این استان رشد قابل‌توجهی در صنعت طیور دارد و به‌طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تأمین می‌کند، آمارهای رسمی نشان می‌دهد قم یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید تخم‌مرغ کشور است و مرغداران قمی در این زمینه پیشگام هستند.

سالیان درازی است که قم درزمینهٔ پرورش دام و طیور و محصولات وابسته به آن همچون تخم‌مرغ، جایگاه ویژه‌ای دارد و علاوه بر تأمین نیاز استان، حجم قابل‌توجهی از این محصول را به سایر نقاط کشور صادر می‌کند.

صنعت طیور به‌خصوص در بخش مرغ تخم‌گذار یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی قم است که حمایت مسئولان استان از آن می‌تواند سطح کمی و کیفی محصولات مرتبط با این صنعت را ارتقا و بازارهای جدیدی صادراتی را در مقابل آن قرار دهد.

حمایت از تولید کنندگان بخش طیور و جذب سرمایه گذار می‌تواند ضعف های کشاورزی استان قم به دلیل وضعیت اقلیمی و جغرافیایی را جبران کند و قم را در زمینه تولید مرغ و تخم مرغ به رتبه  اول کشور برساند.

حاجی رضا رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم  با اشاره به این که قم یکی از قطب‌های مطرح کشور در زمینه پرورش طیور است، گفت: در حال حاضر ۳۰۰ واحد پرورش مرغ گوشتی در قم فعال است و این واحدها روزانه در حدود ۶۰ تُن گوشت مرغ را تولید و به بازار استان عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز تشکل‌های قوی در حوزه پرورش طیور در قم فعال هستند که این موضوع از نقاط قوت سازمان جهاد کشاورزی استان است و ما بر اساس وظایف تعریف شده در حوزه تأمین و توزیع گوشت مرغ از ظرفیت تشکل‌ها برای پیشبرد برنامه‌ها به خصوص در حوزه زنجیره تولید این محصول استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بخش پرورش طیور در این استان دارای قابلیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری، افزایش ظرفیت تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد است و در همین رابطه تسهیلات مناسبی نیز برای افراد علاقه‌مند به فعالیت در این بخش در نظر گرفته‌شده است.

شاید مهم‌ترین مشکل در بخش مرغداری های قم تأمین نهاده های دامی باشد، نهاده‌های موردنیاز مرغداری‌های قم به‌طور عمده از کشورهای برزیل، اوکراین و روسیه وارد می‌شود، که مسئله تحریم‌ها، واردات از برزیل را که باکیفیت‌ترین ذرت را تولید می‌کند، با مشکل مواجه نموده است.

اردستانی ، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم در این باره گفت:برخلاف شایعات، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تأمین  نهاده‌های دامی  تخصیص یافت و در حال حاضر در سامانه بازارگاه نهاده دامی مورد نیاز  مرغداران با قیمت سابق بارگذاری شده و آن‌ها می‌توانند مثل گذشته نهاده مورد نیاز خود را از این سامانه دریافت کنند.

وی افزود: تأمین نهاده واحدهای تخم‌گذار و پولت (مرغ تخم گذار ۱/۵ ماه)مشکلی ندارد تنها  مشکل در تأمین سویای واحدهای گوشتی بوده  که علت آن  تأخیر در بارگذاری نهاده در سامانه بازارگاه به دلیل اولویت های مجموعه حاکمیت در تأمین ارز بوده است.

همچنین نکته ای که شاید مغفول مانده مسئله بسته بندی تخم مرغ می باشد که درصد بالایی از تخم مرغ تولید در قم به صورت سنتی و در شانه های مقوایی تخم مرغ به بازار قم  و یا به خارج از استان عرضه می شود در حالی که اگر بسته بندی های اصولی و به روز در بخش تولید تخم مرغ به کار گرفته شود ارزش افزوده زیادی نصیب استان می شود، صنعت تخم‌مرغ قم سهمی مهمی در رونق تولید دارد و به سایر استان‌ها و همچنین کشورهای عراق، افغانستان، عمان و قطر صادر می‌شود.

صنعت بسته بندی توانمندی زیادی در رشد کسب و کارها و بهبود چهره‌ی برند آن‌ها دارد. بسته بندی حضور پررنگی در زندگی امروزه ما دارد و از مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی روزانه کاری و خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک همگی با بسته بندی مرتبط هستند، بسته بندی صحیح در صنعت تخم مرغ قم می تواند تخم مرغ ولید قم را تبدیل به یک برند نماید در حال حاضر چهار مرکز بسته بندی تخم مرغ در قم وجود دارد، و تمام تخم مرغ‌های تولیدی در مرغداری‌ها باید با گواهینامه حمل، و همچنین مجوز دامپزشکی عرضه شوند


انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/33120