printlogo


با وجود عدم فوتی چرا وضعیت قم هنوز زرد است؟
کد خبر: 33346
شهروندان قمی با ارسال های پیام هایی علت وضعیت زرد کرونایی قم را با وجود آمار صفر فوتی ها و کاهش بستری ها را از خبرنگار ما پیگیر شدند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بیش از دو هفته آمار فوتی های کرونایی در استان قم صفر است و در یک روز نیز تست مثبت کرونا صفر بود اما وضعیت استان قم در جدول رنگ بندی های کرونایی همچنان زرد است.

سیامک محبی رئیس مرکز بهداشت قم با اشاره به  این که استان قم با  میانگین کشوری ۷/۷ درصدی، پایین‌ترین رتبه را به لحاظ تزریق دُز اول واکسن کرونا به کودکان بین ۵ تا ۱۲ سال دارد،گفت:هم اکنون تمام مراکز درمان و بهداشت و مرکز واکسیناسیون ویژه کودکان واقع در بوستان مهدی آماده‌ ارائه خدمات به هم استانی‌ها هستند.

رئیس مرکز بهداشت قم  با بیان اینکه کودکان در دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کنند،گفت: در حال حاضر دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک برای کودکان تایید شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: روند واکسیناسیون در قم مناسب نیست و باید جلسات اقناع‌سازی برای پیشگیری از واکسن هراسی افزایش یابد.

مهدی‌ مصری افزود: عادی انگاری، پایین بودن ۱۰ تا ۱۵ درصدی تزریق واکسن در این استان نسبت به میانگین کشوری، قرار گرفتن قم در مسیر مواصلاتی و ورود زائران به مناسبت‌های مختلف از جمله نیمه شعبان، تعطیلات عید نوروز، عید فطر و برگزاری چند مراسم ترحیم باعث شده وضعیت کرونایی این استان از ۲۸ اسفندماه پارسال تاکنون زرد بماند.

وی با اشاره به این‌که روند واکسیناسیون در این استان مطلوب نیست، ادامه داد: قم در تزریق دُزهای اول و دوم از میانگین کشوری عقب است و بر اساس آمارها در دُز سوم این عقب‌ماندگی بیشتر می‌باشد.
مصری با تاکید بر این‌که باید جلسات اقناع‌سازی برای پیشگیری از واکسن هراسی افزایش یابد، تصریح کرد: با وجود این‌که درقم یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن هستند، تاکنون یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده که آمار پایینی است.

در اهمیت واکسیناسیون احمد حرمتی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم   با اشاره به لزوم واکسیناسیون گفت: بین ۲ تا چهار درصد بیماران مبتلا به کرونا فوت می‌شوند، ولی مرگ‌ومیر بین کسانی که واکسن زده باشند شاید ۲ نفر در یک هزار نیز نباشد.

استاندار قم نیز با بیان اینکه وضعیت واکسیناسیون در استان قم مطلوب نیست گفت: در روزهای اخیر نگرانی از افزایش مبتلایان به بیماری کرونا در قم وجود دارد که در این راستا ضرورت دارد مدیریت هوشمند کنترل این بیماری بیش از گذشته در دستور کار و مورد توجه باشد.

سید محمد تقی شاهچراغی افزود: ضریب واکسیناسیون دانش آموزان استان قم نیز با توجه به بازگشایی مدارس باید افزایش یابد و در عین حال دستورالعمل‌های بهداشتی نیز می‌بایست با جدیت رعایت شود.

در کنار پایین بودن میزان واکسیناسیون در قم متاسفانه مسئله عادی انگاری نیز سبب شده که وضعیت قم همچنان زرد بماند عدم رعایت فاصله اجتماعی و عدم استفاده از ماسک مانند گذشته مسئله جدی است که ممکن است قم را همچنان از ضعیت آبی و سفید دور نگه دارد.

در ابتدای اپیدمی کرونا بیش از 90 درصد مردم قم از ماسک استفاده می کردند اما این رقم اکنون به 50 درصد کاه ش یافته است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.


انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/33346